یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1044912
۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
بالصور/ تقديم الخدمات من قبل المواكب العراقية إلى زائر الأربعين الحسيني

حوزه/ مردم عراق از وضعیت کشور و دولتشان ناراضی اند؛ معاشرت با مردم عراق در صنوف و جایگاه های مختلف از راننده و مغازه دار و نیروی نظامی و حتی نماینده مجلس به من فهماند که شعب عراقی از نبود زیرساخت، عدم ثبات اقتصادی و تولیدی، هرج و مرج های سیاسی و بی تدبیری ها نگرانند و البته به شدت نارحت اند.

خبرگزاری حوزه | اربعین امسال توفیق همراهی رهروان حسینی و یاوران مهدی در با عظمت‌ترین رخداد شیعی در طی سال داشتم که آمار عتبات حسینی حاکی از ۲۱ میلیون زائر برای اربعین امسال بوده است. در این وجیزه، مختصری از آنچه دیدم می‌نگارم.


۱. همه آمده بودند؛ تنوع قومیت ها, نژاد ها, عشیره ها, ملیت ها و زبان ها موج میزد؛ از بلاگر امریکایی تا دانشجوی روسی، از زائر آفریقایی تا دلباخته آذربایجانی و ترکیه ای، از اروپایی تا آسیای شرقی؛ تنها چند ساعت پیاده روی در مسیر طریق الحسین شما را معترف به این حقیقت می کند، یعنی مغناطیس حسینی برای فرزندش مهدی صاحب زمان از همه نقاط جهان، یاور جمع می کند.

۲. مردم عراق از وضعیت کشور و دولتشان ناراضی اند؛ معاشرت با مردم عراق در صنوف و جایگاه های مختلف از راننده و مغازه دار و نیروی نظامی و حتی نماینده مجلس به من فهماند که شعب عراقی از نبود زیرساخت، عدم ثبات اقتصادی و تولیدی، هرج و مرج های سیاسی و بی تدبیری ها نگرانند و البته به شدت نارحت اند و مشاهدات ما در این چند روز ناراحتی آنها را بجا می داند لذا باید منتظر بلوغ سیاسی و اقتصادی و نظامی عراق بود البته اگر آمریکا و عربستان بگذارند.

۳. تنوع مواکب و پذیرایی ها که عمدتا از بدنه مردم عزیز اقصی نقاط عراق هستند شدیدا چشم نواز بود، از موکب چند صد متری تا موکب انفرادی، از میوه و غذا تا عطر و خدمات فنی و ... مگر جز عنایت حضرت اباعبدالله و همت مردم شریف عراق این میزان زائر میلیونی را می توان رتق و فتق کرد! حاشا و کلا ... در حسرت ماندم عزیزی را ببینم که از خدمتش به زوار، انتظار تشکر و قدردانی داشته باشد، خدمت به زائر با وجود انها درآمیخته و در فرهنگ تربیتی انها نفوذ کرده چنان که کودکان و نوجوانان برای این خدمت از همدیگر سبقت میگیرند، به حق باید گفت مردم عزیز عراق مثل همیشه سنگ تمام گذاشتند و لذا باید گفت: کفیتو، وفیتو یا شعب العراقی


۴. به دنبال تعمیق در بعد فرهنگی اربعین باشیم؛ باید در ابعاد فرهنگی برگزاری این مراسم معنوی تلاش کنیم؛ آداب تعامل با مردمان کشورهای مختلف حاضر در این پیاده روی مخصوصا مردم عراق، آداب مهمانی در مواکب و منازل مردم عراق و... که این سفر معنوی با این امتداد اجتماعی به اوج برسد تا به قول استاد شجاعی منادیان این ندا باشیم که اگر مفسدان سیاسی و استکبار بگذارد مردم جهان چگونگی تعاملات با همدیگر را بلدند.

اللهم الرزقنا زیارة الحسین فی عامی هذا و فی کل عام

ابراهیم شریفی
معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha