دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قدیری ابیانه

حوزه/ یک کارشناس امور بین الملل در آیین رونمایی از مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» گفت: ساخت چنین آثاری جزو ضروریات است زیرا تاریخ انقلاب را به شکل درستی روایت می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آئین رونمایی از مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» با حضور مهدی نقویان، کارگردان، محمد حشمتی منش، تهیه کننده، صادق یزدانی، رئیس شبکه افق، جلال غفاری، دبیر جشنواره فیلم مقاومت، محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس بین الملل، در شبکه افق امروز ۸ آبان ماه، برگزار شد.

در ابتدای جلسه قدیری ابیانه کارشناس بین‌الملل تأکید کرد: سفارت آمریکا بعد از انقلاب لانه جاسوسی بود اما قبل از انقلاب مرکز حکومت بر ایران بود. افشای اسناد سفارت آمریکا نشان داد در این مکان جاسوسی برای تمامی دنیا نقشه‌های پلید کشیده می‌شود.

وی تاکید کرد: ساخت چنین کارهای جز ضروریات است اما تنها با یک یا چند مجموعه نمی‌توان تمام حقیقت را بیان کرد پس تلاش کنیم تا کارهای این چنینی باز هم تولید شود.

ابیانه پیشنهاد کرد: صورت جلسه ملاقات مقام‌های آمریکای در ده ماهی که بعد از انقلاب با ما رابطه داشتند منتشر شود همچنین اسناد لانه جاسوسی نیز با صورت جلسات ملاقات تطبیق داده شود این امر باعث خواهد شد تا فریب کاری آمریکایی‌ها بیشتر نمایان شود چون آنها در ظاهر ادعاهای دیگری دارند ولی در باطن از ابتدای پیروزی انقلاب براندازی انقلاب و تجزیه ایران بودند.

صادق یزدانی، رئیس شبکه افق، نیز در ادامه ضمن تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان در حاشیه تروریستی شاهچراغ گفت: در آستانه سیزده آبان هستیم در این روز سه واقعه در سه مقطع تاریخی رخ داده است. ابتدا تبعید امام به ترکیه، دوم کشتار دانش آموزان توسط رژیم پهلوی در سال ۵۷ و سوم تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸.

وی افزود: هدف از تولید چنین مستندهای در شبکه افق بیان ناگفته‌ها است در همین راستا چنین کارهای با تحقیقات و حمایت‌های مناسب تولید می‌شود. در «اینجا سفارت نیست» مصاحبه‌ با عواملی آمریکایی که در سفارت زندانی شده بودند آورده شده است همچنین تصاویر آرشیوی بسیار نابی را در این مجموعه شاهد هستیم که تا به حال دیده نشده است.در نهایت روایت جذاب و متفاوتی که از سیزده آبان در این کار می‌بینیم این اثر را با دیگر تولیدات متفاوت کرده است.

یزدانی با بیان اینکه این مجموعه در ۵ قسمت پخش خواهد شد گفت:کارهای نظیر« اینجا سفارت نیست» داشته‌های انقلاب اسلامی را به ما نشان می‌دهد.البته این قبیل تولیدات پایان کار نیست بلکه آغازی برای ساخت تولیدات دیگر است.لازم به ذکر است این کار جدا از شبکه افق در دیگر شبکه‌ها نیز پخش خواهد شد.

جلال غفاری، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی نیز در این جلسه بیان کرد: در متن بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب دو راهبرد برای حرکت رسانه‌ای آورده است. اول اینکه گذشته درست شناخته شود چون اگر این اتفاق رخ ندهد دروغ‌ها جای حقیقت را خواهد گرفت. حقیقت تاریخ هیچ گاه به واسطه‌ رسانه‌های چون بی بی سی و دیگر شبکه‌های خارجی بیان نمی‌شود و ما باید خود رویدادهای تاریخی‌مان را بیان کنیم.

مطلب دوم اینکه روایت تاریخ باعث امید آفرینی خواهد شد چون وقتی گذشته را به صورت واقعی مشاهده می‌کنیم قدر داشته‌های زمان حال خود را بهتر می‌دانیم. مجموعه‌ای نظیر«اینجا سفارت نیست» اتفاق خوبی در روایتگری تاریخ است اما متاسفانه چنین تولیداتی تعدادشان کم است برای همین امیدواریم با حمایت شبکه افق این دست آثار بیشتر تولید شود.لازم به ذکر است مستند خوب هیچگاه کهنه نمی‌شود و می‌توان بارها آنرا پخش کرد.

محمد حشمتی منش، تهیه کننده این مجموعه در ادامه جلسه تأکید کرد: برای ساخت این کار تحقیقات فراوان انجام شد. یکی از بخش‌های تحقیقی مطالعه روی ۳۰ کتاب فارسی و انگلیسی بود. همچنین سعی شد روایتی بین‌المللی برای این کار مد نظر قرار گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: اسم این مجموعه برگرفته از سخنان امام راحل است امام (ره) در زمان تسخیر لانه جاسوسی فرمودند که این مکان سفارت نبود بلکه لانه جاسوسی بود.روایت متنوع این مجموعه یکی از دیگر از امتیازات آن است برای مثال تصاویر آرشیوی نو و بکر است و تا به حال آن را کسی مشاهده نکرده است. پروسه ساخت «اینجا سفارت نیست» از ابتدای سال آغاز شد و به زودی همزمان با ایام تسخیر لانه جاسوسی در ۵ قسمت از شبکه افق پخش خواهد شد.این کار مقدمه‌ای برای تولیداتی خواهد بود که سعی دارند به موضوعاتی نظیر تسخیر لانه جاسوسی بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha