یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان به وظایف سنگین روحانیت در جامعه کنونی اشاره کرد و سیره علما و بزرگان حوزه را دوری از عناوین و عدم پذیرش مرجعیت دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی در دومین دوره پودمانی طرح تعالی ویژه اساتید حوزه های علمیه، با اشاره به روایاتی در زمینه مراقبت بر نفس، گفت: باید در وجود خود این را ایجاد کنیم که اگر در جایی به ما «حجت الاسلام والمسلمین» نگفتند، ناراحت نشویم؛ بسیاری از بزرگان حوزه همچون حاج شیخ مرتضی حائری(ره) از القاب مختلف گریزان بودند.

وی ادامه داد: برخی خدمت ایشان می رسیدند و می گفتند رساله بنویسید و فتوا بدهید، ایشان می فرمودند «وقتی به من می گویند فتوا بدهید، موی بر بدنم راست می شود».

آیت الله شب زنده دار معنویت، خداترسی و علاقه مندی به اهل بیت(ع) را سبب پیوند قلوب مردم و جوانان عنوان و ابراز کرد: بر اساس روایات، انسان پیش از موعظه دیگران باید ابتدا خود را موعظه کند و در مقام عمل نیز سعی کند همه آن مواعظ را در عمل خود پیاده کند؛ در زمینه های اخلاقی و تهذیبی، این مورد رمز و رکن اصلی موفقیت محسوب می شود.

وی مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب در سفری که به قم داشتند در جمع اعضای جامعه مدرسین فرمودند، زمانی خدمت امام خمینی(ره) عرض کردم که «این کاری که شما کردید، نتیجه فعالیت هزار سال روحانیت است و شما از آن به خوبی استفاده کردید»؛ این بدان معناست که طی هزاران سال روحانیت به نقاط مختلف سفر کرده و بذر دین و معنویت را در دل مردم کاشتند و امام خمینی(ره) به خوبی از آن استفاده کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: سلوک عملی باعث می شود که اثرگذاری مطالب گفتمانی به قلب شنونده راه پیدا کند، لذا باید گفت که یکی از هنرمندی های حضرت امام راحل این بود که با علاقمندی، معنویات را در دلها می کاشتند و مردم را تربیت می کردند.

وی بر لزوم ایجاد وحدت کلمه در جامعه تأکید کرد و ادامه داد: اکنون نیز علاقمندی به اسلام و روحانیت عالم و مهذب در جامعه وجود دارد، این سرمایه ای است که می تواند این مشکلات را از بین ببرد.

آیت الله شب زنده دار به وظایف سنگین روحانیت در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: در دوران پیش از انقلاب روحانیت وظایف محدودی داشتند ولی امروز وظایف ما بسیار وسیع و متنوع شده است و این نیاز به علم، درس خواندن و کار کردن دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اساتید حوزه باید سنت های حوزوی را برای طلاب تبیین کنند، بیان داشت: البته نباید طلاب سنت های علمی حوزه های علمیه را در این دوره و عصر فراموش کنند و باید مطالب علمی گذشته توسط شما به صورت منظم مرور شود.

وی با اشاره به اینکه در ترقیات معنوی باید ورع و اجتناب از شبهات را کنار بگذاریم، گفت: اگر می خواهیم که سخنان ما در دلها بنشیند مشکلات مادی نباید یأس و ناامیدی در دل ما ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha