سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
علامہ ساجد نقوی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی گفت: اشعار اقبال لاهوری زینت محافل و مراسم های ماست اما نتوانستیم پیام نهفته آن را درک کنیم و همچنین نهادهایی به نام وی تأسیس شده اما هیچ تلاشی برای عملی کردن ایدئولوژی او صورت نگرفت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رئیس شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی به مناسبت «روز اقبال لاهوری» بیان داشت: ایدئولوژی و اندیشه دکتر علامه محمد اقبال مبنی بر تبدیل پاکستان به مرکز و قلعه اسلام عملی نشده است. امروز اگر اقبال در میان ما بود، با دیدن اوضاع کنونی پاکستان اشک خون می‌ریخت، زیرا پاکستان هنوز به معنای واقعی به آزادی نرسیده است و استقلال آن همچنان در خطر است. مردمش هنوز تحت تهاجم فرهنگ غربی و اروپا هستند و مرزهای آن ناامن است.

وی تصریح کرد: امروز بیشتر نیاز این است که حاکمان و مردم پاکستان خودشان را در قالب افکار و اندیشه های علامه اقبال پیش ببرند تا پاکستان به صورت فردی و اجتماعی توسعه یابد و مرکز و محور جهان اسلام شود.

حجت‌الاسلام سید ساجد علی نقوی اظهار داشت: افکار و اندیشه های شاعر شرق زمین در واقع صدای هر رنج دیده امت اسلامی بود. همان‌طور که او سعی کرد روحیه آزادی خواهی را در مسلمانان شبه قاره بیدار کند، تلاش بر این بود که مسلمانان سراسر جهان به تعالیم قرآن پایبند باشند، سیره پیامبر در عمل آنان دیده شود، نقش مشاهیر اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و به سنت ها و ارزش های اسلامی احترام بگذارند. با این حال، با کمال تأسف نتوانستیم آرزوی سرزمین پاکستانی را که این هنرمند بزرگ ترسیم کرده بود، با وجود گذشت بیش از نیم قرن عملی کنیم. اشعار وی زینت محافل و مراسم های ماست اما نتوانستیم پیام نهفته آن را درک کنیم و همچنین نهادهایی به نام وی تأسیس شده اما هیچ تلاشی برای عملی کردن ایدئولوژی وی صورت نگرفت.

وی تأکید کرد: اقبال لاهوری ضمن بیان مشکلات مسلمانان، در چند جا با تأسف فراوان به تهاجم نظامی، فکری و فرهنگی کفار به امت اسلامی، اشاره کرده است. او به مردم رهایی از بردگی استکبار و ظلم را آموخت و به آنها پیام داد که آموزه های دین بزرگ و جهانی چون اسلام را اجرا کنند و بهترین و عالی ترین فرهنگ خود را در پیش گیرند. اندیشه‌های گسترده و مهم جهانی علامه اقبال موجب احترام و منزلت بی‌نظیری برای وی در تمامی جوامع جهان، به‌ویژه جوامع مسلمان شد که آثار آن همچنان وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha