یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فروش نفت به اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دست دوستی نفتی اربیل با اسرائیل فاش شد

نبیل المرسومی کارشناس اقتصادی عراق تاکید کرد که نفت اقلیم کردستان همچنان قاچاق و به صورت غیرقانونی و قانونی به رژیم صهیونیستی، یونان و ایتالیا فروخته می‌شود. بنابر اعلام این مقام عراقی، اربیل از طریق برخی شرکت‌های طرف قرارداد بدون نظارت دولت مرکزی به فروش نفت عراق به طرف‌های خارجی ادامه می‌دهد. وی از وقوع تخلفات سنگین و تهدید برخی طرف‌ها از سوی اربیل در راستای ادامه این اقدامات غیر قانونی خبر داد. گفتنی است، چند روز پیش یونس الکعبی، کارشناس اقتصادی تاکید کرد که دولت مرکزی عراق سالانه ۲۴ میلیارد دلار ضرر می‌کند زیرا اقلیم کردستان ملزم به واگذاری درآمدهای صادرات نفت و گاز و گذرگاه‌های مرزی نیست.

منبع: مهر

بحران انرژی انگلیس را فلج کرد

سونامی گرانی پس از کشورهای قاره اروپا، اکنون انگلستان را نشانه رفته و پیش بینی می شود که از اوایل پاییز امسال بهای گاز و برق دو برابر شود.روزنامه نیویورک تایمز از مسئولان انگلیسی اعلام کرد که از اکتبر (اوایل مهر) امسال بهای برق و گاز مصرفی خانوارهای این کشور تقریباً دو برابر خواهد شد. بر این اساس، هر خانوار انگلیسی بابت مصرف سالانه گاز و برق ۳ هزار و ۵۴۹ پوند خواهد پرداخت. این هزینه تاکنون یک هزار و ۹۷۱ پوند بوده است. خبرگزاری رویترز نیز پیش بینی کرد که گرانی انرژی به برخی از افراد آسیب پذیر جامعه انگلیس صدمات جبران ناپذیری وارد و زندگی آنان را با خطر روبرو کرده است. به نوشته رویترز، ۵ هزار انگلیسی مبتلا به نارسایی کلیوی برای تصفیه خون به دستگاه های دیالیز خانگی وابسته بوده و ماهیانه ۲۰۰ پوند بابت ۲۰ ساعت مصرف برق این دستگاه ها هزینه می کنند. در صورت قطعیت گرانی برق، برخی از این بیماران به ناچار روانه بخش دیالیز بیمارستان ها خواهند شد که این اماکن درمانی تنها ۱۲ ساعت در هفته اقدام به دیالیز می کنند و در نتیجه امید به زندگی این بیماران کاهش خواهد یافت. پیامدهای کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا موجب افزایش هزینه ها به خصوص در بخش انرژی قاره سبز شده و کشورهایی که بیش از دیگران به منابع روسیه وابسته بودند بیشترین ضربه را از ناحیه کاهش صادرات گاز این کشور متحمل شده اند. در انگلیس ۴۰ درصد گاز صرف تولید برق می شود ولی تاثیر آن بر هزینه برق نامتناسب است. در ماه آوریل (اوایل بهار) نیز گرانی ۵۴ درصدی برق، ۲۴ میلیون خانوار انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد. بر خلاف آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، انگلیس وابستگی بسیار کمتری به گاز روسیه دارد ولی ساختار بازار انرژی آن به نحوی است که به شدت به تغییرات بهای جهانی گاز طبیعی حساس است.

منبع: ایرنا

اف بی آی کشف اسناد «فوق محرمانه» از خانه ترامپ را تایید کرد

پلیس فِدِرال آمریکا در گزارشی تائید کرد که از املاک دونالد ترامپ اسناد فوق محرمانه زیادی یافت شده است. پُلیس فِدِرال آمریکا (اف بی آی) صبح امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرد، ۱۴ جعبه از ۱۵ جعبه کشف شده از املاک «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در فلوریدا، حاوی اسناد طبقه بندی شده بودند، که بسیاری از آن‌ها کاملا محرمانه بودند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، در اطلاعیه ۳۲ صفحه‌ای که به بهانه محافظت از شهود و مقامات مجری قانون و "یکپارچگی تحقیقات در حال انجام" به شدت جرح و تعدیل شده است، جزئیات بیشتری از مخفی سازی سوابق دولتی، مدت‌ها پس از پایان دوره مسئولیت ترامپ، در املاک مارالاگو فاش شده است. این سند روشن می‌کند که چگونه نگهداری سوابق دولتی فوق سری، برغم ماه‌ها درخواست مقامات آمریکایی، ترامپ را در معرض خطر قانونی جدیدی قرار داده است؛ درست زمانی که او زمینه را برای نامزدی احتمالی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ فراهم می‌کند. اف‌بی‌آی در این سند تاکید کرده است: «دولت در حال انجام تحقیقات جنایی در مورد حذف و ذخیره‌سازی نامناسب اطلاعات طبقه‌بندی شده در فضاهای غیرمجاز، و همچنین پنهان‌سازی یا حذف غیرقانونی سوابق دولتی توسط ترامپ است».اسنادی که قبلاً علنی شده بود نشان می‌دهد که مأموران فدرال آمریکا در حال بررسی نقض احتمالی چندین قانون فدرال، از جمله قانونی که بر جمع‌آوری، انتقال یا از دست دادن اطلاعات دفاعی تحت قانون جاسوسی حاکم است، هستند. سایر قوانین مربوط به پنهان کردن، چندپاره کردن یا حذف سوابق و تخریب، تغییر یا جعل سوابق در تحقیقات فدرال است. ترامپ مدت‌هاست که برغم شواهد موجود اصرار دارد که به طور کامل با مقامات دولتی همکاری کرده است. او با مطرح کردن این تحقیقات به عنوان اقدامی با انگیزه سیاسی با هدف آسیب رساندن به دورنمای انتخاب مجدد او، سعی در جلب حمایت جمهوری خواهان دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا به ایران پیام خصوصی ارسال کرد

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت بایدن از طریق کانال‌های خصوصی برای ایران پیام فرستاده که بدنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به‌دنبال حفظ منافع آمریکاست. گفته شده این پیام رئیس جمهور آمریکا پس از آن صورت گرفته که بایدن مدعی شده بود که در صورت لزوم حاضر است نیروهای نظامی بیشتری را به منطقه اعزام کند. نیویورک‌تایمز در گزارش خود گفته است که حملات اخیر به مراکز آمریکایی در سوریه پیچیده‌تر از گذشته بوده و فرماندهان آمریکایی نگران آن بوده‌اند که این حملات ادامه یابد. آن گونه که گزارش نیویورک تایمز می‌گوید، علی رغم اعلام آمادگی بایدن برای افزایش توان نظامی آمریکا در عملیات‌های منطقه، اما در پشت پرده رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا این پیام را به ایران منتقل کند که علاقه‌ای به درگیری بیشتر ندارد. دور جدید درگیری‌ها در منطقه پس از آن آغاز شد که سه شنبه گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد مواضعی را در سوریه هدف قرار داده است. ارتش آمریکا گفته بود حملات سه شنبه، انتقام حمله ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ علیه آمریکا در سوریه است. در ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) ناشناس به پایگاهی در سوریه حمله کرد اما کشته یا زخمی نداشت. این پایگاه، تحت اداره ائتلاف نظامی آمریکا و نیروهای سوری مخالف تحت حمایت امریکاست. با این حال یک روز بعد در شامگاه چهارشنبه چند حمله به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه گزارش و اعلام شد که دو پایگاه نظامی آمریکا در میدان نفتی «العمر» و میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه، چند بار در فواصل زمانی مختلف هدف حملات راکتی قرار گرفتند. رسانه‌های آمریکایی بامداد پنجشنبه نیز از زخمی شدن چند نظامی این کشور در پی حمله راکتی به دو پایگاه آنها در شرق سوریه خبر دادند. شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک مقام دولتی آمریکا گزارش داد: «تعداد نامعلومی از نظامیان آمریکایی در دو حمله راکتی جداگانه به تأسیسات محل استقرار نیروهای آمریکا در سوریه، زخمی شدند.»البتی ساعتی بعد ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» طی بیانیه‌ای تأیید کرد که سه نظامی آمریکایی در این عملیات‌ها زخمی شدند. سنتکام همچنین مدعی شد: «نیروهای ما به حملات موشکی که از دو منطقه در سوریه انجام شد، پاسخ دادند و ۳ خودرو و تجهیزات را منهدم کردند. ارزیابی اولیه ما این است که ۲ یا ۳ شبه‌نظامی کشته شده باشند.»

منبع: مهر

روسیه برای اروپا شرط گذاشت

«دیمیتری مِدودوف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت که مسکو آماده است تا همین حالا مقادیری گاز برای اروپا تأمین و ارسال کند اما این امر به موضع کشورهای غربی و اروپایی در قبال روسیه بستگی دارد. مدودوف در گفت‌وگو با شبکه ال‌سی۱ تی‌وی فرانسه گفت: حتی همین حالا هم آماده‌ایم تا در مقادیر توافق‌شده، به اروپا گاز عرضه کنیم، اما این امر کاملاً به موضع کشورهای غربی و اروپایی بستگی دارد. وی افزود: اگر تحت فشار قرار بگیریم، جلوی مبالغ پرداختی به ما گرفته شود یا با تحویل توربین‌ها یا راه‌اندازی نورداستریم ۲ مخالفت شود، در آن صورت عرضه گاز احتمالاً مطابق انتظار کشورهای غربی نخواهد بود. در ادامه تنش‌های روزافزون بین روسیه و کشورهای اروپایی بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا چهارم مرداد بر سر چارچوب طرح کاهش مصرف گاز به توافق سیاسی دست یافتند. براساس این توافق، کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به سوخت و انرژی روسیه، از آگوست ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، مصرف گاز خود و در نتیجه واردات گاز از روسیه را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهند. در سوی مقابل شرکت گازپروم روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده انرژی اروپا، اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا را تا ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی خود کاهش داده است. همچنین این غول انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده که عرضه گاز از طریق نورداستریم یک، به دلیل فرایند تعمیر و نگهداری، از ۳۱ آگوست تا ۲ سپتامبر (۹ تا ۱۱ شهریور) کاملاً متوقف خواهد شد و پس از اتمام تعمیرات، عرضه گاز با حجم ۳۳ میلیون متر مکعب در روز ادامه پیدا می‌کند. اتحادیه اروپا مسکو را به استفاده از «انرژی به عنوان سلاح» متهم کرده اما روسیه با رد این اتهام، تاکید دارد که تحریم‌های اروپا عامل اصلی کاهش صادرات و عرضه گاز روسیه است.

منبع: مهر

اسرائیل به ترکیه دستور اخراج حماس را داد

«ایریت لیلیان» قائم مقام سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه با اشاره به اینکه این رژیم تا چند هفته دیگر سفیر خود را به آنکارا بازمی‌گرداند، اشاره کرد که تل آویو مجددا خواستار بستن دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در استانبول است. این دیپلمات ارشد صهیونیست در آنکارا که احتمالا به عنوان سفیر آینده رژیم صهیونیستی در این کشور منصوب شود، در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد که در موضوع بازگشت سفیر رژیم صهیونیستی به ترکیه صرفا مسئله زمان مطرح است. ایریت لیلیان عنوان کرد که تنها مسئله‌ای که شاید موجب تاخیر در بازگشت سفیر رژیم صهیونیستی به ترکیه شود، مسئله انتخابات پیش رو باشد اما احتمالا این مسئله ظرف چند هفته آینده انجام گیرد. وی تصریح کرد که چالش‌های زیادی در این راستا وجود دارد که مهمترین آن وجود دفتر جنبش حماس در استانبول است. لیلیان تاکید کرد که مسلما انتظار رژیم صهیونیستی از ترکیه این است که دفتر حماس در استانبول را ببندد.

منبع: مهر

برق در اروپا رکورد شکست

در ادامه پیامدهای عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر اروپا و تنگنای اقتصادی قاره سبز، بهای برق در اروپا به بالاترین سطح رسید. قیمت معاملات یک سال آتی برق آلمان به ۹۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و این رقم در فرانسه از یک هزار و ۱۰۰ یورو عبور و نسبت به سال گذشته، در هر دو کشور افزایشی ۱۰ برابری را تجربه کرد. اداره نظارت بر بازارهای گاز و برق در انگلیس (اوفگِم) اعلام کرد که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر، به ازای هر سال به طور متوسط به ۳ هزار و ۵۴۹ پوند (۴ هزار و ۱۹۷ دلار) افزایش خواهد داد. اوفگم دلیل این افزایش را، برداشته‌شدن محدودیت‌های کووید -۱۹ و همچنین تحریم‌های اعمال شده بر عرضه محصولات انرژی از روسیه عنوان کرده است. جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، دیروز (جمعه) اعلام کرد که در «سریع‌ترین زمان ممکن» اجلاس بحران انرژی اتحادیه اروپا را تشکیل خواهد داد. به‌دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین و کاهش عرضه گاز این کشور به اروپا، بهای انرژی در این قاره به شدت افزایش یافته و در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان مسکو و غرب درباره جنگ اوکراین، قطعی گاز و برق در زمستان، اروپایی‌ها را بیش از پیش نگران کرده است. بهای گاز در اروپا دیروز به ۳۴۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یافت. قیمت گاز در اروپا در ماه مارس به ازای هر مگاوات ساعت به ۳۴۵ یورو رسید و رکورد شکست. یافته‌های تحقیق اخیر اندیشکده بروگل حاکی از آن است که کشورهای اروپایی از سپتامبر ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۲، ۲۳۶ میلیارد یورو برای محافظت از خانواده‌ها و شرکت‌ها برابر افزایش بهای انرژی اختصاص داده‌اند. «جیوانی اسگاراواتی» محقق این اندیشکده درباره افزایش قیمت‌ها به فرانس ۲۴ گفت: زمستان برای همه کشورهای اروپایی، سخت خواهد بود. قیمت‌ها همچنان بالا خواهد ماند و احتمالاً حتی بالاتر هم خواهد رفت.

منبع: مهر

عملیات جدید تیراندازی مقاومت آغاز شد

منابع محلی از درگیری شدید فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در منطقه دیر شرق در شمال غرب نابلس خبر دادند. این منابع تاکید کردند که در این درگیری ۲ نفر به ضرب گلوله زخمی شدند و بیش از ۱۰ نفر هم بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار خفگی شدند. در همین حال منابع صهیونیستی از تیراندازی مبارزان مقاومت به سمت خودرویی در شمال غرب نابلس خبر دادند. منابع عبری اذعان کردند که مبارزان مقاومت به سمت خودرویی صهیونیستی در شهرک صهیونیست‌نشین شاوی شمرون در شمال غرب نابلس تیراندازی کردند بنابراین گزارش، مبارزان فلسطینی پس از این عملیات به سلامت محل تیراندازی را ترک کردند.

منبع: مهر

هوشنگ ابتهاج در رشت آرام گرفت

پیکر هوشنگ ابتهاج، شاعر سرشناس ایرانی، روز شنبه، پنجم شهریور، در رشت تشییع و به خاک سپرده شد. جوانان در حالی که لباس هایی مزین به اشعار امیرهوشنگ ابتهاج به تن و عکس سایه را در دست دارند در کنار محلی که برای تدفین سایه در نظر گرفته شده ، منتظر پیکر این شاعر نامی کشورمان هستند تا مراسم خاکسپاری را برگزار کنند. پیکر استاد هوشنگ ابتهاج غروب چهارشنبه از آلمان به فرودگاه امام خمینی تهران منتقل شد. صبح دیروز (جمعه ۴ شهریور ماه) هم مراسم بزرگداشت ابتهاج در تالار وحدت تهران برگزار شد، و نماز میت هم در همانجا بر پیکر این هنرمند برجسته گیلانی اقامه شد. مراسم خاکسپاری وی نیز صبح امروز برگزار شد. یلدا ابتهاج، دختر مرحوم هوشنگ ابتهاج در این مراسم با اشاره به اینکه امروز، روزی بزرگ برای همه ایرانیان است، گفت: پدرم با بازگشت به زادگاهش به آرزویش رسید. وی افزود: پدرم را به شما سپرده ام، در غیاب ما به خاکش سر بزنید.

منبع: خبرنگاران جوان

کاروان سفارت استرالیا در بغداد مورد سوء قصد قرار گرفت

منابع محلی از وقوع انفجار در مسیر کاروان سفارت استرالیا در پایتخت عراق خبر دادند.یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروهای دیپلماتیک سفارت استرالیا در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد، پایتخت عراق، منتهی به منطقه سبز منفجر شد. منابع محلی اعلام کردند که این بمب کوچک و دست ساز بوده و درست در زمانی که خودروهای کاروان سفارت استرالیا در حال عبور بودند منفجر شده است. این انفجار هیچ خسارت جانی نداشته و کاروان استرالیا توانست به سلامت وارد منطقه سبز شود. هنوز هیچ گروهی مسیر این انفجار را به عهده نگرفته است. برخی منابع اظهار داشتند که این انفجار در بحبوحه تلاش‌های هیئت دیپلماتیک استرالیا برای میانجیگری میان مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی رخ داد.

منبع: خبرنگاران جوان

زمین لرزه شوسف را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر، شوسف در شهرستان نهبندان را لرزاند. زلزله ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در بخش شوسف خراسان جنوبی به وقوع پیوست. این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری سطح زمین و در ساعت ۱۴:۲۰ رخ داد. میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون خسارت ناشی از زلزله امروز در شوسف نهبندان گزارش نشده و سه تیم ارزیاب به محل اعزام شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

قیمت نفت با سیگنال اوپک بالا رفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر سیگنال‌هایی که عربستان سعودی درباره احتمال کاهش تولید اوپک به بازار ارسال کرد، افزایش یافت و رشد هفتگی به ثبت رساند.بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۶۵ سنت افزایش، در ۱۰۰ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۴ سنت افزایش، در ۹۳ دلار و شش سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در طول معاملات جمعه، یک دلار کاهش و افزایش داشتند. نفت برنت برای کل هفته ۴.۴ درصد و وست تگزاس اینترمدیت، ۲.۵ درصد رشد کرد. یک منبع آگاه به رویترز گفت: امارات متحده عربی جدیدترین عضو اوپک پلاس است که حمایت خود را از مواضع عربستان سعودی در خصوص بازارهای نفت، اعلام کرد. عربستان سعودی دوشنبه گذشته احتمال کاهش تولید اوپک برای جبران بازگشت نفت ایران به بازار در صورت احیا شدن توافق هسته‌ای را مطرح کرد. با این حال، منابع آگاه در اوپک به رویترز گفتند: کاهش تولید احتمالی اوپک پلاس ممکن است فوری نباشد و احتمالا با بازگشت ایران به بازارهای جهانی مصادف می‌شود. وزارت نفت عمان هم روز جمعه در توییتی اعلام کرد: عمان از تلاشهای اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازارهای جهانی در مواجهه با نوسانات و چالشها، حمایت می‌کند. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: این باور وجود دارد که عربستان سعودی قیمت پایین ۹۰ دلار را نمی‌پذیرد. سفته بازان می‌توانند این موضوع را به عنوان دعوتی برای ریسک کردن روی افزایش بیشتر قیمت تلقی کنند؛ بدون این که نگران افت بیشتر قیمتها باشند. قیمتهای نفت در مقطعی از معاملات روز جمعه پس از این که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد افزایش نرخهای بهره برای مقابله با تورم، ممکن است برای مدتی ادامه پیدا کند، کاهش پیدا کردند زیرا افزایش بیشتر نرخهای بهره، به معنای رشد اقتصادی کندتر، بازار کار ضعیف‌تر و رنج و مشقت بیشتر برای خانوارها و کسب و کارهاست. آمار جدید، افت اندک تورم را نشان داده است. شاخص قیمت مخارج مصرف کننده بانک مرکزی آمریکا از ۶.۸ درصد در ژوئن، به ۶.۳ درصد در ژوئیه بر مبنای سالانه کاهش پیدا کرد. انتظارات تورم بر اساس شاخصهای دانشگاه میشیگان هم در ژوئیه کاهش داشت. اما پاول خاطرنشان کرد بهبود یک ماهه، برای آنچه فدرال رزرو نیاز دارد ببیند، کافی نیست. فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو گفت: بازار نگران آن است که پاول در خصوص تورم، موافق افزایش بیشتر نرخهای بهره باشد. در این بین، پنج منبع آگاه اظهار کردند: بعضی از سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشست هشتم سپتامبر، مایل هستند درباره افزایش ۷۵ واحدی نرخهای بهره صحبت شود حتی اگر ریسک رکود ایجاد شود زیرا دورنمای تورم، وخامت پیدا کرده است. بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ اوت، چهار حلقه افزایش یافت و به ۶۰۵ حلقه رسید.

منبع: ایسنا

اقتصاد آلمان کمی جان گرفت

آمارهای رسمی نشان داد که اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال در مقایسه با برآوردهای اولیه از نرخ ثابت رشد اقتصادی، ۰.۱ درصد رشد داشته است.گئورگ تیل، رئیس اداره آمار فدرال (دستاتیس) در بیانیه کتبی گفت: «با وجود شرایط دشوار در اقتصاد جهانی، اقتصاد آلمان در هر دو سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ جایگاه خود را حفظ کرد».اقتصاد عمدتا توسط مخارج مصرف نهایی خانوار و دولت حمایت می‌شود. دستاتیس می‌گوید که مصرف‌کنندگان از فرصت کنونی برای سفر و بیرون رفتن بیشتر از خانه پس از برداشته شدن محدودیت‌های کووید-۱۹ با وجود افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی استفاده کردند. هزینه مصرف نهایی خانوارها در مجموع ۰.۸ درصد نسبت به سه ماهه اول افزایش یافته است، در حالی که دولت عمومی هزینه مصرف نهایی خود را ۲.۳ درصد افزایش داده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات و تجهیزات نیز در سه ماهه قبل (مثبت ۱.۱درصد) پس از تعدیل قیمت افزایش یافت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساخت‌وساز پس از زمستان غیرمعمول خوب و معتدل کاهش قابل توجهی (منفی۳.۴درصد) داشت. بانک مرکزی آلمان پیش از این اعلام کرد که احتمال رکود در اقتصاد آلمان در حال افزایش و تورم ممکن است در پاییز به ۱۰ درصد برسد.

منبع: ایسنا

ویز گوگل تعطیل شد

سرویس مسیریاب ویز (Waze) با اشاره به کاهش شمار مسافران در دوران پاندمی کووید، اپلیکیشن تاکسی "کارپول" (Carpool) را پس از شش سال فعالیت، تعطیل کرد. ویز که زیرمجموعه گوگل است، در سپتامبر، اپلیکیشن کارپول را در آمریکا، برزیل و رژیم صهیونیستی تعطیل می‌کند. اپلیکیشن تاکسی آنلاین کارپول برای سفرهای شهری محبوبیت یافته بود و یک برنامه اشتراکی عرضه کرده بود تا شرکت‌ها بتوانند آن را به عنوان یک گزینه رفت و آمد به کارمندان‌شان عرضه کنند. رانندگانی که مشترک سرویس ویز کارپول بودند، برای سوار کردن مسافران به ازای هر مایل، ۵۴ سنت دریافت می‌کردند. اکثر رانندگان کارپول این سرویس را راهی برای صرفه‌جویی در بنزین می‌دانستند، نه کسب درآمد اضافی. رواج دورکاری و تدابیر سلامتی در دوران پاندمی، باعث کمرنگ شدن محبوبیت کارپول شد. اگر چه اکثر کارمندان امسال با محل کار خود بر می‌گردند اما علاقه به کارپول و استفاده از وسایل نقلیه عمومی هنوز به وضعیت دوران قبل از پاندمی برنگشته است. بر اساس گزارش وب سایت انگجت، افراد بیشتری مدل کاری ترکیبی که به صورت دورکاری و حضور در محل است را دنبال می‌کنند یا تنها برای جلسات و رویدادهای دیگر در محل کار حضور پیدا می‌کنند و در نتیجه، افراد بیشتری به تنهایی به محل کار می‌روند.

منبع: ایسنا

توافق هسته‌ای بر توافق ابراهیم سایه انداخت

رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به بازگشت سفیر امارات به تهران گفت که امضای توافق هسته‌ای با ایران بر توافقات سازش این رژیم با کشورهای عربی تاثیر می گذارد. رژیم صهیونیستی نگران تاثیر توافق هسته‌ای بر توافقات سازش (توافق ابراهیم) با کشورهای عربی است که در واقع به منظور مقابله با نفوذ ایران انجام شد. مائیر بن شابات، رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تاکید کرد که یکی از پیامدهای منفی امضای توافق هسته ای با ایران این است که توافقات سازش با کشورهای عربی را در معرض خطر قرار می دهد و مانعی در برابر تقویت روابط با کشورهای عربی خواهد بود. وی همچنین خاطر نشان کرد که توافق هسته‌ای باعث می شود که اسرائیل نتواند توافقات سازش با دیگر کشورها را ادامه دهد. بن شابات بازگشت سفیر امارات به تهران را دلیلی بر این امر دانست و گفت که این مساله یک نقطه تحول است که امکان بازگشت روابط تهران با کشورهای عربی خلیج(فارس) را به همراه دارد به ویژه اینکه بعد از امضای توافق هسته ای جایگاه و نفوذ ایران افزایش خواهد یافت. رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین اجازه ندادن کشور عمان به شرکت های هواپیمایی صهیونیستی برای استفاده از حریم هوایی این کشور را دلیل دیگری بر این مساله خواند. بر اساس این گزارش، برخی مسئولان صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که در قانع کردن واشنگتن برای عدم امضای توافق هسته‌ای با ایران شکست خورده اند و اسرائیل اکنون در رویارویی با ایران تنها مانده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز خبر داد. وی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پاسخ آمریکا به مواضع ایران در رابطه با متن پیشنهادی اروپا بر سر احیای برجام را "بسیار معقول" خواند. وبگاه خبری –تحلیلی اکسیوس اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تلاش کرده به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که نسبت به این موضوع اطمینان ندارند. بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است. اکسیوس افزود: اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است، بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام شده و هدف این بوده است که مطمئن شوند، کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.

منبع: ایسنا

آیت‌الله ناصری دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله محمد ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.متن اطلاعیه دفتر آیت الله ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان به‌شرح ذیل است: بدین وسیله ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مؤمنین و علاقه‌مندان می‌رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم، برنامه تشییع و سایر مراسم متعاقباً اعلام می‌شود. آیت الله شیخ محمدعلی ناصری از علما و استادان اخلاق مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود که ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله ناصری میان مردم اصفهان از محبوبیت و مقبولیت خاصی برخوردار بود و در شهرهای دولت‌آباد و اصفهان به تربیت شاگردان و پاسخ‌گویی به نیازهای مردم در زمینه‌های مختلف می‌پرداخت. این عالم وارسته همواره مورد احترام مردم بود و درب منزلش همیشه به‌روی مردم و شاگردان و ارادتمندانش باز بود. نمازهای عرفانی این استاد وارسته شهره و به‌نام بود و مسجد کمرزرین اصفهان خاطره نمازهای باشکوهی را که به‌امامت ایشان اقامه می‌شد فراموش نمی‌کند. هر اصفهانی و چه‌بسا ایرانیان ارادتمند به ایشان حتماً پای درس اخلاق ایشان پس از نماز ظهر و عصر ماه‌های مبارک رمضان نشسته و آموخته و از لطافت بیان و عمق کلام این عارف وارسته لذت برده است. توصیه‌های پدرانه آیت الله ناصری و صمیمیت کلام ایشان که عمق جان را تسخیر می‌کرد، شهره بود و نمازهای سراسر خلوص و رفتار بی‌ریای ایشان الگو بود. ایشان در سال 1309 در شهر دولت‌آباد به‌دنیا آمد و یکی از اساتید برجسته اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان بود. بسیاری از عالمان برجسته ازجمله میرزا هاشم آملی، سید عبدالهادی شیرازی، امام خمینی(ره)، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی از استادان حوزوی این عالم اخلاق بودند.

منبع: تسنیم

سی‌ان‌ان به قدرت حزب‌الله اعتراف کرد

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز جمعه در گزارشی با پرداختن به تاریخچه حزب‌الله و فعالیت‌هایش در مقابله با رژیم صهیونیستی با ادعای منزوی شدن این گروه اذعان کرد در حالی که 40 سال از تشکیل حزب‌الله لبنان می‌گذرد این گروه قدرتمندتر از هر زمان دیگر است. این رسانه تأکید کرد که این گروه شیعه لبنانی طی سال‌های اخیر سعی کرده است خودش را به یک بازیگر جدی سیاسی و منطقه‌ای تبدیل کند که با گذشت 40 سال حزب‌الله از لحاظ نظامی قوی‌تر از هر زمان دیگر است. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، حزب‌الله لبنان چهلمین سالگرد تأسیس خودش را روز دوشنبه در جنوب لبنان با به نمایش گذاشتن تصاویر مبارزانش که در جنگ‌ها به شهادت رسیدند، جشن گرفت. وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان در ادامه تأکید کرد که این گروه شیعه نخستین بار در سال 1982 در واکنش به حمله اسرائیل به بیروت در جریان جنگ داخلی لبنان شکل گرفت. اسرائیلی‌ها توانستند به هدفشان در اخراج مبارزان فلسطینی از آن کشور برسند؛ اما باعث شکل‌گیری یک نیروی قدرتمندتر به‌عنوان حزب‌الله لبنان شدند این وبگاه آمریکایی نوشت که حزب‌الله لبنان پس از آن، قدرت نظامی‌اش را گسترش داد و در سال 2000 نیروهای اسرائیلی بعد از یک درگیری با حزب‌الله از جنوب لبنان عقب‌نشینی کردند. سی‌ان‌ان نوشت که حزب‌الله لبنان توانست پس از مشارکت در جنگ سوریه و دفاع از بشار اسد و به‌خلاف تلاش‌های عربستان سعودی برای مهار قدرتش، نفوذ سیاسی‌اش را گسترش دهد، همچنین این گروه توانست سطحی از بازدارندگی را علیه اسرائیل ایجاد کند.

منبع: تسنیم

وزیر ورزش به بانوان خبر خوش ورزشی داد

وزیر ورزش و جوانان: مدال‌آوران استخدام می‌شوند و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ادامه می‌یابد. حمید سجادی در حاشیه بازدید از خوابگاه ورزشی بانوان تاکستان در جمع خبرنگاران گفت: ورزشکارانی که در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده باشند، بر اساس مدال‌هایی که در سطح بازی‌های المپیک، جهانی یا آسیایی کسب می‌کنند، در بدنه وزارت ورزش و جوانان جذب می‌شوند. وی افزود: همچنین قهرمانان و مدال‌آورانی که در رشته‌های به غیر از تربیت بدنی تحصیل کرده باشند، می‌توانند درخواست خود را برای استخدام به دستگاه‌های دولتی ارائه کنند تا بعد از بررسی در رشته‌های تخصصی خود جذب دستگاه‌های اجرایی شوند. سجادی همچنین از اجرای یک طرح بیمه‌ای جدید برای ورزشکاران و قهرمانان ورزشی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دوران ورزشی قهرمانان و مربیان ورزشی جزو سوابق بیمه آن‌ها محسوب می‌شود، تا دوران حضور آن‌ها در ورزش و افتخارآفرینی برای کشور بیهوده نباشد و ورزشکاران بتوانند با این سابقه زودتر از بقیه افراد به مقام بازنشستگی برسند.وزیر ورزش و جوانان گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با فیفا امضا کردیم، باید آرام‌آرام بستر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنیم و از این رو بنا داریم در لیگ برتر امسال کم‌کم مجوز حضور بانوان در مسابقات فوتبال پایتخت و استان‌هایی که امکان حضور بانوان در آن‌ها فراهم است را صادر کنیم. سجادی افزود: در این زمینه حساسیت خاصی وجود ندارد و هر زمان قرار باشد بازی‌های ملی یا باشگاهی برگزار شود، می‌توانیم از حضور پرشور بانوان در ورزشگاه بهره‌مند شویم. البته این حضور با بر اساس قوانین و احکام شرعی و اسلامی خواهد بود و اعتقاد داریم با حضور بانوان جو ورزشگاه‌ها فرهنگی‌تر از گذشته خواهد شد. وی ادامه داد: خوشبختانه در نخستین آزمایش بانوان با نظم و انضباط خاصی در بازی تیم‌های استقلال و مس حضور داشتند و طبق مجوز صادره ۱۶۰۰ بانوی ایرانی و تهرانی این رقابت را در ورزشگاه آزادی نظاره کردند.

منبع: شبکه خبر

اصفهان سیاه پوش شد

استاندار اصفهان، روزهای پنجم، ششم و هفتم شهریور ماه ۱۴۰۱ را در استان عزای عمومی اعلام کرد.درپی درگذشت آیت الله ناصری استاد پرهیزگار و عالم به عمل، استاندار اصفهان اعلام کرد: علاوه بر سه روز عزای عمومی در استان، روز یکشنبه ششم شهریور همزمان با آیین تشییع و تدفین عالم ربانی آیت الله ناصری شهرستان‌های اصفهان و برخوار تعطیل خواهد بود. سیدرضا مرتضوی از مردم عالم پرور و ولایتمدار استان دعوت کرد تا ضمن حضور باشکوه در مراسم تشییع پیکر پاک آن استاد اخلاق، حماسه‌ای دیگر از تعلق مردمان دیار نصف جهان به علمای شیعه و مروجان مکتب اهلبیت (علیهم السلام) را رقم بزنند. اطلاع رسانی درخصوص جزئیات مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت آن عالم ربانی متعاقبا از طریق ستاد ارتحال حضرت آیت الله ناصری (رضوان الله تعالی علیه) انجام خواهد شد. همچنین مراسم وداع با پیکر مرحوم حضرت آیت الله ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه فردا همراه با نماز مغرب و عشاء در امامزاده محمود ابن موسی بن جعفر علیه السلام و در جوار مزار پدر این استاد اخلاق مرحوم حاج ملا باقر ناصری با حضور دسته های عزاداری و مردم عزادار برگزار می شود . آیت الله شیخ محمد علی ناصری، عالمِ پارسا، استاد مردمی عرفان و اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز دار فانی را وداع گفت. وی از علما و استادان اخلاق مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود.

منبع: شبکه خبر

سیل در می‌سی سی پی زندگی مردم را مختل کرد

سیل و آبگرفتگی در ایالت می‌سی سی پی آمریکا درپی بارش باران‌های موسمی، این ایالت را با بحران روبرو کرده است.سیل و آبگرفتگی در ایالت می‌سی سی پی آمریکا درپی بارش باران‌های موسمی، این ایالت را با بحران روبرو کرده است. خانه‌ها و خودروها در آب فرو رفته، آب برخی رودخانه‌ها بالا آمده و زندگی مردم در این ایالت مختل شده است. ساکنان این ایالت می‌گویند همه جا را آب گرفته است.

منبع: شبکه خبر

کمک پنهانی فرانسه به ارتش روسیه لو رفت

روزنامه لوموند روز چهارشنبه نوشت که احتمالا از سرمایه گذاری شرکت فرانسوی توتال در میعانات گازی شرکت نواتک روسیه، برای تولید سوخت جت های جنگنده ارتش روسیه که در جنگ اوکراین فعال هستند، استفاده می شود.این ادعای لوموند بر اساس داده های بازار انرژی و دریافتی از گروه کنشگر گلوبال ویتنس، حاکیست که سوخت جت های نیروی هوایی روسیه از میعانانت گازی تامین شده توسط ترنفتگاز تولید می شود که ۴۹ درصد از سهام آن در اختیار توتال انرژیز قرار دارد. توتال انرژی با پذیرش در اختیار داشتن سهام در ترنفتگاز و عرضه همه میعانات گازی تولید شده در این شرکت به نواتک، اعلام کرد که هیچگونه تاسیسات زیرساختی روسیه را که محصول آن در اختیار ارتش این کشور قرار داده شود، اداره نمی کند. روزنامه لوموند توانسته رد زنجیره تامین را از حوزه ترموکاراستوویه در سیبری تا پایگاه های موروزوسکایا و مالشوو نیروهای هوایی ارتش روسیه را پیگیری کرده که در هر کدام یک اسکادران هواپیمای جنگنده چند منظوره مستقر شده اند. سازمان های غیردولتی می گویند از که از این پایگاه ها برای حمله به اهدافی درون اوکراین استفاده می شود. شرکت توتال انرژی به علت پیروی نکردن از دیگر شرکت های بزرگ انرژی غربی برای بیرون آوردن سرمایه گذاری هایش از تاسیسات روسیه، هدف انتقاد قرار گرفته است. این شرکت فرانسوی توتال انرژی در بیانیه ای خود با تائید فروش میعانات گازی تولید شده در ترنفتگاز به صورت کامل به نواتک، دوباره با شدیدترین لحن، بر محکومیت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکید کرد. مقام‌های اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند. این درحالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم ۱» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده و احتمال قطع کامل جریان گاز روسیه، کابوس زمستان سخت را برای قاره سبز به تصویر کشیده است.

منبع: ایرنا

نیروگاه زاپاروژیا از شبکه سراسری خارج شد

اپراتور اوکراینی نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا از «قطع کامل» این نیروگاه از شبکه سراسری این کشور خبر داد.گروه دولتی «انرگو اتم» اعلام کرد: اقدامات مهاجمان باعث قطع کامل نیروگاه هسته ای زاپاروژیا از شبکه، برای اولین بار در تاریخ آن شد. دلیل قطع اتصال این نیروگاه، آسیب خطوط ارتباطی عنوان شده است. این نیروگاه که بزرگترین در اروپا محسوب می‌شود، در کنترل روسیه است و چند بار هدف بمباران قرار گرفته است. روسیه و اوکراین یکدیگر را به بمباران و آسیب رساندن به این نیروگاه متهم می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در تازه ترین اظهار نظر درباره وقوع آلودگی گسترده رادیو اکتیو در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد و روسیه را به تبدیل این نیروگاه به منطقه جنگی متهم کرد. وی همچنین خواستار قرار گرفتن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تحت نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خروج بی قیدوشرط نیروهای روس از آن شد. مجامع بین المللی در روزهای اخیر بارها در مورد پیامدهای فاجعه بار آسیب این نیروگاه و تکرار فاجعه چرنوبیل هشدار داده بودند.

منبع: ایرنا

پنتاگون واردات «تنتالم» را مشروط کرد

وزارت دفاع آمریکا با هدف کاهش وابستگی صنایع نظامی خود، واردات ماده شیمیایی کمیاب «تنتالم» را از کره شمالی، چین، روسیه و ایران ممنوع کرد.براساس سند منتشر شده در روزنامه رسمی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، وزارت دفاع این کشور، قانون موقت مربوط به ممنوعیت واردات «تنتالم» از کره شمالی، چین، روسیه و ایران را که برای سال مالی ۲۰۲۰ تدوین شده بود با اصلاحاتی نهایی کرد. در این سند آمده است: کاهش وابستگی آمریکا به «تنتالم» وارداتی از این کشورها مربوط به امنیت ملی است زیرا این ماده شیمیایی یکی از مواد ضروری برای زنجیره تامین تولید سامانه‌های نظامی و غیرنظامی است.

منبع: ایرنا

پاپ در مورد «فاجعه هسته ای» هشدار داد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان همزمان با اتهام زنی مسکو و کی یف به یکدیگر درباره انفجارها در اطراف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، درباره خطر «فاجعه هسته ای» در نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» هشدار داد.پاپ فرانسیس روز چهارشنبه در جلسه عمومی هفتگی خود گفت: امیدوارم گام های مشخصی برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از خطر فاجعه هسته ای در زاپوریژیا برداشته شود. رهبر کاتولیک های جهان تجار اسلحه را که از جنگ سود می برند «بزهکارانی که بشریت را نابود می کنند» توصیف کرد. فرانسیس در سخنانی همزمان با روز استقلال اوکراین از حاکمیت شوروی در سال ۱۹۹۱ و ۶ ماه پس از تهاجم نیروهای روسی به اوکراین، جنگ‌ها را به عنوان «اقدامی جنون آمیز» محکوم کرد و با اشاره به مرگ «دریا دوگینا»، دختر یک ملی‌گرای افراطی برجسته روسی که روز شنبه در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده اش در حوالی مسکو کشته شد، گفت که بی گناهان تاوان جنگ را می پردازند. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه گفت اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد در چند روز آینده از نیروگاه تحت کنترل روسیه در اوکراین بازدید می کند. روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به شلیک گلوله در این نیروگاه متهم کرده اند. این نیروگاه بزرگترین از نوع خود در اروپا است و نیروهای روسی بعد ازحمله به اوکراین در ۲۴ فوریه آن را تحت کنترل گرفتند. سازمان ملل خواستار غیرنظامی کردن منطقه محل استقرار این نیروگاه است. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: مسکو از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا برای اهداف نظامی استفاده نمی‌کند. وی افزود نیروهای اوکراینی به بمباران اطراف نیروگاه زاپوریژیا ادامه می‌دهند که این مساله می تواند پیامدهای فاجعه‌باری به دنیال داشته باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha