دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ جلسه هم‌اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها

حوزه/ هم اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام شناسی در شهرستان‌ها، با هدف هم افزایی بیشتر و افزایش بهره وری در اجرای دوره‌های عمومی و تخصصی آموزشی مرکز تخصصی امام شناسی با محوریت مباحث امامت برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست هم اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام شناسی در شهرستان‌ها، با هدف هم افزایی بیشتر و افزایش بهره‌وری در اجرای دوره‌های عمومی و تخصصی آموزشی مرکز تخصصی امام شناسی با محوریت مباحث امامت و با حضور مدیر بنیاد بین المللی امامت، اعضای شورای علمی و تربیتی مرکز امامت شناسی، اعضای معاونت آموزش، معاون پژوهش، مدیر منابع انسانی، مدیر طرح‌های اقشاری و نمایندگان مرکز تخصصی امام شناسی از دوازده استان کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی مدیر بنیاد بین المللی امامت در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها، به اصول، قواعد و راهکارهای کلی برای حرکت امامتی در سطح کشور پرداخت.

وی در ادامه تبدیل امامت به مسئله اوّل و گفتمان همگانی جامعه شیعه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: تبیین و نهادینه سازی مسئله امامت و فراگیری آن در جامعه بسیار مهم است، نیاز است تا مسئله امامت به موضوع مهم و نخست جامعه شیعه تبدیل گردد.

این استاد حوزه های علمیه، در ادامه به شاخصه‌های گفتمان سازی مسئله امامت در جامعه شیعی اشاره کرد و یادآور شد: نیاز است تا آحاد مختلف جامعه اسلامی به این موضوع مهم واقف باشند که بخش قابل توجهی از چالش‌های جامعه به مشکل در امامت و عدم نهادینه سازی درست و دقیق گفتمان امامت در جامعه بر می گردد.

مدیر بنیاد بین المللی امامت، بر اهمیت اصلاح الگوی زندگی در جامعه تأکید کرد و اذعان داشت: مدیر و اساتید حوزه باید بدانند که اگر طلبه پروری‌شان نتیجه نمی دهد و دست آورد نداشته، ریشه آن به انحراف در امامت بر می گردد.

سخنران این هم اندیشی، فرهنگ سازی را از دیگر اصول عملیاتی سازی گفتمان امامت در جامعه دانست و اظهار داشت: کسی که در مسیر گفتمان سازی امر امامت قدم بر می دارد، باید در بدنه اجتماعی فرهنگ سازی کند و بتواند امامت را تبدیل کند به گفتمان فراگیر همگانی کند.

گزارشی از هم‌اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که نظام مند و ساختارمند سازی فعالیت ها، مهمترین پایه موفقیت در فرایند اجراست، خاطرنشان ساخت: ما باید تجربیات گذشته خود را مبتنی بر ساختارهای درست، قاعده‌مند نماییم و از تکرار تجربیات گذشته پرهیز کنیم.

مدیر بنیاد بین المللی امامت بر لزوم بررسی نقاط ضعف و قوّت گذشته و نیز پرهیز از گرفتاری در بروکراسی، قوانین دست و پا گیر و نامه نگاری‌های غیر ضروری تأکید کرد و یادآور شد: در عین تأکید بر پرهیز از بروکراسی های دست و پاگیر مرسوم، هیچگاه قائل به حرج و مرج نبوده، نیاز است تا فعالیت ها مبتنی بر نظم و نظام واحد پیگیری گردد.

وی با اشاره به این که باید با دیدفراگیر و عینک غیر جانبدارانه، وضعیت امامتی و موفقیّت ها، ضعف ها و آسیب ها این عرصه را درست ارزیابی و بررسی کنیم، اظهار داشت: صورت کار ما باید ایجاد پایگاه امامتی باشد؛ چرا که در برخی از مواقع شخصی کار را با موفقیت جلو برده است و در این رویکرد فعالیت‌ها، شخص محور جلو رفته است؛ که در ادامه همین رویکرد فردمحوری آسیبی برای برداشتن گام‌های بعدی و واسپاری پرچم به دیگران شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود بر تبعیت از نظام تجربه شده و روشن و پرهیز از کارهای سلیقه ای، ذوقی و حاشیه‌ای تأکید کرد و اذعان داشت: یک برنامه اگر خوب اجرا شود، بهتر از چندین فعالیت و تجربه متفرقه و ناقص است. در این میان نباید از اصل مهم هم افزائی و تعامل و همکاری بین مجموعه و پرهیز از رقابت های غیر سالم غافل شویم.

گزارشی از هم‌اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها

حجت الاسلام اسفندیاری در ابتدای این جلسه توضیحاتی در رابطه با ماهیت و هویت معاونت آموزش ارائه کرد و اظهار داشت: مصوبات معاونت آموزش، بر پایه تصمیمات شورای علمی تربیتی و کمیته مشورتی آموزش که متشکل از اساتید باتجربه دانش امامت است تدوین می‌گردد.

در بخش دیگری از این هم اندیشی، حجج اسلام اشهد و فرخی مدیران آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی امامت در سخنانی ضمن اشاره به برخی از خلاء‌های آموزشی و پژوهشی، به ارائه ظرفیت‌های فراوان آموزشی و پژوهشی این مجموعه پرداختند و نسبت به همکاری در اجرای دوره‌های آموزشی و حمایت از پژوهش‌ها و پایان نامه‌های طلاب با موضوعات مرتبط با مباحث امامت اعلام آمادگی کردند.

مدیر آموزش مرکز تخصصی امام شناسی قالب‌های مختلف آموزشی این مرکز را در سه عنوان دوره‌های تخصصی، دوره‌های عمومی و نشست‌ها و کارگاه‌ها دسته بندی کرد و نسبت به اجرای دوره‌های امامتی در استان‌های مختلف در قالب این سه مورد اعلام آمادگی کرد.

مدیر پژوهش مرکز بین المللی امامت نیز ضمن ارائه گزارشی از روند پایان‌نامه‌های دوره‌های تخصصی، مسئولیت مهم این واحد را توسعه و ترویج مقالات و پایان نامه‌های امامتی و گسترش پژوهش در مباحث امامت پژوهشی توصیف کرد.

حجت الاسلام سید حسن سبزواری معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیز در بخشی از این نشست هم اندیشی به برخی از ظرفیت‌ها و راهکارهای گسترش معارف امامت در سطح اقشار عمومی جامعه اشاره کرد.

در بخش پایانی هم اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها، حضار به ویژه نمایندگان به ارائه گزارش و بیان برخی نکات و دغدغه‌های خود در زمینه فعالیت در استان‌های مربوطه پرداختند.

گزارشی از هم‌اندیشی نمایندگان مراکز تخصصی امام‌شناسی در شهرستان‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha