شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
جان بزرگی

حوزه/ خانواده ارگانی است که انسان‌ساز و سلامت محور است، نسل را به ‌وجود می‌آورد و هدایت می‌کند بنابراین آنقدر که در خانواده پرورش شکل می‌گیرد در هیچ جای دیگر امکان پذیرنیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسعود جان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امروز در نشست خبری اولین کنفرانس خانواده و تربیت معنوی که در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه وقتی فرزندان از خانواده جدا و تعارض پیدا می‌کنند مشکلات زیادی پیدا می شود گفت: این تعارض برای فرد و جامعه هزینه‌ساز است و یافته‌های علمی نشان می‌دهد که جریان‌هایی سعی کردند خانواده را از حیّزِ انتفاع بیندازند و مسئله همینجاست؛ اغتشاش در خانواده امروزه مبنای اکثر اختلالات روانی قرار می‌گیرد و بیشتر این اختلالات به ضعف خانواده برمی‌گردد.

وی افزود: بنده انواع مکاتب مختلف روانشناسی و روان‌درمانگری را اجرا کردم و از زمان درمان معنوی هیچ روشی بهتر از این پیدا نکردم؛ برخی می‌گویند عصر جدید عصر معنویت است چون انسان‌ها دچار چندگانگی شده‌اند و تنها فاکتور تحول، معنویت است چون سرعت ما را بیشتر می‌کند.

استاد روانشناسی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تربیت معنوی یگانگی ایجاد می‌کند و عامل وحدت‌ساز است؛ تربیت معنوی هدفش حاکمیت عقلانیت است؛ بستر تربیت معنوی خانواده است و به راحتی قابل گسترش در سطح خانواده است.
وی ادامه داد: تربیت معنوی سلامت‌محور است، وقتی سلامت‌محوری ایجاد شود به دنبالش خلاقیت را در فرد می‌بینیم؛ جایی که معنویت فعال شود خلاقیت را هم فعال و تحریک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اغلب کسانی که در دنیا خانواده درمانگر هستند نگاه‌شان این است وقتی خانواده اصلاح شود فرد در مسیر درست قرار می‌گیرد خاطرنشان ساخت: خانواده ارگانی است که انسان‌ساز و سلامت محور است، نسل را به ‌وجود می‌آورد و هدایت می‌کند بنابراین آنقدر که در خانواده پرورش شکل می‌گیرد در هیچ جای دیگر امکان پذیرنیست.
جان‌بزرگی ابراز کرد: خانواده اولین کانون انسان‌سازی و جامعه‌سازی است و کسانی می‌خواهند سود ببرند و تفکر سرمایه‌داری دارند اولین نشانه آن‌ها زن در خانواده است؛ کانون خانواده مادر است و به شکل مسالمت‌آمیز و غیر مسالمت‌آمیز، مادر را نشانه می‌گیرند و وقتی اولین طراح تربیت را بزنند هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می‌کنند.
وی افزود: ذات معنویت خودنظم‌جو است و فرد می‌تواند خودش را مدیریت کند؛ تربیت معنوی پیشگیرانه است و صلاحی است نه اصلاحی. اصلاح هزینه زیادی می‌برد.

جان‌بزرگی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین مشکلات تشنج در خانواده اشاره کرد و گفت: خانواده ناامن نمی‌تواند امنیت ایجاد کند و خانواده متشنج و محل دعوا وحدت و رشد به دنبال ندارد و بستر نیست چون علف هرز زیاد است و زمین همواری برای بازی تربیتی نداریم.
استاد روانشناسی بالینی با بیان اینکه تربیت معنوی بر اساس آنچه گفته شود "تو محور" است نه "من محور"، ابراز داشت: به انسان می‌گوییم از گناهان خود استغفار کن و انفاق کن تا حالت خوب شود چرا که با استغفار منیت‌های ایجاد شده در ما کمرنگ می‌شود؛ تربیت معنوی اگر در رفتار ظاهر شود باید احساس آرامش داشته باشم.
جان‌بزرگی گفت: امروزه در جامعه شاهد جزیره‌های مستقلی هستیم که باید تجمیع شوند، حرف مشترک بزنند و مرزهای منیت را جوری هدف قرار دهند که فرد احساس خوبی از منیت به معنای منفی نداشته باشد؛ حجاب‌هایی درونی که به نوعی نمی‌گذارد تأمل داشته باشیم باید هدف قرار بگیرد .
وی گفت: نقش پدر در سریال‌های ما گم است؛ پدر مدیر است و تضعیف او تضعیف خانواده است؛ اما به عنوان مثال چون کارشناس صدا و سیما بر اساس گفته‌های قبلی‌ام، من محور است نمی‌پذیرد؛ مدیریت قوی و معنوی می‌خواهد که من برای شما اهمیت قائل باشم تا برای خودم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود ابراز کرد: کارکرد اصلی خانواده یعنی پدر مهربان و مادر مقتدر؛ کارکرد پدرانه باید مرزساز باشد، هر جا دیدید اعتماد به نفس فرزند ضعیف بود یعنی کارکرد پدری وجود ندارد و دقیقا در این کنفرانس نیز حرف ما این است که افراد خانواده باید سر جای خودشان قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha