یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دین

حوزه/ هاتف الحسینی گفت: روانشناسی کانورت(تغییر دین) توانایی شناسایی علل تغییر دین را به صورت دقیق دارد بنابراین با این علم می‌توانیم در مواجهه با نوکیشان به درمان روانی آنها بپردازیم و همین طور با آگاه سازی و پیشگیری، از جذب به فرق ضاله مقابله کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید جعفر هاتف الحسینی معتقد است، روانشناسی تغییر دین نکاتی در مورد تربیت و روابط اجتماعی بیان می کند که در احادیث ما به آن تاکید شده است. اخلاق اسلامی هر چند توصیه های به ظاهر ساده به همه افراد دارد ولی فراموش شدن این آموزه ها ما را با چالش های بزرگ اجتماعی روبرو می کند.

گفت وگوی خبرنگار حوزه نیوز با این نویسنده کتاب تغییر دین و پژوهشگر میسیولوژی را در ادامه می خوانید:

حوزه/ تغییر دین چه زمانی اتفاق می افتد؟

تغییر دین یک بحران روانی و اجتماعی است وقتی فرد به خاطر مشکلاتی احساس می کند هویت دینی او توان کمک به او را ندارد تصمیم می گیرد به خاطر رهایی از مشکلاتش تغییردین بدهد. در گام بعد الهیات به او آموزش داده می شود تا الهیات دینی جدیدش فرد را در هویت جدید تثبت کند. افراد جذب شده به فرق ضاله دارای مشکلاتی بودند بی توجهی اطرافیان به آنها و سرخوردگی منجر می شود تا با رودرویی با فرقه ها ناخواسته به انها جذب شوند.

حوزه/ روایات اسلامی چگونه به ما کمک می کند تا با جذب افراد به فرقه ها مقابله کنیم؟

روایات بسیاری در مورد حقوق افراد نسبت به یکدیگر داریم. شاید یکی مهمترین آنها تربیت صحیح توسط پدر و مادر است. اینکه پدر و مادر فرد را نسبت به دینش درست تربیت نکنند، یکی ار عوامل تغییر دین است. روایات بسیاری دیگری نسبت به حقوق خویشان و همسایه و اطرافیان داریم . این رویات سفارش می کند در مشکلات از مریضی تا مشکلات دیگر کنار هم باشند تا فرد احساس تنهایی نکنند. اینکه فرد احساس کند جامعه هیچ دلبستگی به او ندارد منجر می شود تا به راحتی از جامعه و خانواده خود دست بکشد.

حوزه/ روانشناسی کانورت، علت تغییر دین را بحران می داند، ایا این بحران طبیعی است؟

روانشناسی کانورت علل تغییر کیش را شناسایی می کند. اگر منظور این است که نوجوان و جوان چون هنوز هویت دینی اش شکل نگرفته است ممکن است جذب به فرق ضاله شود سخنی درستی است. روانشناسی کانورت به ما کمک می کند تا بهتر دین را به نسل جوان آموزش دهیم و از سوی دیگر کمک می کند در صورت جذب به فرق با آگاهی لازم به درمان او بپردازیم.

حوزه/ آیا روانشناسی کانورت برای بحث مواجهه اولیه و کمک به نو کیشان است؟

بله، روانشناسی کانورت کمک می کند در اولین مواجهه برای درمان افراد جذب شدگان بهترین اقدامات را انجام دهیم. از سوی دیگر با شناسایی علل تغییر دین در نسل جوان می توانیم راهکارهای برای این موضوع ارائه کنیم.

هاتف الحسینی در پایان افزود: تغییر دین یک بحران روانی اجتماعی و الهیاتی است، فرد به علل مختلف از جامعه خود دور می شود، تنها راه نجات، حل مشکلات روانی اجتماعی و کلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    با سلام اسم دقیق کتاب چیه و از کجا میشه تهیه کرد؟ با تشکر