شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بوشهری

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین از آمرین به معروف خواست تا با نهایت دقت و وسواس، این وظیفه و تکلیف شرعی را انجام دهند تا مبادا دشمن از اشتباهات و برخوردهای ناصحیح برخی از افراد سوء استفاده کند و چهره این تکلیف شرعی را در جامعه مخدوش سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، برپایی فرائض الهی و مبارزه با ظلم و فساد و بی عدالتی را از مسیر امر به معروف و نهی از منکر میسر دانست و خاطرنشان کرد امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرایی برای تحقق احکام اسلامی است و نباید به گونه ای عمل شود که این واژه محبوبیت خود را در جامعه از دست بدهد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه افزود: نمی‌توان گفت که امر به معروف و نهی از منکر به کلی جایگاه خود را از دست داده است؛ اما متأسفانه این فریضه الهی در جامعه از جایگاه واقعی خود برخوردار نیست و حتی مخالفت‌هایی نیز با آن صورت گرفته است که از نیاز ما به یک آسیب شناسی دقیق و جدی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر حکایت دارد.

امام جمعه قم خواستار نگاه همه جانبه به آسیب های جامعه در مسئله امر به معروف و نهی از منکر شد و ابراز داشت: حجاب و عفاف مسئله مهمی است و باید در جامعه نهادینه گردد؛ اما نباید امر به معروف و نهی از منکر در این مسئله خلاصه شود چرا که بی تفاوتی نسبت به سایر موضوعات سبب می‌شود تا برخی به این بهانه حجاب و عفاف را رعایت نکنند. امر به معروف و نهی از منکر در سایر مسائل از جمله مفاسد اقتصادی، رشوه و حتی حفاظت از محیط زیست باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: نقش عفاف و حجاب در سلامت جامعه غیرقابل انکار است و نباید در این عرصه کوتاه بیاییم؛ اما جامعه انتظار دارد که در رابطه با مسائل و آسیب‌ها نیز برخورد مناسبی صورت پذیرد که انتظار صحیحی است و باید دستورالعمل های متناسب با آن تدوین گردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش رسانه‌ها و تریبون ها در معرفی معروف و منکر به جامعه اظهار داشت: قبل از برخورد مصداقی باید بخشی از توجه خود را به نهادینه سازی معروف و منکر در جامعه معطوف کنید. جامعه ابتدا باید بپذیرد که فلان مسئله معروف است و دیگری منکر؛ تا برخورد مصداقی تأثیرگذار باشد. رسانه در این راه باید ستاد امر به معروف و نهی از منکر را پشتیبانی کند تا احکام الهی ابتدا به درستی تبیین گردند؛ البته آموزش و پرورش نیز در این زمینه نقش محوری دارد و در دوران تحصیل دانش آموزان خوبی ها (معروف) و بدی ها (منکر) در متن کتاب ها با بیانی روشن معرفی شود. همانطور که قوانین راهنمایی و رانندگی را برای عزیزانمان معرفی می کنیم.

وی در پایان از آمرین به معروف خواست تا با نهایت دقت و وسواس، این وظیفه و تکلیف شرعی را انجام دهند تا مبادا دشمن از اشتباهات و برخوردهای ناصحیح برخی از افراد سوء استفاده کند و چهره این تکلیف شرعی را در جامعه مخدوش سازد.

شایان ذکر است: در ابتدای این جلسه، سید محمد صالح هاشمی گزارشی از اقدامات و برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از گذشته... IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    2 1
    این فریضه مهم از همان ابتدای انقلاب هم با مخالفت مساله دارها همراه بود...
  • مومن سرزنش ناپذیر IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    2 2
    مبادا ملامتهای دشمنان روی انجام وظیفه ما تاثیر بگذارد
  • ترفند کهنه IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    2 1
    برای جلوگیری از نهی نسبت به منکرات جنسی خیلی وقت ها، بهانه دیگر منکرات بخصوص مالی پیش می کشیدند، بنا بر این یک چیزی جدیدی نیست، اما اکنون وضعیت بی حجابی و بدحجابی حاد است، هیچ چیزی نباید مانع انجام وظیفه بشود.
  • تعجیل التطهیر من النفوذ IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 1
    نفوذی های دستگاهها بخصوص فرهنگی تبلیغی و رسانه ای شناسایی و برخورد شود نه آن که آنان با واسطه یا بی واسطه برایمان نسخه تساهل مهلک بپیچند.
  • مریم IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    حقیقت اینه جامعه ایران داره دو دسته و.خشن میشه و.بد جور دارن به هم بی احترامی میکنند عقاید و.سیاست و فکر فعالان فرهنگی کارشان شده نود درصد نهی از منکر و.پریدن به این و.آن و.ده درصد کارشان شده امر به معروف در صورتی که نود درصد کار باید امر به معروف باشد ده درصد نهی از منکر حقیقت اینه امر به معروف زیباست همه میتوانند امر به معروف کنند اما همه نمبتوانن نهی از منکر کنند و.حق ندارند الا اینکه آگاه باشن
    • ! IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      سرقت عفاف برامون سبکه و اصلا گویا نمی دونیم از بدترین و ویرانگرترینها، سوء استفاده اندامیه!
    • ؟ IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      چنان نفس لوامه مون ضعیف شده که واکنشهای بیرونی رو عجیب و غریب می دونیم! اون همه امر به معروف چی شد؟
    • احترام موهوم IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      متجاهر به فسق با حرمت شکنی نسبت به فضای اجتماعی از خودش هم سلب حرمت کرده. چرا غیبت با اون همه قباحت و حرمت و کبیره بودن و ... نسبت به چنین کسانی مستثنی شده؟
    • طلبه IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      آخه چی بگم وقتی هنوز نمی دانی امر به معروف و نهی از منکر رابطه ملازم یکدیگرند. یعنی نهی از منکر همان امر به معروف و امر به معروف همان نهی از منکر است. ماشاالله همه کارشناس دین شده اند. فاتحه دینی که هر کس جرات کرد درباره ان حرف بزند را باید خواند
  • ن IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 1
    اگر انرژی که فعالان فرهنگی. روی نهی از منکر میکنند خرج امر به معروف میکردند الان جامعه ما خیلی زیباتر بود
    • صدا و سیما IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      اون چیزی که شما میگید، در اصل کار صدا و سیماست، همه دغدغه مندان می بایست به جد از صدا و سیما بخواهند تا روی حجاب تمرکز متناسب و کاملی داشته باشد. اما وضعیت کنونی در کف جامعه با توجه به برخوردهایی که با آمران و ناهیان شده و تا حد قتل پیش رفته اند یعنی در بسیاری از موارد، سوژه ها زبانی جز زور و سخت نمی فهمند.
    • ترمیم ذائقه IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      داروهای تلخ هم زیبایند، اگر بر اثر عادت به افراط در شیرینی روشی، ارزش تلخی ها مفید را نفهمیم، مشکل از خودمان است، داروهای تلخ خداوندی، اعم از مادی و معنوی، تکوینی و تشریعی همگی زیبایند.
  • رضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    چرا بین آمران معروف و ناهیان منکر فرق میگذارند فی المثل از خانم زینب جعفری این قدر تجلیل شد ولی به خانم رایحه ربیعی کم توجهی میشود پشنهاد میکنم حداقل سایت حوزه با ایشان یه مصاحبه و قدردانی بعمل آورد