دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن با حضور آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ راه تقریب این نیست که در ابتدا بحث کنیم کدام حرف درست است و کدام اشتباه؛ بلکه راه تقریب این است که اعتقادات یکدیگر را بفهمیم و کسی دیدگاه خودش را توضیح بدهد و دیگری حرفش را به او تبیین بکند و سپس اصلاح شود که این روشی برای تفاهم است، تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم، تقریب معنایی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی» به مناسبت گرامیداشت هفته‌ وحدت، به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه قم با همکاری بنیاد رسول رحمت (ص)، امروز با حضور جمعی از فضلاو مبلغین در سالن همایش های الغدیر برگزار شد.

پروفسور لگنهاوزن طی سخنانی با تاکید بر همکاری شیعه و اهل سنت در معرفی پیامبر اکرم(ص) گفت: تمام آیات قرآن، پیامبر را معرفی می‌کند که او کیست و در هر علمی از علوم اسلامی وارد شویم به وجود پیامبر اکرم (ص)پرداخته اند، لذا باید بکوشیم و به جهانیان بگوییم پیغمبر ما که بود، باید با همکاری شیعه و اهل تسنن برای رساندن تصویر صحیح پیامبر اکرم هر چه میتوانیم انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: راه تقریب این نیست که در ابتدا بحث کنیم کدام حرف درست است و کدام اشتباه؛ بلکه راه تقریب این است که اعتقادات یکدیگر را بفهمیم و کسی دیدگاه خودش را توضیح بدهد و دیگری حرفش را به او تبیین بکند و سپس اصلاح شود که این روشی برای تفاهم است، تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم، تقریب معنایی نخواهد داشت لذا بایستی دیدگاه طرف مقابل را درک کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه گفت: خیلی خوب می شد اگر بین دانشمندان شیعه و اهل سنت در چند زمینه با تمرکز بر پیامبر اکرم (ص)همکاری داشته باشیم از جمله در آیات قرآن که در مورد رسالت پیامبر نازل شده است.

وی با بیان اینکه از راه های دیگر تقریب کار مشترک علما اهل تسنن و شیعه در روایات و احادیث است اظهار داشت: اینها گنج است اما فقط متخصصین از این گنج بهره‌مند هستند، بایستی کار مشترک بین علما اهل تسنن و شیعه صورت گیرد تا ببینیم بین روایات ما و اهل سنت تفاوت ها و اشتراکات چیست.

لگنهاوزن با اشاره به اینکه از پس از احادیث از علومی که شیعه و اهل تسنن در آن وارد شده‌اند علم کلام است گفت: بایستی برای تقریب ببینیم متکلمین شیعه و اهل تسنن در مورد پیغمبر اکرم و نبوت چه اشتراکات و تفاوت هایی دارند به طور مثال در بحث معصومیت پیامبر اکرم و ائمه اختلافاتی واقع شده است و متکلمین با نگاه موشکافانه‌ای به این مساله پرداخته اند.

وی ادامه داد: در خیلی از مباحث فلسفی و عرفانی نیز شیعیان و اهل سنت وارد شده‌اند و خیلی خوب بود که علما وارد شوند و مشترکات را دریابند، ما باید تلاش کنیم سطح دانش مردم را بالا بیاوریم ما متون را داریم اما مردم این را نمیدانند که چیست.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه در پایان گفت: افتخار من این است که سال ها شاگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی بودم که ایشان در مکتب کلامیشان مباحث نو را مطرح کردند، هم مباحث قدیم و هم مباحث جدید مطرح شده است، مثل ارتباط پیامبر(ص) با مردم عمل آن حضرت در مقابل مخالفان و مسائل دیگر اگر امروز سوال داریم که در مقابل پیامبرستیزی چه واکنشی داشته باشیم باید ببینیم خود پیامبر چه عمل و واکنشی نسبت به مخالفانش داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha