یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: یکی از مطالبی که چندین بار به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ام و دنبال می‌شود این است که حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند و در تربیت نیرو، تولید متن، کتاب و مقاله و دیگر محورها به این نهاد کمک کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از شهرکرد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز در نشست ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، دبیر همکاری‌های حوزه علمیه کشور و مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان در شهرکرد برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌مندی شبانه‌روز و ۴۰ ساله خود نسبت به موضوع آموزش و پرورش و مطالعه و مباحثه که خروجی آن تالیف ۳۰ جلد کتاب فقه تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: ۱۵ جلد این کتاب چاپ شده و ۱۵ جلد دیگر در راه است، همچنین به‌ زودی یک گزیده چهار جلدی در باب تعلیم و تربیت در فقه به زبان عربی و متن حوزه‌ای آماده می‌شود که کتاب جدیدی در مجموعه کتب فقهی است.

وی با ذکر اینکه در فلسفه آموزش و پرورش نیز کارهای مهمی پایه‌ریزی شده است، ادامه داد: در تفسیر تربیتی قرآن کریم کارهای خوبی انجام شده و در سیره تربیتی نیز ده‌ها سال کار شده است که نیمی از قرآن از منظر تربیتی در آن مورد تحلیل قرار گرفته شده است که البته هنوز به چاپ نرسیده و همچنین آرای متفکران مسلمان در تعلیم و تربیت نیز تدوین کرده‌ام که چند جلد آن چاپ شده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه ۱۵ سال قبل در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ۱۰ کلان‌پروژه تعلیم و تربیت را پایه‌ریزی کردم، بیان کرد: در این راستا، حدود ۳۰۰ نیرو در حوزه علمیه تربیت شدند که بنده سال‌ها در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران و غیره تدریس داشتم و ده‌ها رشته نیز در جامعةالمصطفی، مؤسسه امام خمینی(ره) و مؤسسه عالی تعلیم و تربیت و دیگر مراکز راه‌اندازی شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه علوم تربیتی، دامنه عظیمی دارد و مدیر و معلم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، گفت: در قلمرو علوم اسلامی کارهایی شده و صد برابر این کارها هنوز باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه ما به آموزش و پرورش خوب متصل نیست، مطرح کرد: یکی از مطالبی که چندین بار به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ام و دنبال می‌شود، این است که حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند و در تربیت نیرو، تولید متن، کتاب و مقاله و دیگر محورها به این نهاد کمک کنند.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به عظمت کار مدیران و معلمان و روحانیون آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: این افراد باید نگاه جامعی را نسبت به عظمت تعلیم و تربیت و معارف الهی مربوط به آموزش و پرورش داشته باشند با مطالعه و تفکر دائم، آگاهی خود نسبت به آموزش و پرورش را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت آموزش و پرورش از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: مدیریت آموزش و پرورش اولاً معطوف به مدیر، معلم، مربی و سپس ناظر به دانش‌آموزان است که رشد و تحول این نوجوانان و جوانان در دست مدیران است.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه، خادم جامعه و مردم است، یادآور شد: در آمایش حوزه علمیه، ۵۰ کار ویژه برای این نهاد تعریف شده و در همه آنان حوزه موظف به طراحی رشته، تربیت نیرو و تعریف برنامه پنج‌ساله می‌باشد.

وی تصریح کرد: پنج سال قبل که کار با وزیر دولت قبلی آغاز شد، مقرر شد تا به جلسات اکتفا نشود و ۵۰ برنامه پنج ساله برای نهادهایی که با حوزه در ارتباط هستند، نوشته شود.

وی ادامه داد: یکی از این نهادها، آموزش و پرورش است که برنامه پنج‌ساله با این نهاد شامل ۳۷ محور می‌باشد، البته در دیگر نهادها مانند دانشگاه و نیروی انتظامی نیز همین برنامه پنج‌ساله در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه کاری که ستاد همکاری‌های حوزه علمیه دنبال می‌کند، کار یک‌ روزه و دو روزه نیست، گفت: پشتوانه این کار، یک افق پنج ساله است و طرح‌هایی چون امین، فعال شدن رشته‌های بیست‌گانه در حوزه برای آموزش و پرورش، سرباز طلبه، فرایند استخدام طلاب خواهر و برادر بر حسب نیاز آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش، ذیل این برنامه پنج ساله اجرایی می‌شوند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در طرح امین، روحانی در یک مدرسه اگر شایستگی‌های لازم را نداشته باشد، بهتر است که نباشد، لذا روحانی آموزش دیده و تایید شده از حیث اخلاق و منش باید در آموزش و پرورش حضور یابد و لذا از مدیران آموزش و پرورش تقاضا می‌کنم که نهایت همکاری را با این روحانیون داشته باشند و طلاب نیز ارتباط خوبی با مدیر و معلمان برقرار و به دنبال تیم‌سازی و تشکیل گروه باشند.

وی ادامه داد: روحانی مدرسه، باید جزیی از تیم تربیتی مدرسه، عنصری فعال و کنش‌گری قوی باشد که می‌خواهد انسان‌سازی کند و فرد در طراز انقلاب اسلامی را تعلیم و تربیت کند و لذا مسئولان آموزش و پرورش و حوزه باید مراقب باشند که فضای دو قطبی‌ از روحانی و غیر روحانی در مدارس ایجاد نشود.

آیت‌الله اعرافی خاطر نشان کرد: همچنین مراقب باشید که روحانی واجد شرایط و قوی وارد سیستم آموزش و پرورش شود و برای این کار لازم است تا در پذیرش طلاب سختگیری شود و در کنار آن برپایی دوره‌های ورودی و نیز دوره‌های منظم تکمیلی نیز در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha