چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ملکیان

حجت الاسلام ملکیان گفت: جمع بندی که آیت الله ناصری از تحصیل  و تهذیب به دست آورد، این بود که باید هر چه می تواند خود را به امام زمان(عج) نزدیک کند، لذا سال هایی که در نجف و در اصفهان حضور داشت به این نظریه روز به روز عمق و ابعاد بیشتری داد.

حجت الاسلام رسول ملکیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله ناصری به ویژه شیفتگی به امام زمان(عج) آن عالم فرزانه اظهار کرد: در رابطه با آیت الله ناصری باید به این نکته توجه کرد که به یک اصل و نظریه بسیار معتقد بود و آن نظریه وجود حضرت ولی عصر(عج) در همه زمان ها و مکان ها بود، براین اساس علاقه و عشق به حضرت ولی عصر(عج) در این استاد اخلاق به عنوان یکی از مهم ترین اصول معنوی و عرفانی نهادینه شده بود.

وی افزود: آیت الله ناصری در طول حضورش در نجف اشرف، از زاهدین و عرفا و اهل معنویت و اخلاق نجف مانند آیت الله سیدمحمد کشمیری فرزند آیت اله سیدمرتضی کشمیری و حاج شیخ عباس قوچانی وصی علامه سید علی قاضی و همچنین از افراد سرشناس معنویت و عرفان دیگری مانند مولوی قندهاری و حاج عبدالزهرا گرمابی توشه‌هایی زیادی برداشته بود.

این استاد حوزه با تاکید برعشق و ارادت آیت الله ناصری به ساحت مقدس امام زمان(عج) تصریح کرد: جمع بندی که آیت الله ناصری از تحصیل و تهذیب به دست آورد، این بود که باید هر چه می تواند خود را به امام زمان(عج) نزدیک کند، لذا سال هایی که در نجف و در اصفهان حضور داشت به این نظریه روز به روز عمق و ابعاد بیشتری داد و تمام سخنرانی ها و منبر و مراودات و ارتباطات مردمی این عالم برجسته ناشی از همین نظریه و تئوری بود.

وی اضافه کرد: روی این اصل اگر تحقیق کنیم و پرده های ظاهری زندگی آیت الله ناصری را کنار بزنیم و به عمق سیرو سلوک معنوی و باطنی ایشان راه پیدا کنیم، خواهیم یافت که بزرگ ترین دستاورد این استاد اخلاق همین امر است.

حجت الاسلام ملکیان با بیان ابعاد مبحث مهدویت، این موضوع را گسترده و جامع عنوان کرد و گفت: اگر این اصل معنویت را به صورت تحقیقی و گسترده نگاه کنیم متوجه می شویم یک رکن مبحث مهدویت و ولی عصر(عج) مسئله سیاسی و تشکیل حکومت و قدرت سیاسی است که در منابع روایی شیعه و سنی روی آن تاکید شده و به یک جغرافیای محدود نیست، بلکه بعد بین الملل دارد.

وی خاطر نشان کرد: بعد دیگر مسئله مهدویت، بعد اقتصادی است، هم چنان که موضوع مهدویت یک رفاه و عدالت جامع و کامل برای کل بشریت ایجاد و گسترده می کند، علاوه بر آن بعد دیگر این موضوع بعد نظامی است که حضرت ولی عصر(عج) یک قدرت برتر نظامی در سراسر جهان ایجاد می کند و بعد دیگر نیز مسئله انتظام و نظمی است که به جامعه در ابعاد جهانی می دهد.

این استاد حوزه با اشاره به بعد ایجاد امنیت در صحنه جهانی و بعد مردمی و اجتماعی و ابعاد مربوط به معنویت و سیر وسلوک در زمان ولی عصر(عج) گفت: زمانی که نظریه شخصی این باشد که خود را به امام زمان(عج) نزدیک کند، یک جهان بینی بسیار گسترده پیدا می کند، هم چنان که رهاورد جمیع انبیاء در طول تاریخ بشریت همه مربوط به مبحث مهدویت است.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که مرحوم آیت الله ناصری، مسئله مهدویت و امام زمان(عج) را تنها در ابعادی که گفته شد، به خصوص با نگاه تاریخی و دینی صرف نگاه نمی کرد، بلکه به استمرار آن در دوران غیبت توجه و اعتقاد راسخ داشت که رهبر انقلاب نائب برحق امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام ملکیان عنوان کرد: این اعتقاد آیت الله ناصری یک اعتقاد سیاسی یا استراتژیک یا به دلایل مختلف سیاسی اجتماعی نبود، بلکه یک اطاعت و دفاع از مقام ولایت است و این نیز بر اساس اعتقاد راسخ ایشان به همان نظریه اعتقاد کامل و جامع به امام زمان(عج) بود.

وی خاطر نشان کرد: نکته سوم این است که آیت الله ناصری در زمانی مباحث مهدویت را از اوایل انقلاب شروع کرد که این همه کتاب و مراکز تخصصی و حوزه های علمیه و رشته های تخصصی مهدویت که کارهای علمی سنگینی در این زمینه انجام داده اند وجود نداشت و این بحث را در میان توده مردم و نخبگان و طلاب و روحانیون نهادینه کرد.

این استاد حوزه تاکید کرد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که نظام استکبار جهانی مسئله حضرت ولی عصر(عج) را برنمی تابند، زیرا امام زمان(عج) و مباحث مهدویت را رقیب جدی خود در سطح جهان دانسته، لذا این بحث بسیار دامنه دار و گسترده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha