جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر| برگزاری اجلاسیه مدیران منطقه ای جنوب کشور با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: در سفر اخیر ما به همراه مدیر حوزه های علمیه به واتیکان، برخی از سفرای ایران در کشورهای اروپایی از ما ارائه پاسخ شبهات با ادبیات متناسب با فرهنگ ملل مختلف را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه در اولین کارگاه آموزشی شبهه شناسی و گفتمان سازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و در مجتمع آموزشی و فرهنگی نجمه خاتون جمکران برگزار شد، گفت: در سال های ۸۰ تا سال ۸۳ با این مرکز همکاری مستقیم داشتم؛ پیرو آن همکاری دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم که در آن جلسه ایشان پس از شنیدن گزارش های ما، چند تذکر موضوعی به مناسبت قیام امام حسین(ع) دادند که پیام این قیام ضرورت حضور محور مقاومت در میدان و در مرکزیت جبهه هاست.

وی افزود: دومین تذکر مقام معظم رهبری در مورد مباحث شبهه پژوهی و پاسخ به شبهات استفاده از ادبیات متناسب با سلیقه و فهم مخاطب است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جلسه ای به ما فرمودند که در شیوه عرضه پاسخ شبهات متناسب با سلیقه نسل امروز عمل کنید و حتی در قالب و طراحی قطع و جلد کتاب های این عرصه دقت لازم را داشته باشید.

وی ترجمه صرف را پاسخ گوی نیازهای عرصه بین المللی پاسخ به شبهات ندانست و گفت: در سفر اخیر ما به همراه مدیر حوزه های علمیه به واتیکان، برخی از سفرای ایران در کشورهای اروپایی از ما ارائه پاسخ شبهات با ادبیات متناسب با فرهنگ ملل مختلف را خواستار شدند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه داشتن علم بالا و اشراف بر مسائل کشورهای مختلف را از محورهای اصلی تبلیغ در عرصه بین الملل برشمرد و تصریح کرد: باید در این عرصه هم در احصای شبهات تأملات و تحقیقات دقیقی داشت و هم باید بدانیم چه مطالبی را برای چه مردمانی مطرح کنیم و پاسخ های ما به شبهات می بایست قابل فهم برای ملل مختلف با فرهنگ های گوناگون باشد.

وی با اشاره به حمایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه از طرح ها و پروژه های پژوهشی متناسب با نیازهای روز حوزه، جامعه و نظام اسلامی، افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه با تشکیل دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزویان از پروژه هایی که به حل مسائل و چالش های روز حوزه های علمیه و جامعه و نظام اسلامی کمک کننده باشند، حمایت هایی را به عمل می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: در استان های مختلف کشور اقدام به راه‌اندازی پژوهش سرا کرده که تاکنون پنج مورد از آنها راه اندازی شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری در سایر استان ها نیز آغاز به کار کند؛ پاسخ گویی به شبهات نیز در قالب یک گروه علمی زیرمجموعه این پژوهش سراها عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: حمایت از تألیف و چاپ کتب با موضوع نیازهای روز نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که در درازمدت در حوزه های علمیه ایجاد شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار کرد: تشکیل شورای آزاداندیشی در حوزه های علمیه استان ها یکی دیگر از اقداماتی بوده است که از سوی معاونت پژوهش حوزه انجام شده است که طلاب و اساتید حوزه می توانند از ظرفیت های آن بهره ببرند.

وی با تأکید بر لزوم ارائه مسائل پراهمیت و پرتکرار در زمینه پاسخ گویی به شبهات به دبیرخانه جشنواره علامه حلی، عنوان داشت: این نیز یکی دیگر از ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه جهت پاسخ به شبهات روز بوده و می توان برخی موضوعات جشنواره علامه حلی را به این سمت برد؛ مقرر شده است امسال سقف سنی برای شرکت در این جشنواره علمی و پژوهشی از ۳۱ سال به ۳۵ سالگی ارتقا یابد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: باید از خروجی دوره شبهه شناسی پس از شش ماه موضوعاتی برای تألیف پایان نامه های طلاب استخراج شود؛ این پایان نامه ها مورد حمایت ستاد حوزه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در نظام درسی جدید حوزه های علمیه طلاب برای انتقال از سطح یک تحصیلی به سطح دو می بایست یک پروژه پژوهشی را اجرایی نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه آغاز فعالیت دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه را از مهر ۱۴۰۰ برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه جشنواره علامه حلی در سال های اخیر علی رغم شیوع ویروس کرونا کاهش در تعداد ورودی را تجربه نکرد.

وی گفت: در جشنواره نشریات مدارس و واحدهای آموزشی حوزه در سال جاری ۹۹ نشریه شرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت:در کشور در حوزه و دانشگاه حدود ۲۷۰ نشریه پژوهشی و ترویجی در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی وجود دارد که ۱۲۰ نشریه را حوزویان و مراکز حوزوی اداره و تولید می کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم نقد و بررسی عملکرد حوزه های علمیه افزود: نقد و بررسی امری لازم برای پیشرفت حوزه های علمیه است؛ اما متهم کردن آن به ناکارآمدی به دور از اخلاق است. خروجی های حوزه قابل افتخار هستند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پایان اظهار کرد: تاکنون در مدارس علمیه کشور ۷۰۰ کانون علمی راه اندازی شده است که این کانون ها یکی از راه های تربیت طلاب پژوهشگر می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha