دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی گفت: اساساً راهپیمایی اربعین در سطح جهانی و بین المللی یک اهرم قدرت و یک مؤلفه اقتدار سیاسی برای پیروان اهل بیت علیهم السلام می باشد. پس از منظر سیاسی این مبنا پیدا می شود که این راهپیمایی از مؤلفه های اقتدار شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی، استاد حوزه و دانشگاه در سیزدهمین دوره مدرسه شبهه پژوهی که به مناسبت اربعین حسینی از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار و از طریق "تلویزیون اینترنتی پاسخ" پخش شد، طی درسی با عنوان «اصول و مبانی پیاده روی برای زیارت» به بررسی فلسفه و آثار پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: مبانی و اصول که بحث بسیار مهمی هم هست، اساس و ریشه مسائل را مشخص می کند و تا این مبانی و اصول که بایدها و نبایدهای حرکات را به ما می فهماند مشخص نشوند نمی توان گفت مسیر را درست طی کرده ایم یا خیر.

وی افزود: اصول از جنس باید و نباید است که مبتنی به مبانی می باشد. "اصول" می تواند از علوم تجربی مانند روانشناسی و جامعه شناسی یا علوم دینی و یا دیدگاه و نظرات علمای فن اتخاذ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راهپیمایی اربعین از منظرهای مختلف مورد توجه است، پس اصول آن نیز متنوع می باشد. یک نگاه از منظر دینی است. مرحوم صاحب وسائل بعد از ابواب حج یک باب در زمینه پیاده روی مخصوصاً پیاده روی برای زیارت امام حسین(ع) باز کرده است که شامل ۳۶ حدیث می باشد.

وی زیارت اربعین را امری مستحب دانست و گفت: در آیه ۱۲۰ سوره توبه و همچنین در کتاب وسائل الشیعه که یک باب در خصوص استحباب زیارت اربعین نوشته شده است، مستحب بودن این پیاده روی به اثبات دینی می رسد. اینکه چقدر پاداش داشته باشد انجام این زیارت، بستگی به میزان معرفت زائر دارد. پس اینکه در روایات اعداد و ارقام مختلفی در مورد پاداش زیارت اربعین آمده است، همه آن ها می تواند صحیح باشد.

این کارشناس مذهبی اصول مبتنی به مبانی دینی زیارت اربعین را برشمرد و تصریح کرد: از اصولی که از این مبنا گرفته می شود می توان به این امر اشاره کرد که هرکس به اندازه هرآنچه در توان دارد باید یا در پیاده روی شرکت نماید و یا به شرکت کنندگان در آن کمک کند و این کمک کردن می تواند شامل نوشتن، غذا دادن، گفتن، تشویق کردن و سایر اعمال یاری گر زائرین باشد.

وی با اشاره به لزوم رعایت آداب زیارت امام حسین(ع) از سوی زائرین اربعین افزود: این یکی دیگر از اصول است که باید در تمام حرکات و سکنات رعایت گردد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی بیان داشت: سومین اصل در زیارت اربعین این است که زائر امام حسین(ع) باید خودش را حاضر در محضر این معصوم بداند.

وی گفت: اگر از منظر سیاسی به مسئله اربعین نگاه کنیم، اسلام طرفدار سیاست معقول و انسانی است و مبنا این است که در اسلام دیانت از سیاست جدا نمی باشد. امام حسین علیه السلام برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدشان قیام کردند و این یک حرکت سیاسی بود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اساساً راهپیمایی اربعین در سطح جهانی و بین المللی یک اهرم قدرت و یک مؤلفه اقتدار سیاسی برای پیروان اهل بیت علیهم السلام می باشد. پس از منظر سیاسی این مبنا پیدا می شود که این راهپیمایی از مؤلفه های اقتدار شیعه است.

وی با تأکید بر لزوم پوشش رسانه ای و حضور پررنگ در پیاده روی اربعین عنوان داشت: این موضوع بر پایه مبنای سیاست اسلامی است، از مؤلفه های قدرت جهان تشیع بوده و نیاز است از آن مواظبت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی گفت: به قضیه پیاده روی اربعین می توان از منظر اجتماعی نیز نگاه کرد؛ از این منظر آثار اجتماعی بی نظیر و بی حدی بر راهپیمایی اربعین مترتب است.

وی ادامه داد: از منظر تربیتی در پیاده روی اربعین فضای معنوی حاکم بر آن، رشد و تربیت دینی افراد شرکت کننده را برای جامعه اسلامی به ارمغان می آورد. به عنوان مثال افراد با تحمل سختی های راه بر روحیه صبر و بردباری خود می افزایند.

این کارشناس مسائل دینی در پایان برخی از آداب حضور در پیاده روی اربعین را برشمرد و خاطرنشان کرد: باید در این پیاده روی آدابی همچون خوش رفتاری و تعامل با افراد از ملت های مختلف را رعایت کرد. خدمت کردن، رعایت مسائل بهداشتی و به طور کلی رعایت آداب انسانی از جمله محورهای این آداب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha