دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با رئیس بنیاد بین المللی امامت

حوزه/ در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با رئیس بنیاد بین المللی امامت بیان شد: تبیین معارف بلند امامت در عرصه بین الملل به دور از ادبیات تحریک‌کننده مذهبی از مهم‌ترین رسالت‌های ماست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی، در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن تبیین رویکردها و اهداف بنیاد بین‌المللی امامت، گزارشی از به‌روزترین فعالیت‌های این مجموعه ارائه کرد و خاطرنشان کرد: بنیاد بین‌المللی امامت بر این باور است که امروزه برای معرفی تشیع و اسلام اصیل، باید امامت اهل بیت علیهم السلام را با روش علمی و مستند به عقل و وحی به زبان‌های مختلف و برای اقشار گوناگون معرفی کرد.

وی افزود: این مجموعه، موسسه البیان را ناظر به خلأ معرفی معارف شیعه به غیرشیعه با ادبیات علمی و اعتدالی و به‌دور از نزاع‌های فرقه‌ای، در لبنان تاسیس کرده است.

رئیس موسسه البیان با تأکید بر این که بر آنیم تا شیعه از زبان بزرگان تشیع به جهان معرفی گردد، اظهار داشت: رویکرد ما به‌نوعی بیان و زبان شیعه با نگاه حرفه‌ای برای غیرشیعیان است؛ در این میان اندیشه نویسندگان متخصص شیعی، ناظر به مباحث دانشی به‌روز و بازنویسی شده و به زبان‌های بزرگ دنیا ترجمه می گردد .

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت ضعف در حوزه تعاملی و ارتباطی را از جمله چالش‌های تشیع در دوره معاصر برشمرد و با بیان این که اکنون باب گفتگوهای تخصصی معرفتی در عرصه بین‌الملل باز شده است، یادآور شد: در دوره جدید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌های جدید، تشکیل جبهه‌ای از تعامل علمایی میان جهان تشیع و اهل‌سنت دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی تدوین موسوعه معارف شیعی را از جمله کلان پروژه‌های موسسه البیان توصیف کرد و ابراز داشت: در این موسوعه وجوهی که غیرشیعیان برای شناخت شیعه نیاز دارند با شیوه‌ای مشخص، مخاطب غیرشیعیان فرهنگی را هدف‌گذاری نموده است.

وی با بیان این که در تبیین هر یک از وجوه شیعه در موسوعه معارف شیعی، برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی در آن دانش موردتوجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بیرون آوردن شیعه و اصل بلند امامت از کالبد فرقه‌ای و تبیین معارف امامت به‌دور از ادبیات تحریک‌کننده مذهبی از مهم‌ترین رسالت‌های بنیاد بین‌المللی امامت است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت در بخش دیگری از سخنان خود به جریان‌های فکری جهان اسلام اشاره کرد و ضرورت گشودن باب گفت‌وگو با آنان در راستای تبیین درون‌مایه‌های معارف اهل بیت(ع) را یک فرصت و ضرورت جدی در روزگار ما دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی با اشاره به این که در دانشگاه ام‌القری و المدینه در سعودی بیش از ۳۰۰ پایان‌نامه در مورد تشیع در طول چند دهه اخیر نوشته شده است، اظهار داشت: جریان شیعه پژوهشی در دنیا هم اکنون بر جزئی‌ترین منابع شیعی متمرکز شده است. وی پرنمایی و ارائه آثار فراوان از سوی مستشرقان در باب تشیع را از مخاطرات بزرگ در دنیای شیعه شناسی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این رویکرد امکان رقابت را برای تبیین شیعه از زبان شیعه سخت نموده است؛ و مشابه آن را می‌توان در ایران‌شناسی باستان مشاهده کرد که گستره تحقیقات غربی با پرنمایی علمی ایجاد شده، میدان را برای جلوه‌گری تحقیقات اصیل ایرانی برای ایران‌شناسی تنگ کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی ضمن تأکید بر اهمیت تربیت استاد بین‌المللی با بیان این که برای معرفی تشیع به دنیای غرب، کار جدی نکرده‌ایم، اظهار داشت: متأسفانه شیعه شناس متخصص و حرفه‌ای مبتنی بر ظرافت‌ها و مسلط به ادبیات عرصه بین‌الملل تربیت نکرده‌ایم.

وی زبان عقلانیت، انسانیت، حقوق بشر و عدالت را برجسته‌ترین تکنیک‌های حضور معرفتی در عرصه بین‌الملل توصیف کرد و یادآور شد که معارف امامت امروز به خوبی قابل ترجمه به این گفتمان های جهانی است.

وی اضافه کرد : نیاز است تا با بهره‌گیری از ظرفیت دانشی علمای اصیل و تراز شیعه؛ اندیشه، هنر، حقوق بشر، شعائر شیعی، تربیت و... مبتنی بر نگاه علمی و پدیدارشناسانه تبیین و ارائه گردد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت افزود: باید تشیع علمی و فرهنگی در دنیا ویترینی داشته باشد تا به‌صورت دقیق، متقن و ناظر به ابعاد مختلف و سطوح مخاطبان معرفی و عرضه شود.

وی افزود: معرفی عقاید اسلامی و معارف امامتی از زبان قرآن و روایات و ارائه آثار فاخر اسلامی به زبان عربی، انگلیسی و... از جمله رویکردهای بنیاد بین‌المللی امامت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خودگزارشی از اقدامات بین‌المللی بنیاد امامت ارائه و بر اهمیت توجه به ظرفیت مجموعه‌های مردم‌نهاد شیعی در عرصه بین‌الملل تأکید کرد و اظهار داشت: بر آنیم تا رایج‌ترین شبهات عرصه بین‌الملل در رابطه ‌با تشیع که از بسامد بالایی برخوردارند را احصا و پاسخ‌های دقیقی را ارائه و به زبان‌های مختلف ترجمه نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی شناسایی مراکز شیعه پژوهی دنیا و تقویت همکاری‌های با این مراکز را از جمله رویکردهای نوین بنیاد امامت توصیف کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح، نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از رویکردهای جدید بنیاد بین‌المللی امامت، گزارشی از اقدامات و ظرفیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ ارائه کرد و ابراز داشت: با همکاری هفت دانشگاه آلمانی ارائه‌دهنده رشته‌های علوم اسلامی، برانیم تا کتب درسی جامع و متقن اسلامی را تدوین کنیم. برای این مهم از اساتید برجسته اسلامی در حوزه‌های دانشی مختلف دعوت شده است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت اتقان مباحث و تخصصی سازی ادبیات تبیین، اظهار داشت: ناظر به شرایط اروپا، آثار مستشرقین در این کتاب درسی نقل شده؛ معارف اسلام ناب، فارغ از دیدگاه‌های مذهبی تبیین می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح افزود: مرکز اسلامی هامبورگ آمادگی دارد تا با همکاری مراکز دینی از جمله بنیاد بین‌المللی امامت، مباحث اسلامی را مبتنی بر قالب‌های نوین و ناظر به نیازهای جامعه جهانی تدوین و ارائه نماید.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه گزارشی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی این مجموعه ارائه کرد و ابراز داشت: تبیین مباحث فقهی در قالب پژوهش‌های اجتهادی و برگزاری درس خارج در موضوعات مستحدثه از جمله مسئله انسجام‌بخشی فرایند برپایی نمازجمعه در اروپا و تبیین مباحث مبتلا به از جمله طلاق حاکم و تزاحم احکام مدنی و احکام شرعی از جمله بحث‌هایی است که ناظر به شرایط منطقه پیگیری می‌گردد.

وی با بیان این که مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرجع اسلامی در اروپا، در برپایی کرسی‌های علمی اسلام‌شناسی مشارکت جدی را با دانشگاه‌های اروپا آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ناظر به گسترش ارتباطات علمی با مجموعه‌های دانشگاهی اروپا، اقدامات ارزشمندی صورت‌گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مفتح با بیان این که مرکز اسلامی هامبورگ بر آن است تا تبیین نظریات اسلامی را از منظر تقویت همکاری‌ و ارتباط با متخصصین حوزه‌های دانشی علوم اسلامی، پیگیری کند، اظهار داشت: با همکاری دانشگاه‌های فعال در حوزه علوم دینی و اسلامی اروپا، میزگردهای تخصصی علوم قرآنی را با حضور اندیشمندان برگزار می‌کنیم.

تبیین ظرفیت‌ها، رویکردها و فعالیت‌های حوزه علمیه هامبورگ برای گسترش همکاری با بنیاد بین‌المللی امامت از دیگر مباحث این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha