سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
اکبر اسدعلیزاده

حوزه/ رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تسلط بارز وی بر مبانی فقه عامه و روایات آنان و قدرت استنباط قوی و مستدل بر اساس قواعد محکم فقهی را از ویژگی های مرحوم کاشف الغطاء دانست و ادامه داد: ایشان یک فقیه نواندیش و نوآور بود که نظریه های بدیعی را در فقه از خود برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده در دومین پیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء که به بررسی اندیشه های فقهی و رونمایی از مجموعه فقهی موسوعه ایشان اختصاص داشت، اظهار کرد: موسوعه فقهی علامه کاشف الغطا ۲۷ عنوان اثر در ۲۷ مجلد است که شامل ۷ عنوان رساله های اصولی شیخ محمدحسین کاشف الغطاء در دو جلد و ۲۰ عنوان مباحث فقهی ایشان است.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: از این ۲۷ مجلد، ۲۵ جلد جمع آوری آثار است، یک جلد به عنوان مدخل و یک جلد فهارس تالیف است.

وی گفت: کاشف الغطاء از تبار شیخ جعفر کاشف الغطاء از علمای اثرگذار شیعه است که ۷۹ سال از عمر خود را در تبلیغ دین و پیشبرد اهداف تشیع قرار داد. بنابرگفته آقابزرگ تهرانی، ایشان از شخصیت های بزرگ معاصر اسلام و از بزرگترین اندیشمندان شیعی بود. در حقیقت، او از آن دسته از مجتهدان شیعی بود که در درای علوم اهل بیت (ع) فرو رفته و مرواریدهای سخن را استخراج کرده و میان مردم نشر داد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: علامه کاشف الغطاء هم در حدیث، هم در کلام و هم در رجال و هم در درایه و هم تفسیر تبحر خاصی داشت.

وی با اشاره به دیدار خود با آیت الله فیاض در نجف گفت: این مرجع تقلید در لابلای سخنان خود گفتند که خودم از آیت الله خویی شنیدم که فرمودند من درخواست کردم از آیت الله کاشف الغطاء که برنامه های درس تفسیر برگزار کنند که خودم هم شرکت کنم. آیت الله کاشف الغطاء قبول نکردند. بعد ادامه می دهند که آیت الله خویی خیلی به آیت الله کاشف الغطاء ارادت داشت و در همه روضه های ایشان شرکت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده، بعد فقهی را مهمترین بعد علمی آیت الله کاشف الغطاء دانست و گفت: اگر مروری بر آثار علامه کاشف الغطاء داشته باشیم و کتاب هایی که ایشان در مورد فقه نوشتند، مراجعه کنیم، به این نکات دست می یابیم که چه مرد بزرگی بوده در زمینه احکام شرعی.

وی افزود: یکی از ویژگی های فقهی علامه کاشف الغطاء استفاده گسترده از قواعد فقهی و اصولی است که در استنباط احکام شرعی و استظهار آن از آیات و روایات به وسیله مفهوم، دلالت، تعارضات، اقوال و… توانسته با این روش، پاسخ بسیاری از پرسش های نوپیدا را با استدلال بدهد.

وی ادامه داد: بکارگیری اصول و قواعد عقلی و تحلیل های آن در استفاده از احکام فقهی، یکی از مهمترین و حساسترین جریان های فقهی در طول تاریخ فقه امامیه است که به جهت همین حساسیت و ظرافت همواره بحث ها و اختلافات بسیاری را هم برانگیخته است. لذا ضوابط و شرایط و چگونگی استفاده از این قواعد استدلالی در تحکیم مبانی به بکارگیری صحیح و شایسته استفاده از آن در فروعات احکام، فقیه نکته سنجی همچون آیت الله کاشف الغطاء را می طلبد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تسلط بارز وی بر مبانی فقه عامه و روایات آنان و قدرت استنباط قوی و مستدل بر اساس قواعد محکم فقهی از دیگر ویژگی های مرحوم کاشف الغطاء دانست و ادامه داد: ایشان یک فقیه نواندیش و نوآوری بود که نظریه های بدیعی را در فقه از خود برجای گذاشته است.

وی، جرات و جسارت مرحوم کاشف الغطاء بر ابراز رای فقهی را ویژگی دیگر این عالم برجسته عنوان کرد و گفت: نگاه و اندیشه روشن کاشف الغطاء، او را در میان کشورهای مختلف جهان پرآوازه کرد و نام ها و استفتائات فراوانی از گوشه و کنار جهان برای پاسخ شبهاتشان سرازیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha