شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ استاد حوزه علمیه تبریز گفت:  برپا داشتن امر به معروف و نهی از منکر، سبب ثبات نظام و قانون، برگشت حق به صاحبش و انتقام از دشمن است و در واقع این فریضه از جهاد در راه خدا نیز مهم تر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام حسین نوبری شامگاه روز سه شنبه در کارگاه فلسفه قیام عاشورا با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: برپا داشتن این فریضه الهی سبب ثبات نظام و قانون، برگشت حق به صاحبش و انتقام از دشمن است و در واقع این فریضه از جهاد در راه خدا نیز مهم تر است.

وی با اشاره به اینکه انسان در خلقتش دارای روح الهی و جانشین خداوند در زمین است، اظهار کرد: انسان به علت غرائز کنترل نشده، وسوسه های شیطان و استکبار طاغوت ها در معرض منکرات قرار دارد بر همین مبنا امر به معروف و نهی از منکر حد و اندازه ای ندارد، زیرا که هدف اصلاح امور بدون وقفه است.

حجت الاسلام نوبری ادامه داد: جهاد یک یا چند بار در عمر یک فرد پیش می آید، در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در تمام عمر و هر روز از صبح تا شب واجب است و طبق دیدگاه امام خمینی(ره) قصد قربت و خلوص نیت معتبر نیست، چون این دو وظیفه، توصلی است و نه تعبدی و غرض از آن ریشه کردن کردن فساد و به پا داشتن واجبات است و اگر قصد قربت باشد، اجر دارد.

وی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به عنوان انسان های رشید یاد کرد و گستره آن را تمام دستورات دینی دانست و گفت: حرکت این دو واجب در مداری به وسعت دین است و آمران به معروف و ناهیان از منکر مصلحین جامعه هستند که انبیای الهی، ائمه اطهار و یارانشان بر سر همین آرمان شکنجه دیدند، اسیری کشیدند، تبعید شدند و جان دادند.

حجت الاسلام نوبری با اشاره به اینکه نهی از منکر مخالفت با انحرافات و هوس های افراد است و قهرا" با مخالفت و مقاومت مواجه خواهد شد، اظهار کرد: امروزه کار مبارزه با منکرات پیچیده است، چون دشمن در ایجاد مفاسد، سازمان یافته تر عمل می کند و از اینرو ما نیز برای جلوگیری از منکرات باید قوی تر عمل کنیم.

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه هر مسلمان مکلف از هر صنف، شغل، نژاد و زبان دانست و ادامه داد: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است.

حجت الاسلام نوبری امر به معروف و نهی از منکر را مأموریتی الهی از موضع قدرت و نه از موضع ضعف و عجز تعریف کرد و افزود: امروزه مسلمانان بیش از هر زمان دیگر در برابر بزرگ ترین توطئه ها قرار دارند که اگر از تخصص و تکنولوژی و قدرت، وحدت و اقتصاد کافی برخوردار نباشند، همه چیز آنها دستخوش تهاجم دشمن قرار خواهد گرفت و نابود خواهند شد.

وی تشکیل نظام اسلامی برای نهی از منکرهای اجتماعی و جهانی را یک امر ضروری برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha