جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
همایش طلیعه حضور استان یزد

حوزه/ اسماعیلی به خاطره ای از حضور خود در جشنواره فیلم آلمان اشاره کرد و گفت: در آنجا برای چند نفر اندک مناجات شعبانیه را ترجمه کردم که روز آخر جشنواره تعداد بالایی از جوانان اروپایی دور من حلقه زده بودند که این کار با اعتراض مدیر جشنواره همراه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، مجید اسماعیلی در نشست بانوان طلبه یزدی که با حضور طلاب جدید الورود و مسئولان حوزوی و جمعی از علمای یزد عصر دوشنبه برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)، اظهار داشت: تصاویر مربوط به جنایت تروریست داعشی در شاهچراغ(ع) دردناک است و افراد بی‌گناهی از جمله کودکان، نوجوانان و زنان در حال عبادت و زیارت به شهادت رسیدند.

وی با طرح این سؤال که نسل جوان خوراک رسانه‌ای خود را از کجا می‌گیرد و آموزش می‌بیند؟، یادآور شد: در حالی که برای خرید مواد غذایی از یک مغازه مطمئن و مواد غذایی تاریخ‌دار خرید می‌کنیم، ولی نیمی از جمعیت جوان کشورمان و شاید بیشتر را به مغازه دو نبش دشمن می‌فرستیم که خوراک خود را بخرد و بخورد.

کارشناس رسانه افزود: اتفاقات و اغتشاشات اخیر در طولانی مدت شکل گرفته و مربوط به یکی دو روز گذشته نیست.

وی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: ایشان حداقل ۵۲ تا ۵۳ بار کلمه جهاد تبیین را به کار برده‌اند و این یعنی آن قدر این کار جدی است که برای آن کلمه جهاد را بکار برده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به سؤال منتقدان در مورد نسل جوان مبنی بر اینکه «مگر ۱۲ سال آموزش و پرورش و یا رسانه ملی در دست شما نبوده، پس چه کرده‌اید؟»، پاسخ داد: دانش دینی نسل جوان کم و این نسل باور دینی و اعتقاداتشان به صورت اعتقادات فصلی بوده که با یک بارش از بین رفته است، در واقع آموزش و پرورش و رسانه ملی کارش را درست انجام نداده و لذا کنترل یادگیری از دست ما خارج شده است.

وی دشمنی‌ها علیه ملت ایران را همه جانبه توصیف کرد و افزود: این دشمنی‌ها در طول تاریخ بی‌نظیر است و شاهدیم ۲۵۰ کانال ماهواره‌ای که چندین برابر کانال‌های ما هستند، در حال تولید برنامه می‌باشند و با وجود این‌حجم از تهاجم همه جانبه علیه مردم، چنین اتفاقاتی طبیعی است.

این استاد دانشگاه عملیات جاسوسی استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی را گسترده خواند و گفت: تنها در میز ایران در سازمان جاسوسی آمریکا، ۱۱ هزار نفر فعالیت دارند که هشت هزار نفرشان به زبان فارسی سخن می‌گویند.

اسماعیلی، پیام ناپذیری برخی از افراد جامعه را به دلیل تکراری بودن پیام، یک معضل خواند و خاطر نشان کرد: در مورد جهاد تبیین باید بتوانیم پیام پذیر کردن مخاطب را تمرین کنیم و او را رها نکنیم.

وی یکی از راهکارهای پیام پذیر کردن مخاطب را درک ارزش پیام دانست و اظهار داشت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در واقع از امر ولایت بالاتر است.

کارشناس سواد رسانه یکی از موارد امر به معروف و نهی از منکر را متقاعد کردن افراد دانست و گفت: اینکه شما بتوانید یک فردی را از یک وضعیتی به وضعیت دیگر درآورید و متقاعد کنید بسیار مشکل است، زیرا ثابت شده که پیشرفته‌ترین یافته بشر، موبایل یا تکنولوژهای نانو و یا پیوند سلول‌های بدن نیست، بلکه پیشرفته‌ترین یافته بشر و تخصصی‌ترین کاری که بشر به آن دست یافته تغییر دادن است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه هر کس به این بیندیشد که آیا در یک سال گذشته، چند نفر را درباره موضوعی متقاعد کرده است؟، اظهار داشت: باید بدانیم که گنجینه اهل بیت(ع) و قرآن به عنوان بزرگترین گنجینه‌ای که بشر تا به حال توانسته در خانه خود داشته باشد، امروز در دستان ماست.

وی به خاطره ای از حضور خود در جشنواره فیلم آلمان اشاره کرد و گفت: در آنجا برای چند نفر اندک مناجات شعبانیه را ترجمه کردم که روز آخر جشنواره تعداد بالایی از جوانان اروپایی دور من حلقه زده بودند که این کار با اعتراض مدیر جشنواره همراه شد.

اسماعیلی، انجام امر به معروف و نهی از منکر را با شروطی عنوان کرد و یادآور شد: شرط اول دانایی است، زیرا شما باید دانایی عمقی و فکری و نیز دانایی محتوا را دارا باشید.

وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ بشر، هیچ‌گاه دانایی اینقدر ارزان و در دسترس و فراوان نبوده است، زیرا بزرگان ما در گذشته برای یک روایت مدت‌ها یک کتابخانه را جارو می‌زدند تا امکان استفاده از کتاب‌های مورد نظرشان را داشته باشند اما امروز هر فرد با موبایل و یک نرم افزار، با زدن چند کلید همه کتب شیعه را در اختیار دارد و می‌تواند با یک کلمه همه مطالب را در دسترس داشته باشد.

اسماعیلی ابراز کرد: هیچ گاه و در هیچ دوره از تاریخ بشر این قدر دانایی سهل و آسان در دسترسش نبوده و اتفاقا هیچ دوره‌ای از تاریخ بشر نیز نبوده که دانایی این قدر کم باشد، زیرا دورانی را سپری می‌کنیم که ما به آن جاهلیت مدرن می‌گوییم.

وی با بیان اینکه شیطان در کمین انسان‌هاست، اظهار داشت: یادگیری‌ها در سه سطح دیداری، شنیداری و تأملی، تفکری است و مشکل ما الان در کشور این است که فرزندان ما یادگیری شان سمعی یا بصری شده، بصری که ناظر به تصاویر است.

استاد سواد رسانه گفت: بر اساس یک پژوهشی که در هفت سال پیش انجام شد، ۷۵% یادگیری نسل جدید از فیلم و سریال و تصاویر این چنینی است و لذا امروز نسلی که روبروی ما قرار داده شده، اساس یادگیریشان براساس فکرشان نیست، بلکه براساس احساس است.

وی تأکید کرد: اینکه در سراسر دنیا بی‌عدالتی و ظلم بیداد می‌کند، مشکل نبودن امام معصوم(ع) است و بخشی از این مشکل را ما باید حل می‌کردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha