یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وضوی جبیره

حوزه/ حالت‌های مختلف وضوی جبیره بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حالت‌های مختلف وضوی جبیره بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شد که تقدیم حضور علاقه‌مندان می گردد.

اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت یا دست ها):

۱: چنانچه روی آن باز است:

الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود.

ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتیاط آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روی آن بکشد.

۲: اگر روی آن بسته است:

الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتیاط آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روی آن بکشد.

- اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد.

- اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشیدن دست تر کفایت نمی کند.

ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد:

- اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند و اگر جبیره نجس است یا نمی‏شود روی آن را دست تر کشید (مثلًا دوایی است که به دست می‏چسبد)، پارچه پاکی را به طوری که جزء جبیره حساب شود، روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این هم ممکن نیست، احتیاط واجب آن است که وضو بگیرد و نیز تیمم کند.

ج: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد:

در صورتی که زخم و جبیره پاک است باید آب را به روی زخم برساند، و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس است، چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد بدون زحمت و مشقت، باید آن را آب بکشد و موقع وضو آب را به زخم برساند.

تذکرات:

۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی.

۲: غسل جبیره‏ای مثل وضوی جبیره‏ای است، ولی بنابر احتیاط واجب باید آن را ترتیبی به‏جا آورند نه ارتماسی.

۳: اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکی از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احکام جبیره جاری بوده و وضوی جبیره‏ای کافی است، ولی اگر بیشتر اعضای وضو را گرفته باشد، تیمم کفایت می کند هر چند بنابر احتیاط مستحب بین عمل جبیره و تیمم جمع نماید.

۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود.

۵: کسی که باید با وضو یا غسل جبیره‏ای نماز بخواند، چنانچه بداند که تا آخر وقت عذر او برطرف نمی‏شود، می‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولی اگر امید دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتیاط واجب آن است که صبر کند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیره‏ای به جا آورد.

برای مشاهده فایل نموداری با کیفیت اصلی، اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناصری IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    چند وقتی دنبال احکام وضوی جبیره از منظر مقام معظم رهبری بودم. مطلب کابردی و بسیار خوبی بود. خدا خیرتان دهد