یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: یک مرجع تقلیدی می‌آید جایگاه مرجعیت خود را نادیده می‌گیرد و می‌گوید کسانی که تاکنون از من تقلید می‌کردند از آیت‌الله خامنه‌ای تقلید کنند، این مرجع تقلید یک‌مرتبه به این مقام نرسیده است، بی‌شک او عمری روی خود کار کرده تا به این درجه رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در جلسه درس اخلاق قضات و مدیران دستگاه قضایی استان قزوین گفت: همه ما محتاج برکات کلمات حکیمانه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و نگاه‌های قرآنی هستیم تا از آن‌ها روشنایی و نور بگیریم.

وی ادامه داد: در آیه ۳۵ سوره مبارک نور آمده خداوند نور آسمان‌ها و زمین است، نور او به چراغدانی ماند که در آن چراغی تابناک باشد،آن چراغ در میان شیشه‌ای و آن شیشه همچون ستاره درخشانی تلألو کند، از درخت مبارک زیتونی که نه شرقی است و نه غربی افروخته گردد، از بس که روغن آن صاف و شفّاف است، نزدیک است که روغن آن پرتو افشانی کند، هر چند آتشی به آن نرسد، نوری است ما فوق نور دیگر و خداوند هر که را خواهد به نور خویش هدایت فرماید و خداوند برای مردم این مثل‌ها را میزند و خداوند به همه چیز داناست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیات بعدی یعنی آیات ۳۸ تا ۳۹ سوره نور پای اهل‌بیت (ع) را نیز به میان آورده و در آیه ۴۰ این سوره نیز فرموده هر کس را خدا نورانی نکند، او دیگر نور را نخواهد فهمید، اینکه دنیا ما را مشغول ثروت، مقام و شهرت می‌کند، همه به این دلیل است که ما را از لذت نور غافل کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خیلی سخت است ما بتوانیم مفاهیم قرآنی را در قالب زبانی غیر از زبان عربی بگنجانیم، برای مثال ما در فارسی کلماتی مانند چشم، گوش و دل داریم، اما وقتی به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که قرآن کریم برای این واژه‌ها در انسان و حیوان کلمات متفاوتی را دارد، اینجا می‌توانیم وسعت معنا را ببینیم، در قرآن این چشم، گوش و دل گاهی به معنای عین، اُذُن و قلب است، خیلی جاها هم با عنوان بصر، سمع و فؤاد از آن‌ها یاد شده است.

وی ادامه داد: وقتی آیات قرآن را همه‌جانبه نگاه کنیم حتماً به این نتیجه می‌رسیم که عین، اُذُن و قلب جاهایی به کار برده شده که خدا دارد به جنبه حیوانی و غیر آدم نگاه می‌کند، آنجایی هم که از بصر، سمع و فؤاد صحبت می‌کند مشغول سخن گفتن با انسان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: در آیه ۷۸ سوره نحل خداوند می‌فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُون» یعنی خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر دانا شوید و شکر این نعمت‌ها را به جای آورید.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند می‌گوید من سه نرم‌افزار مهم و حیاتی در وجود انسان نصب کرده‌ام، وقتی از این سه نرم‌افزار یعنی بصر، سمع و فؤاد صحبت می‌کند می‌گوید که باشد تا شما شکر این نعمت‌هایی که به شما داده‌ام را به جا بیاورید، شکر به جا آوردن یعنی این‌ها را در بستر رشد قرار دهیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: برای مثال وقتی ما بخواهیم شکر گندم را به جا بیاوریم چه باید کنیم؟ یک موقع این گندم تبدیل به نان و خوراک جهت توانمندی برای خدمت می‌شود، این یک نوع شکر است، یک موقع هم این‌گونه است که ما این گندم را می‌کاریم و آن را تبدیل به تعداد بیشتری گندم می‌کنیم که آن هم یک جور شکرگزاری است، شکر صرفاً به کار بردن الفاظ نیست، البته به کار بردن لفظ شکر کردن هم خوب بوده و نشانه ادب است، ولی اصل شکرگزاری در آن دو گزاره ابتدایی است که ذکر شد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند می‌فرماید من این سه ابزار مهم را به شما دادم که شاخص شماست و تفاوت بین شما و حیوانات همین‌هاست، هر چقدر در این زمینه قوی بودید و بصر بصیرتی داشتید، هر چقدر سمع گیرنده پیام خدا داشتید و فؤاد بستر خوبی‌ها را داشتید، به همان اندازه شکر به جا آورده‌اید و ارزش انسانی والا دارید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۷۸ سوره مؤمنون مرحله بعدی را بیان کرده و می‌فرماید «وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَا تَشْکُرُون» یعنی اوست خدایی که برای شما گوش‌ها، چشم‌ها و قلب‌ آفرید ولی عده بسیار کمی از شما شکر او به جای می‌آورید؛ یعنی بحث شکر این سه رکن اساسی شخصیت انسان به اینجا کشید که متأسفانه عده قلیلی شکر آن‌ها را به جا می‌آورند، خداوند این را در آیه ۱۳ سوره سبا نیز می‌فرماید که «و قَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ»، یعنی همیشه اندکی از بندگان پای کار بوده و صادق، حقیقی و امین بودند.

وی عنوان کرد: در آیات فراوانی راجع به این سه رکن صحبت شده است، در مقابل آن نیز خداوند زمانی که می‌خواهد از منافقین سخن بگوید، در آیه ۱۸ سوره مبارکه بقره می‌فرماید «صُمُّ بُکمٌ عُمی فَهُم لَا یَرجِعُونَ»، هم‌چنین در آیه ۷۱ سوره بقره نیز راجع به کفار می‌فرماید «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ»، اما در رابطه با مؤمنین می‌فرماید که آنان برای سمع، بصر و فؤاد خود ارزش قائل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: خداوند فرمود قرار بود بندگان من شکر کنند، اما عده بسیار اندکی از آن‌ها شکرگزار شدند، خداوند در آیه ۱۷۹ سوره مبارکه اعراف فرمود محققاً بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم، چه آنکه آن‌ها را دل‌هایی است بی‌ادراک و معرفت، و دیده‌هایی بی‌نور و بصیرت، و گوش‌هایی ناشنوای حقیقت، آن‌ها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند، آن‌ها همان مردمی هستند که غافل‌اند. امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مشکل جهنمیان قدرناشناسی همان سه رکن انسانیت است، از این آیه خوب می‌توان استفاده کرد که عین، اُذُن و قلب اعضای مشترک بین انسان و حیوان هستند، آن چیزی که انسان را از حیوان متمایز می‌کند سمع، بصر و فؤاد است، خداوند می‌فرماید کسانی که این سه مورد را ندارند از حیوانات هم پست‌تر هستند، چون از این سه نعمت استفاده نکرده‌اند، چون اهل غفلت از قیامت و خدا هستند.

وی اظهار کرد:غافل واژه‌ای در مقابل ذاکر است، غافل یعنی کسی که حواسش نیست، ذاکر یعنی کسی که حواسش جمع است، یعنی همیشه حواسش به سمت خدا جمع است، اسماء خدا را می‌بیند، رزقش را از خدا می‌داند، توفیقاتش را در دست خدا می‌بیند، با عالم غیب به اراده خدا اعتقاد دارد، توکل به خدا می‌کند، همه این‌ها یعنی حواسش به خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۹۰ سوره آل‌عمران فرمود «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، یعنی محققاً در خلقت آسمان‌ها و زمین و رفت و آمد شب و روز دلائل روشنی برای خردمندان عالم است؛ همه عالم آیه و نشانه است و روی آدم‌های عاقل اثرگذار است، خداوند می‌فرماید «أُولِی الْأَلْبَابِ» اهل ذکر هستند و هوشیارانه زندگی می‌کنند، در حالت بیماری، سلامت، فقر، ثروت، توانمندی، ضعف و هر حالت دیگری اهل ذکر هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: کسی که اهل ذکر شد دیگر «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» نمی‌شود، این افراد به آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند، چون چشم بصیرتی دارند، اگر کسی چشم بصیرت نداشته باشد دروغ و ظلم برای او اهمیتی ندارد، اما کسی که چشم بصیرت دارد عالم و آدم را در بدی‌ها رسوا می‌کند و آن‌ها را تشویق به خوبی‌ها می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه مستکبران گفتند بشار اسد باید برود، آمریکایی‌ها این را یک چیز مسلّم می‌دانستند، اما رهبر ما می‌گوید او باید بماند، حاج قاسم سلیمانی هم مأمور می‌شود که او بماند؛ شرایط آن سال‌ها را به خاطر دارید، همه فکر می‌کردند امکان ندارد بشود بشار اسد را نگه داشت، اما آن‌هایی که بصیرت داشتند دیدند می‌شود و باید این اتفاق بیفتد، امثال رهبر و قاسم سلیمانی چه عالمی دارند که این‌گونه از آن‌ها برکت می‌ریزد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: یک موقع می‌گویند چندین نفر جمع شوند و یک زندانی را آزاد کنند، بی‌شک این کار ارزشمندی است؛ اگر بخواهیم ببینیم سردار سلیمانی چقدر از این قبیل کارها انجام داده و چند نفر را آزاد کرده است، مشاهده می‌کنیم که او چندین کشور را آزاد کرده است، به سوریه که در حال نابودی بود و مردم آن قتل‌عام می‌شدند عزت و اقتدار بخشید، از لبنان محافظت کرد و آن را قدرت منطقه کرد، یمن و عراق را آزاد کرد، خداوند می‌گوید این‌ها اهل ذکر و فکر هستند، نتیجه آن هم این است که حقایق را می‌بینند و از همه فرصت‌های نامرئی و ملکوتی عالم بهره‌مند می‌شوند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اهل تقوا این‌طور هستند و دنیا به چشمشان کوچک می‌شود، قدرت‌های استکباری آنقدر به چشمشان کوچک می‌شوند که امام خمینی (ره) فرمود ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، این‌ها حرف یک سیاست‌مدار نیست، حرف یک عارف است، یعنی واقعی است، حرف کسی است که حقایق را می‌بیند؛ آدمی که اهل ذکر شد به اینجا می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر «سمع» از کار بیفتد، از گوش برای شنیدن مقولات دینی هیچ‌کاری ساخته نیست، اگر «بصر» وجود نداشته باشد شناخت فتنه‌ها و بدی‌ها با چشم ظاهری ممکن نیست، اگر قلب تبدیل به فؤاد نشود نمی‌تواند مرکز انوار الهی و اصرار خدایی بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: یک راهکار خیلی مهم که خدای متعال جلوی پای همه بندگان گذاشته و ائمه هم خیلی روی آن تأکید کرده‌اند، این است که گویا می‌خواهند به ما بگویند شما باید از چشم، گوش و قلب حیوانی به چشم، گوش و قلب انسانی هجرت کنی. آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۴۲ سوره اعراف فرمود «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِین» یعنی با موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسی هنگام رفتن به کوه طور به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و کار آنان را اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: این آیه از اهمیت اربعین و اصلاح راه فساد سخن می‌گوید، همان کاری که شما دارید انجام می‌دهید، مخصوصاً این اقدامات اخیرتان که دل مردم را روشن کرد و اعتماد مردم را به واقعی کلمه و به‌صورت چشمگیر افزایش داد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در زمینه خواص واژه اربعین، آمده است که اگر کسی چهل شبانه‌روز تمرین خلوص کند، مواظب نگاهش و مواظب لقمه‌ای که می‌خورد باشد، مواظب حق و حقوق مردم باشد، چشمه‌های حکمت از درون او به جوشش در می‌آیند، آن وقت دیگر معدن سمع، بصر و فؤاد در چنین آدمی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام باقر (ع) فرمودند هیچ بنده‌ای نیست که ایمان و عملش را چهل شبانه‌روز برای خدا خالص کند، مگر اینکه خدا او را نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌کند، بصیرت پیدا می‌کند، خدا حکمت را در قلبش تثبیت می‌کند و زبانش به حکمت گویا می‌شود.

وی یادآور شد: یک مرجع تقلیدی می‌آید جایگاه مرجعیت خود را نادیده می‌گیرد و می‌گوید کسانی که تاکنون از من تقلید می‌کردند از آیت‌الله خامنه‌ای تقلید کنند، این مرجع تقلید یک‌مرتبه به این مقام نرسیده است، بی‌شک او عمری روی خود کار کرده تا به این درجه رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: یکی از عارفانه‌ترین واژه‌های دینی ما عنوان اربعین است که باید آن را قدر بدانیم، با راهپیمایی اربعین می‌توان ره صد ساله را کوتاه کرد و به مقصد رسید، چیزهایی در این حرکت حماسی، معنوی و ظلم‌ستیز عاید اربعینی‌ها می‌شود که در جای دیگر ممکن است به دست نیاید، اربعین به معنای پرچم مبارزه با فساد است، اربعین پیش‌بینی جمله حضرت زینب (س) است که به ابن‌زیاد فرمود «ما رأیت الا جمیلا»، گویا آن حضرت اربعین را می‌دیدند که این‌گونه سخن می‌گفتند، گویا عظمت حماسه امام حسین (ع) تماشا می‌کردند که چنین ابن‌زیاد و یزید را رسوا کردند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: حضرت زینب (س) در مجلسی که یزید برای پیروزی خیالی خود برپا کرده بود، به او گفت یزید من تو را تحقیر می‌کنم، به خدا سوگند تو نمی‌توانی یاد ما را به فراموشی تبدیل کنی و وحی را بمیرانی؛ این‌ها نشانگر عظمت اربعین است، در اربعین ما صاحب بصیرت، سمع و فؤاد می‌شویم، اربعین جاده‌ای است که از همه کوچه و خیابان‌های روستاهای ما آغاز شده و به کربلا رسیده است، البته قرار است این جاده ادامه پیدا کند و ان‌شاءالله به قدس، مکه و مدینه برسد.

تحلیل امام جمعه قزوین از اقدام آیت الله سیدکاظم حائری

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha