شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام بحری

 حوزه / دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید از سر دشمنی، بلکه از روی محبت و با رأفت و با حفظ حرمت و کرامت باشد.

حجت الاسلام حجت بحری دبیر ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر همانگونه که از بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد، قبل از اینکه حکم دینی باشد، ندای خرد و حکم عقل است، بنابراین غیر مسلمانان نیز امروز در بحث امر به معروف و نهی از منکر در قالب‌های مختلف همچون نظارت اجتماعی دارای امر به معروف هستند.

حجت الاسلام بحری افزود: حکم وجدان انسان نیز در مسئله امر به معروف و نهی از منکر باید دخیل باشد، به بیان دیگر حتی اگر ما نفعی از جامعه نداشته باشیم، وجدان ما نمی‌تواند طاقت بیاورد که همنوع ما بر اثر فسق و فجوری، دنیا و آخرت خود را از دست بدهد و لذا وجدان سالم انسان حکم می‌کند که ما دیگران را به خوبی دعوت و از بدی نهی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به بیان برخی فقها و استفتائات مقام معظم رهبری، در پاسخ به این سوال که در امر و نهی آیا می‌توان خواهش کرد؟ بیان شده که اگر غیر از این باشد، اثر نمی‌کند، البته بعضی افراد گمان می‌کنند چون می‌خواهند امر کنند، باید همراه با پرخاش و توهین باشد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین اظهار کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید طوری بیان شود که طرف مقابل قبول کند و حتی بیان شده که آمر حق ندارد کسی را تحقیر کرده و به وی توهین کند.

وی تصریح کرد: بنده به این جمله بسیار معتقدم که ما در جامعه تا زمانی که بحث تکریم انسان و انسانیت را نداشته باشیم، هیچ مشکلی را نمی‌توانیم به خوبی حل نماییم، چرا که باید این تکریم و مهربانی را در جامعه ترویج دهیم.

حجت الاسلام بحری یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر نباید از سر دشمنی، بلکه از روی محبت و با رأفت و با حفظ حرمت و کرامت باشد.

وی ادامه داد: این عادت اشتباهی که با دیدن یک اشتباه از مسئولان و یا افراد مختلف، فوری آن را رسانه‌ای و یا در فضای مجازی نشر می‌دهیم، این یک نکته دینی نیست، چرا که دین می‌گوید از گناه دیگران پرده پوشی و به وی تذکر دهید، پس لزومی ندارد که در قدم اول مشکل را رسانه‌ای و افشاگری نماییم که متأسفانه این موضوع از آسیب‌های اجتماعی امروز است.

حجت الاسلام بحری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بحث فراگیر بودن نهی از منکر را بسیار مورد تاکید قرار داده‌اند و همچنین در نظر ایشان، بین وظیفه مردم و مسئولان تفکیکی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: مردم وظیفه دارند یکدیگر را با تذکر زبانی امر و نهی نمایند و حتی در روایات آمده که پیش از تذکر با تغییر حالات چهره باید به فرد، اشتباه وی را تذکر داد و اگر با همین تغییر حالات چهره متوجه اشتباه خود شد، دیگر حق تذکر زبانی نداریم، چرا که معروف را انجام داده و منکر را ترک کرده است، اما در غیر اینصورت باید با تذکر زبانی فرد را دعوت به معروف و ترک منکر نماییم.

استاد حوزه عنوان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، دارای برنامه‌های متمرکز آموزشی با محوریت برنامه‌های کشوری است و در تهران برنامه پایه‌ای با ۱۷ جلسه اجرا شد که بخش عمده آن مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و مباحث قرآنی بود، که اعضای ستاد در طول هفته باید این مباحث را به صورت برخط و آنلاین طی می‌کردند استان قزوین به عنوان استان برتر در این عرصه شناخته شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha