چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام علیپور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علیپور گفت: بیان عظمت شأن و جلالت قدر ائمه معصومین از زبان الکن ما خارج است و به کلام نورانی رحمةللعالمین پیامبر گرامی اسلام(ص) بسنده می‌کنیم که در مورد امام حسین(ع) فرمود: «امام حسین(ع) گل سرسبد آفرینش هستند.» عظمت وجود نازنین اباعبدالله الحسین(ع) را فقط خداوند، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور، مدیر حوزه علمیه گیلان، در مراسم عزای حسینی در مسجد عرب‌زاده شهرستان لنگرود به فضائل امام حسین(ع) پرداخت و بیان کرد: بیان عظمت شأن و جلالت قدر ائمه معصومین از زبان الکن ما خارج است و به کلام نورانی رحمة للعالمین پیامبر گرامی اسلام(ص) بسنده می‌کنیم که در مورد امام حسین(ع) فرمود: «امام حسین(ع) گل سرسبد آفرینش هستند.» عظمت وجود نازنین اباعبدالله الحسین(ع) را فقط خداوند، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌دانند.

وی در مورد شخصیت نازنین پیامبر(ص) با استناد به آیه شریفه قرآن گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) صاحب خلق عظیم است و قرآن درباره ایشان می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلی‌ خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری» (سوره مبارکه قلم، آیه۴) پیامبری که به مقام «فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَیٰ» رسیده که در نهایت، رفعت و مقام والای رسول خدا تا حدی بود که جبرئیل هم از ادامه راه با پیامبر ابراز عجز و ناتوانی کرد، و از جهت مقام پیامبر(ص) نزدیک ترین فرد به پروردگار عالم است، آن وقتی چنین شخصی در مورد امام حسین(ع) می‌فرماید: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» یعنی وجود نازنین اباعبدالله را مثل وجود خود می‌داند، و همه برکات و مقامات معنوی که آن حضرت دارند، اباعبدالله(ع) را هم واجد همه آن مقامات و برکات می‌داند، البته به غیر از مقام نبوت که مخصوص پیامبر(ص) است.

مدیر حوزه علمیه گیلان در ادامه با توجه به روایت پیامبر(ص)، به ویژگی‌های امام حسین(ع)، و تمایز آن حضرت با دیگر معصومین(ع) پرداخت و اظهار داشت: اولین ویژگی که امام حسین(ع) را از دیگر معصومین(ع) متمایز می‌کند، این است که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است. «الشِّفَاء فِی تُرْبَتِهِ».

حجت الاسلام والمسلمین علیپور در مورد استحباب در خوردن تربت سیدالشهدا گفت: با این که خوردن خاک حرام است، اما تربت سیدالشهدا به میمنت آن حضرت نه تنها حرام نیست، بلکه خوردن آن مستحب بوده و در احکام فقهی برای طفلی که به دنیا می‌آید، مستحب است که کام او را با تربت امام حسین(ع) متبرک کنند.

وی تصریح کرد: مستحب است قبل از اینکه میت را دفن کنند، در دهان و زیر زبان و روی پیشانی و کف دست میت تربت سیدالشهدا را قرار دهند. لذا خوردن تربت قبر سیدالشهدا موجب شفای دردهاست، و روی ضریح قبلی امام حسین(ع)، همین حدیث پیامبر(ص) طلاکوب شده بود. «أَنَّ اللَّهَ عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ع مِنْ قَتْلِهِ أَرْبَعَ خِصَالٍ جَعَلَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ وَ أَنْ لَا تُعَدَّ أَیَّامُ زَائِرِیهِ مِنْ أَعْمَارِهِمْ» (وسائل‏ الشیعة ج: ۱۴ ص: ۵۳۷)

مدیر حوزه علمیه گیلان خاطر نشان کرد: دومین خصوصیت امام حسین(ع)؛ «إِجَابَةَ الدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ» است که دعا زیر قبه امام حسین(ع) مستجاب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیپور به ویژگی سومی که رسول اکرم(ص) در خصوص امام حسین(ع) فرموده است پرداخت و گفت: «وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ» یعنی ائمه بعد از امام حسین(ع) همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا امام زمان هم که می‌خواهند خود را معرفی کنند می‌فرمایند من نهمین فرزند از نسل حسین(ع) هستم.

وی در پایان گفت: از آنجا که امام حسین(ع) هر چه داشت در راه خدا نثار کرد، خدا برای آن همه ایثار این ویژگی‌ها را برای آن حضرت عطا کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha