یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
المصطفی

حوزه/ سفیر سنگال در جمهوری اسلامی ایران، در سفر به قم، در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی حضور یافت و با حجت الاسلام والمسلمین عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به آقای سالیو نیانگ دیانگ، ابراز داشت: جامعةالمصطفی یک دانشگاه بین المللی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تقریبا ۹۷ درصد دانشجویان این مجموعه را فراگیران غیرایرانی تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به تحصیل دانشجویانی از ۱۳۰ ملیت مختلف در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: المصطفی عضویت اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان را در اختیار دارد و رشته های تخصصی آن شامل سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی می‌گردد.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی، مخاطبان جامعةالمصطفی را علاقه‌مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی از هر دین و مذهبی برشمرد و ابراز داشت: بسیاری از واحدهای آموزشی المصطفی در داخل و خارج از کشور پذیرای پیروان مذاهب مختلف اسلامی و سایر ادیان هستند. مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و احترام به سایر ادیان و مذاهب، راهبرد اساسی جامعةالمصطفی است و فراگیران ما نیز با همین سیاست تربیت می شوند. این راهبرد، در برابر تفکر برخی مراکز مشابه در دنیای اسلام است که به جدایی و نزاع میان مسلمانان دامن می‌زنند.
وی ادامه داد: راهبرد ما تربیت دانشجویان فاضل و دارای روحیه اعتدال و تعامل است که بتوانند سفرای فرهنگی میان ملت‌ها باشند و ارتباط میان ملت‌ها را تقویت نمایند. دانشجویانی که از کشور سنگال در المصطفی تحصیل کرده اند، با همین سیاست تربیت یافته‌اند و به اعتقاد ما، از حلقه‌های اتصال و ارتباط فرهنگی میان دو ملت هستند.
رئیس جامعةالمصطفی در ادامه به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و دانشگاهی المصطفی در سنگال پرداخت و یادآور شد: در حال حاضر ده‌ها نفر از دانشجویان سنگالی در حال تحصیل در المصطفی هستند و تعداد زیادی نیز در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانش‌آموخته شده‌اند.
وی با ابراز آمادگی جامعةالمصطفی برای توسعه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی سنگال، خاطرنشان کرد: المصطفی با بیش از دویست مرکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور تفاهم نامه همکاری دارد و این آمادگی وجود دارد تا همکاری با مراکز دانشگاهی سنگال در عرصه‌های مختلف همچون برگزاری سمینارهای علمی، تبادل استاد و دانشجو، پژوهش‌های مشترک و ... برقرار گردد.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به حضور طریقت‌های مختلف در کشور سنگال، ابراز داشت: ارتباط خوبی میان جامعةالمصطفی و پیروان این طریقت‌ها برقرار است و تعدادی از آنان هم اکنون در جامعةالمصطفی مشغول به تحصیل هستند.
رئیس جامعةالمصطفی در پایان، این دیدار را زمینه‌ساز توسعه تعاملات و همکاری‌های دوجانبه دانست و اظهار امیدواری کرد این ارتباطات در آینده نیز ادامه یابد.
سفیر سنگال نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، اظهار داشت: از اقدامات و خدمات جامعةالمصطفی به طلاب و فراگیران سنگالی، صمیمانه تقدیر و تشکر می نماییم. نمایندگی جامعةالمصطفی در سنگال مورد احترام و علاقه همه گروه‌ها و مردم این کشور قرار دارد و این مسئله تایید کننده راهبرد وحدت‌آمیز جامعةالمصطفی است.
وی، گسترش وحدت میان پیروان مذاهب اسلامی را بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: اختلافات میان مذاهب در برابر اشتراکات، بسیار جزئی و کوچک است و فلسفه تقریب و دعوت به وحدت جامعةالمصطفی، همان سیاستی است که می تواند موجب اقتدار و پیشرفت همه مسلمانان گردد.
آقای نیانگ دیانگ، حضور دانشجویان سنگالی در جامعةالمصطفی را بهترین فرصت برای توسعه روابط میان دو کشور دانست و در پایان از آمادگی سفارت سنگال برای هرگونه همکاری با جامعةالمصطفی در راستای توسعه و گسترش فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در این کشور خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha