دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم فلاح نیا

کارشناس فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران، گفت: پیاده روی اربعین حسینی پدیده ای است که نمی توان آن را از نظام فرهنگی جدا دانست و این گردهمایی عظیم به واقع «رستاخیز حسینی» است.

به گزارش خبر گزاری حوزه، خانم سیده معصومه فلاح نیا به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، حضور شیعیان از سراسر جهان در مراسم اربعین را یکی از کم نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان توصیف کرد و این واقعه مهم را موجب نمایش اقتدار وصف ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم شیعیان به جهانیان عنوان کرد.

وی مهم ترین پیام سیاسی بزرگ ترین تجمع دینی جهان را وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: تمام مذاهب اسلامی به محبت اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند و همین می تواند محور وحدت اسلامی باشد.

اربعین حسینی؛ «رستاخیز حسینی»

کارشناس معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران تصریح کرد: توجه به شعارهایی همچون آزادگی، عزت طلبی و ذلت‌گریزی با ماهیت راهپیمایی اربعین پیوند خورده است، لذا این گردهمایی عظیم که به واقع «رستاخیز حسینی» است، نشان می دهد که مکتب حسینی، قابلیت و قدرت وصف نشدنی برای بسیج کردن مردم دارد.

وی افزود: از مهم ترین کارکردهای اجتماع عظیم اربعین، زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین علیه السلام و یاران باوفای اوست که در پرتو شناخت فلسفه‌ی قیام و شهادت آنان؛ قابل اکتساب است و تلاش برای زنده نگه داشتن هدف سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در قیام عاشورا، باید بیشترین دغدغه شرکت کنندگان و کارگزاران این کنگره بزرگ باشد.

اربعین؛ مبدأ حرکت جوشنده و تمام ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی

کارشناس معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران، اربعین را مبدأ حرکت جوشنده و تمام ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی دانست و ابراز داشت: بعد از اربعین سالار شهیدان تمام همت و تلاش اهل بیت علیهم السلام و شیعیان و دوستانشان صرف زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین علیه السلام و ورود در مبارزه ای فرهنگی علیه نظام ستمکار اموی و پس از آن، نظام عباسی و همه نظام های ستمگر در طول تاریخ است. پیاده روی اربعین؛ فرصت مغتنمی است برای مبلغان حوزوی تا با تأسی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی گام بردارند.

فلاح نیا در ادامه افزود: اربعین؛ مقطع پایان یافتن اسارت اهل بیت(ع) و کامل شدن رسالت حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام سرخ امام حسین علیه السلام به گمراهان کوفی و شامی است.

وی بیان کرد: اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر، و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت های زمانه است. حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون های پاک امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش، بهترین پشتوانه و سرمایه برای این مبارزه تمام ناشدنی و مستمر؛ تا قیام قیامت است.

فلاح نیا، تحقق کنش های متعهدانه در راستای تامین اهداف جهانی اسلام و توجه به جامعه و حکومت آرمانی امام زمان(عج) را از جمله کارکردهای سیاسی، اجتماعی اربعین دانست و افزود: گسترش امید و امیدواری در اوضاع سخت و طاقت فرسای بحرانی، زنده نگه داشتن روحیات حماسی و دلاوری و شجاعت، ترویج روحیه حق طلبی و عدالت خواهی، احیای روحیه انتقام از ستمکاران با تبیین ظلم هایی که بر ائمه اطهار علیهم السلام گردید، زمینه سازی برای تحقق کنش های متعهدانه در راستای تأمین اهداف جهانی اسلام و توجه به جامعه و حکومت آرمانی که امام زمان علیه السلام پس از ظهور خود تشکیل خواهد داد، از جمله کارکردهای سیاسی اجتماعی پیاده روی اربعین محسوب می شود.

پیاده روی اربعین، پدیده ای است که نمی توان آن را از نظام فرهنگی جدا دانست

کارشناس فرهنگی یادآور شد: پیاده روی اربعین حسینی، پدیده ای است که نمی توان آن را از نظام فرهنگی جدا دانست. در پیاده روی اربعین، امت اسلامی، حرکتی فرهنگی را به نمایش می گذارد. این پیاده روی، پیام های زیادی دارد. در این حرکت افراد با سن های متفاوت و با فرهنگ های مختلف، هدفی مشترک دارند. پیاده روی اربعین نشان می دهد که چطور می توان با حرکت فرهنگی، که ذات مخلصانه و خالصانه دارد، موانع سیاسی را از بین برد و بین ملت ها پیوند ایجاد کرد. در اربعین حسینی، همه افراد در پیاده روی اربعین با نگاه الهی حرکت می کنند و این تاثیر حماسه حسینی، بعد از سال هاست.

وی در ادامه تصریح کرد: روابط انسانی در ایام اربعین، بر اساس ملاک های دنیوی و سنجه های ملیتی، سیاسی، طبقاتی یا قبیله ای شکل نمی گیرد؛ بلکه بر محور امری متعالی، معنوی و محبوب، به صورت نظام خدمت به زائر انجام می گیرد. در این نظام ارتباطی، هر کسی، یا زائر حسین بن علی علیه السلام است یا خادم امام حسین علیه السلام و یا خادم زائر امام حسین علیه السلام است. غیر از این، هویت و شناسنامه ی دیگری در این همایش بزرگ شناخته نمی شود. در مراسم اربعین، امت اسلامی و بلکه امت انسانی و ایمانی، نظام ارتباطی خود را بر محور حسین بن علی علیه السلام تعریف می کند.

فلاح نیا در پایان سخنان خود با اشاره به کارکرد تمدنی دیگر اربعین و جهت دهی به سبک زندگی اسلامی و نزدیک کردن فرهنگ های مختلف به فرهنگ اصیل اسلامی، گفت: اربعین می تواند مؤثرترین عامل مبادله فرهنگی و فکری، و محلی برای هم افزایی عناصر سازنده سبک زندگی و فرهنگ اصیل اسلامی در همه زمینه های زندگی باشد. طلاب و مبلغان حوزه های علمیه خواهران باید با استفاده از این فرصت، آثار، اخبار و سیره پیامبر خدا را در زمینه های مختلف اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی بازگو کنند تا در این فرصت زندگی جمعی، که اشتراک در همه ساحات زندگی به وجود می آید، الگوهای خوب تربیتی شکل بگیرد و از بدعت ها گذر، و تقید به سنت های حسنه بیشتر شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha