سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سرقت نفت سوریه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا بازهم دست به دزدی زد

نیروهای آمریکایی یک کاروان متشکل از ۹۴ تانکر گندم و نفت سرقتی سوریه را به پایگاه‌های خود در عراق منتقل کردند.نیروهای اشغالگر آمریکایی ۹۴ کامیون حامل گندم و نفت را به سرقت برده و این محموله را از طریق گذرگاه های غیرقانونی به شمال عراق منتقل کردند. خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» به نقل از منابع محلی گزارش داد که ۳۰ کامیون تانکردار با محموله نفت سیاه متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا با عبور از گذرگاه غیر قانونی «الولید» به سمت عراق حرکت کردند. منابع محلی تأکید کردند که ۴۴ تانکر دیگری مملو از نفت مسروقه از میدان‌های السویدیه از گذرگاه غیرقانونی محمودیه به عراق منتقل شدند. منابع مذکور به سانا گفتند که نیروهای اشغالگر آمریکایی ۲۰ کامیون حامل گندم دزدیده شده سوریه را نیز از طریق گذرگاه مرزی سیمالکا به شمال عراق منتقل کردند. هفته گذشته نیز، یک کاروان متشکل از ۴۳ تانکر حامل نفت سرقتی از چاه‌های نفتی منطقه الجزیره که در اشغال نظامیان آمریکایی است از طریق گذرگاه غیرقانونی «المحمودیه» وارد شمال عراق شده بود. طی یک هفته گذشته، ده‌ها تانکر حامل نفت سوریه توسط نیروهای آمریکایی از طریق گذرگاه‌های غیر قانونی حومه حسکه واقع در شمال شرق سوریه به عراق منتقل شدند. با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: ایرنا

دعوای بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال دوباره بالا گرفت

رسانه سعودی ایران اینترنشنال می‌گوید بی‌بی‌سی رسانه نظام است، رعنا رحیم‌پور وابسته است؛ ولی با مالیات انگلیسی‌ها علیه ایران فعالیت می‌کنند.اخیراً یک فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی افشا شد که در آن به‌وضوح از پشت‌پرده تجزیه‌طلبانه و آشوب‌طلبانه رسانه‌های ضدانقلاب خارجی از جمله ایران اینترنشنال سخن می‌گفت.پس از افشای این فایل و انتشار آن در تسنیم و برخی دیگر از رسانه‌ها و فضای مجازی، رعنا رحیم‌پور اصالت این فایل صوتی را تأیید کرد اما گفت که به همکارانش در این رسانه‌ها احترام می‌گزارد. بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال دو رسانه‌ای هستند که همواره و به‌خصوص در ایام اغتشاشات اخیر، تمام‌قد به‌سود تجزیه‌طلبی و آشوب و تکه‌تکه کردن ایران پای‌کار آمدند و با زیرپاگذاشتن تمام اصول حرفه‌ای، عملاً به سازمان‌های تروریستی تبدیل شدند.پس از افشای این ماجرا، ایران اینترنشنال در چندین نوبت به‌صورت عجولانه گزارش‌هایی علیه بی‌بی‌سی فارسی و رعنا رحیم‌پور منتشر کرده است! گزارش‌هایی که بیش از آنکه پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی باشد، اولاً تأیید آن است! چون برای پاسخ به اتهام تجزیه‌طلبی باز هم با یک تجزیه‌طلب گفتگو کردند! و ثانیاً آنقدر پر از تناقض است که احتمالاً سکوت بهتر از آن بود. در آخرین نمونه، ایران اینترنشنال مطالب جالبی درباره بی‌بی‌سی مطرح کرده است؛ این رسانه تروریستی سعودی اولاً گفته بی‌بی‌سی آن‌قدر رسانه نظام است که به آیت‌الله بی‌بی‌سی معروف شده است! ثانیاً رعنا رحیم‌پور هم وابسته نظام است! امّا کمی آن‌طرف‌تر با فراموشی این ادعاهای خود گفته است بی‌بی‌سی با مالیات مردم انگلیس علیه ایران فعالیت می‌کند.

منبع: تسنیم

آفریقایی ها از جنایت هولناک سعودی ها پرده برداشتند

نجات یافتگان آفریقایی از جنایات هولناک مرزبانان سعودی پرده برداشتند و گفتند: سعودی‌ها هر روز 5 مهاجر اتیوپیایی را به قتل می‌رسانند.به گفته این افراد، نیروهای گارد مرزی سعودی،دهها نفر از مهاجران اتیوپیایی را به صورت دسته جمعی به قتل رساندند. نجات یافتگان آفریقایی خاطر نشان کردند: نیروهای سعودی اقدام به شکنجه دسته جمعی دهها نفر از مهاجران اتیوپیایی کردند. به گفته آنها، مرزبانان سعودی مستقیما مهاجران اتیوپیایی را با گلوله جنگی هدف قرار می‌دهند و به قتل می‌رسانند. این نجات یافتگان تصریح کردند: نیروهای گارد مرزی سعودی روزانه، حدود پنج مهاجر آفریقایی را در مرزهای خود به ضرب گلوله به قتل می‌رسانند و شمار زیادی هم زخمی می‌شوند. کشف گور دسته جمعی قربانیان آفریقایی که سعودی‌ها قتل عامشان کرده بودندشبکه المسیره تصاویری از گور دسته جمعی پخش کرد که دهها قربانی آفریقایی در آن دفن شده‌اند که این افراد را نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به قتل رسانده بودند.

منبع: تسنیم

بازار ارز ریزشی شد

بازار ارز امروز با ریزش نسبت به هفته گذشته به کار خود ادامه داده و قیمت دلار توافقی بهقیمت دلار در بازار آزاد توافقی به ۳۳,۲۲۰ تومان رسید، دلار در بازار سلیمانیه به ۳۵,۱۲۰ تومان رسید، و در بازار هرات به نرخ ۳۴,۲۲۰ تومان رسید، دلار در سامانه سنا به قیمت ۲۷,۴۰۳ تومان رسید و در سامانه نیما نیز به قیمت ۲۷,۶۵۲ تومان عرضه شد، همچنین قیمت یورو در بازار آزاد نیز به تومان رسید.

منبع: مهر

فروش اجباری روغن موتور ممنوع شد

مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت گفت: عاملان توزیع حق ندارند محصولات روغن موتور را اجباری یا سبدی به تعویض کاران روغن بفروشند و در صورت مشاهده، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.محمدجواد نظرزاده در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: مشکلی در تولید روغن موتور در کشور وجود ندارد و برخی مشکلات جزئی که در بازار این محصول دیده می‌شود در بخش توزیع است که آن هم به زودی برطرف می‌شود. مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت گفت: تخلفات برخی توزیع کننده ها در سطح عرضه در سامانه جامع تجارت رصد شده و با آنها برخورد خواهد شد. وی تاکید کرد: عاملان توزیع حق ندارند محصولات روغن موتور را به صورت اجباری یا سبدی به تعویض کاران روغن تحمیل کنند و در صورت مشاهده، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

منبع: مهر

آیت الله حسینی دعوت حق را لبیک گفت

الله سید علی اصغر حسینی متولد سال ۱۳۱۸ از روستای «طولیان» کهگیلویه است. آیت الله حسینی در سنین کودکی راهی مکتب خانه سیار شد و خواندن، نوشتن و قرائت قرآن را فرا گرفت. وی سپس راهی بهبهان شد و دروس حوزوی را آغاز کرد حضور در اهواز و ادامه تحصیل، فراگیری فقه، منطق، فلسفه و اصول و درس خارج از دیگر فعالیت‌های آن سید بزرگوار است. پرورش شاگردان متعدد در حوزه جنوب و سال‌ها فعالیت در حوزه علمیه شیراز از جمله اقدامات آیت الله سید علی اصغر حسینی بود. آیت الله حسینی هفته گذشته به علت بیماری قلبی در بیمارستان بستری بود و سپس به شیراز اعزام شد و امروز در بیمارستان «ام آر آی» شیراز دعوت حق را لبیک گفت.

منبع: مهر

خلبان آزاده کشور به شهادت رسید

امیر جانباز خلبان داوود سلمان از خلبانان آزاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در پی شدت‌گرفتن عوارض و جراحت‌های سال‌های اسارت، روز پنجشنبه ۱۹ آبان آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست. سلمان متولد سال ۱۳۲۵ در قم بود که در طول جنگ پس از اجکت از هواپیمای شکاری، به اسارت نیروهای بعثی درآمد و ۱۰ سال از زندگی خود را به‌سختی در اسارت دشمن گذراند. عوارض سنگین سال‌های اسارت باعث شد با بروز مشکل مغز و اعصاب، این‌خلبان آزاده ابتدا قدرت تکلم خود و سپس توانایی راه‌رفتن و حرکت را از دست بدهد. به این‌ترتیب پرستاری از این‌قهرمان جنگ توسط خانواده و به‌ویژه همسر ایثارگرش انجام شد. طی روزهای اخیر با از کار افتادن کلیه‌های سلمان، وی به کما رفت و کمتر از ۲۴ ساعت به‌علت سکته مغزی به یاران دوران جنگ خود پیوست. خاطرات این‌خلبان شهید در کتاب «ده سال مقاومت» به قلم سرتیپ دو آزاده خلبان محمدعلی اعظمی توسط انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

منبع: مهر

انتخابات سنا به ماه آینده کشیده شد

تازه‌ترین شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان ۲۱۱ صندلی کسب کرده‌اند و دموکرات‌ها ۲۰۱ صندلی و تا این لحظه جمهوری‌خواهان پیشتاز در مجلس نمایندگان هستند. هر حزب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان به ۲۱۸ کرسی نیاز خواهد داشت. بنابراین جمهوری‌خواهان به ۷ کرسی و دموکرات‌ها به ۱۷ کرسی دیگر نیاز دارند. اما به نوشته فاکس‌نیوز با پیروزی مجدد سناتور «مارک کِلی» در ایالت آریزونا، هم‌اکنون دموکرات‌ها ۴۹ صندلی سنا در اختیار دارند و با جمهوری‌خواهان برابر شدند. برای کسب اکثریت سنا حزب پیروز باید ۵۱ صندلی کسب کند، یعنی جمهوری‌خواهان باید ۲ صندلی باقی‌مانده در ایالت نِوادا و ایالت جورجیا را کسب کنند، اما دموکرات‌ها اگر یک صندلی دیگر پیروز شوند با ۵۰ صندلی می‌توانند اکثریت سنا را کسب کنند، زیرا «کاملا هریس»، معاون رئیس‌جمهور در سنا به نفع دموکرات‌ها رأی می‌دهد و عملاً دموکرات‌ها در سنا ۵۱ رأی خواهند داشت. انتخابات سنا در جورجیا به دور دوم کشیده شده و انتخابات دور دوم ۶ دسامبر (۱۵ آذر) برگزار می‌شود. در این ایالت هیچکدام از نامزدها نتوانستند ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و طبق قوانین ایالت جورجیا در شرایطی که نامزد نخست نتواند ۵۰ درصد آرا کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. در ایالت نوِادا نیز با شمارش ۹۴ درصد آرا تاکنون نامزد جمهوری‌خواهان با ۴۸.۵ درصد آرا پیشتاز است، و نامزد دموکرات‌ها ۴۸.۴ درصد آرا را کسب کرده. در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در این ایالت، در سنا دارای ۵۰ صندلی خواهند بود و سرنوشت اکثریت سنا با انتخابات جورجیا در ۱۵ آذر مشخص می‌شود. انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود، اما زمانی که با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، هم زمان نباشد، اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. همه اعضای مجلس نمایندگان برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند، بنابراین همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان در طول انتخابات میان دوره‌ای با هم رقابت می‌کنند. همچنین یک سوم از ۱۰۰ سناتور (۳۵ کرسی) در انتخابات میان دوره‌ای هر ۲ سال یک بار انتخاب می‌شوند. بعلاوه، انتخابات برای فرمانداران بسیاری از ایالت‌ها (۳۶ ایالت)، و همچنین بسیاری از مناصب سیاسی محلی در ایالت‌ها و شهرها نیز برگزار می‌شود. روز سه شنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) روز رسمی رأی‌گیری حضوری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بود، اما بسیاری از مردم آمریکا پیش از این آرای خود را از طریق پست ارسال کرده یا با حضور در مراکز رأی‌گیری، رأی داده بودند.

منبع: مهر

سیارک آزادی به زمین نزدیک شد

ناسا هشدار داد، یک سیارک ۷۳.۱۵۲ متری با سرعت ۴۷۹۸۸ کیلومتر بر ساعت به سمت زمین در حال حرکت است. طبق تحقیقات ستاره شناسان، سیارک‌ها به طور مداوم در مدار زمین در حال حرکت هستند و به دلیل تابش نور خورشید در بیشتر مواقع قابل مشاهده نیستند و همین امر باعث تهدید برخورد آن‌ها با کره خاکی شده است. همچنین هر سیارکی که بدون خطر از کنار زمین می‌گذرد نیز می‌تواند توسط سیارک‌های دیگر مورد اصابت قرار گیرد و به سمت زمین هدایت شود. به گفته ناسا، امروز یک سیارک خطرناک ۷۳.۱۵۲ متری به زمین نزدیک می‌شود. اخیرا این سیارک به پایگاه اطلاعات مرکز ناسا برای مطالعات اجرام نزدیک به زمین اضافه شده است. این سیارک ۲۰۲۰ FC۴ نام دارد و اولین بار در سال ۲۰۲۰ مشاهده شد.۲۰۲۰ FC۴ به فاصله ۷.۶ میلیون از زمین و با سرعت ۴۷۹۸۸ کیلومتر در ساعت در حال حرکت است. پیش بینی‌های اولیه نشان داده که احتمال برخورد این سیارک به سیاره ما بسیار کم است. اما ناسا به طور مداوم سیارک را زیر نظر خواهد داشت و این کار را تا زمانی که گذری ایمن ایجاد کند ادامه خواهد داد. ناسابا استفاده از تلسکوپ JPL و میدان وسیع فروسرخ اطلاعات بیش از ۲۰ هزار سیارک را جمع آوری می‌کند.

منبع: خبرنگاران جوان

برف راهی یزد شد

کارشناس هواشناسی استان یزد گفت: برای برخی نقاط استان بارندگی و برای ارتفاعات برف پیش بینی می‌گردد. میرحسینی کارشناس هواشناسی استان یزد گفت: از شب گذشته تا اواخر وقت یکشنبه آسمان استان قسمتی تا نیمه ابری، گاهی افزایش ابر، افزایش باد و در برخی نقاط همراه با بارندگی (ارتفاعات برف) و کاهش دما پیش بینی می‌گردد. او ادامه داد: بیشترین میزان باران از ساعت شش صبح پنجشنبه تا شش صبح جمعه از سخوید گزارش شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

وزیر انگلیس به آزار گسترده جنسی متهم شد

دومینیک راب، وزیر دادگستری انگلیس دومین وزیر سوناک است که به آزار و اذیت کارکنان خود متهم شد. دومینیک راب، وزیر دادگستری انگلیس نیز به آزار و اذیت کارکنان خود متهم شد؛ این در حالی است یکی دیگر از وزرای کابینه ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس نیز بنا به دلایل مشابه استعفا کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که ریشی سوناک و دولت محافظه کار او، کمتر از سه هفته پیش، روی کار آمدند، دو عضو کابینه او با اتهامات آزار و اذیت مواجه شده اند. تازه‌ترین مورد، مربوط به وزیر دادگستری و معاون دومینیک راب است. روزنامه گاردین، جمعه شب گزارش داد: به برخی کارکنان این وزارتخانه پیشنهاد کناره گیری داده شده است. زیرا آن‌ها پیش از این، زیر دست دومینیک راب به عنوان وزیر دادگستری دولت بوریس جانسون، بین سپتامبر ۲۰۲۱ و سپتامبر ۲۰۲۲ همکاری کرده اند و بابت کار دوباره، تحت ریاست او، نگران هستند. به گزارش روزنامه گاردین، کارکنان این وزارتخانه، دومینیک راب را فردی «بی ادب و پرخاشگر» می‌دانند و می‌گویند در دوره وزارت دادگستری راب، نوعی «فرهنگ ترس» در این وزارت رواج یافته بود. آن‌ها می‌گویند دومینیک راب، نه فقط یک فرد «غیرحرفه ای» که یک آدم «مستبد» است این روزنامه گزارش می‌دهد انتصاب مجدد او به عنوان وزیر دادگستری (سمتی که در مدت زمان کوتاه نخست وزیری لیز تراس ترک کرد) موجب ناراحتی بسیاری از کارمندان دولت شده است و برخی به فکر استعفا و کنارگیری افتاده اند. این اتهامات، منجر به طرح سؤالات زیادی در مورد انتخاب اعضای کابینه ریشی سوناک شده است و حزب مخالف کارگر از نخست وزیر انگلیس در این باره خواستار توضیحات شده است. پیش از این نیز روز سه شنبه، گاوین ویلیامسون، وزیر مشاور کابینه ریشی سوناک که اتهامات آزار و اذیت، علیه او مطرح شده بود، استعفای خود را از کابینه اعلام کرد. دفتر نخست وزیری، حزب محافظه کار و کمیسیون مسئول تحقیق درباره آزار و اذیت در پارلمان انگلیس، تحقیقاتی را درباره عملکرد این وزیر جنجالی که پیش از این نیز از دو کابینه در دوره ترزا می‌و سپس بوریس جانسون برکنار شده است، آغاز کرده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

کتابخانه‌ها رایگان شدند

مدیر امور کتابخانه‌ها سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ثبت‌نام رایگان کتابخانه‌ها یکی از برنامه‌های این سازمان همزمان با هفته کتاب است عباس باباخانیان؛ مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ۷۰ برنامه که کتابخانه‌ها به‌صورت محله‌ای اجرا می‌کنند، برای هفته کتاب برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: پویش کتاب در گردش و فضاسازی کتابخانه‌ها، اهدای کتاب به مناطق کم‌برخوردار و روستایی، ثبت‌نام رایگان کتابخانه‌ها و بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب و همچنین برنامه «کتابدار شو» نیز از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با هفته کتاب است. عباس باباخانیان گفت: برگزاری برنامه‌هایی مثل هفته کتاب می‌تواند موجی را در جهت کتابخوان شدن مردم ایجاد کند. برای اینکه کتاب مسئله مردم شود، باید کاری کنیم که این کالای فرهنگی در اختصار یک قشر خاص نباشد. برای مثال در دوران کرونا پویشی با عنوان «بیست تا بیست» را اجرا کردیم که افراد سرشناس بسیاری به این پویش پیوستند. در واقع هدف از اجرای این طرح، بیست دقیقه مطالعه در شبانه‌روز بود. مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان اظهار کرد: تشکیل شورای برنامه‌ریزی و دعوت از افرادی که دغدغه کتاب دارند، بسیار مفید است. اما زمانی می‌توانیم نتایج بهتر و اثرگذارتری از برگزاری این قبیل رویدادها به‌دست آوریم که بعد از برگزاری هفته کتاب، جلسه‌ای برای ارزیابی آن با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی تشکیل شود. سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز به‌کار کرده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

علی‌نژاد نماینده تجزیه طلب ها شد

کارگردان فمینیست فرانسوی، در توئیتی از دیدار با مصی علی‌نژاد و سفرش به فرانسه به‌نمایندگی از احزاب تجزیه‌طلب خبر داد. کارولین فورست کارگردان فمینیست فرانسوی و از ستون‌نویسان نشریه شارلی ابدو که کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرده بود، با انتشار توئیتی از دیدار با مصی علی‌نژاد در فرانسه خبر داد. فورست که به مواضع ضداسلامی و همچنین حمایت از حقوق همجنس‌بازان معروف است، در این توئیت نوشت که علی‌نژاد به‌نمایندگی از JFK (Justice_۴_Kurds) از تشکل‌های مستقر در آمریکا که در راستای احزاب تجزیه‌طلب کُرد فعالیت می‌کند، به فرانسه رفته است. چندی پیش یک مؤسسه امنیتی وابسته به رژیم صهیونیستی که با نام «اندیشکده واشنگتن» فعالیت می‌کند، به مصی علی‌نژاد به‌دلیل «تلاش برای تضمین منافع آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه» جایزه داد! بر اساس آنچه از سوابق اندیشکده واشنگتن در دسترس است، این مؤسسه کار خود را در سال ۱۹۸۵ و با حمایت اصلی آیپک Aipac آغاز کرد. آیپک به‌انگلیسی مخفف کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیل است که قوی‌ترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکاست، و در واقع اندیشکده واشنگتن با حمایت مالی صهیونیست‌ها و بر اساس دستور کار آن‌ها فعالیت می‌کند، در حقیقت علی‌نژاد نه برای حمایت از زنان ایران، بلکه بهره‌گیری از مسئله زنان در ایران، آن‌هم در جهت «تضمین» منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی واجد شرایط لازم برای دریافت جایزه معرفی شده بود! مصی علی‌نژاد طی سال‌های اخیر یکی از نمادهای براندازان و اقدامات ضدایرانی در خارج از کشور محسوب می‌شود که رفتارها و مواضع او شاخص روشنی از ماهیت و بافت این طیف به دست می‌دهد. او در دوره کمپین فشار حداکثری ترامپ نیز با وزیر خارجه او یعنی پومپئو دیدار و در آن از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد!

منبع: خبرنگاران جوان

ایران و همسایه ها به مکرون اعتراض کنند

یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: جا دارد دستگاه دیپلماسی کشور در اقدامی هماهنگ با سه همسایه خود نسبت به اقدام نامتعارف اخیر رییس‌جمهور فرانسه اعتراض کنند.رضا نصری در رشته توییتی با اشاره به دیدار اخیر مسیح علی نژاد با مکرون با هماهنگی گروه « عدالت برای کُردها» نوشت: «به گفته کرولین فورست - روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال فمینیست مشهور فرانسوی - دیدار مسیح علینژاد با مکرون توسط سازمان آمریکایی-فرانسوی «عدالت برای کُردها» تسهیل شده. این سازمان در معرفی خود می‌نویسد «پس از مهار تروریسم [داعش]، دولت‌های غربی ملت کُرد را که آرزوی استقلالش را ۴ همسایه قدرتمندش [ایران، عراق، سوریه، ترکیه] هرگز نبخشیده‌اند به حال خود رها کرد» و در واکنش به این موضوع (یعنی نماندن غرب برای تحقق استقلال کردها) این سازمان تاسیس شده. اینکه اپوزیسیون ویرانی‌طلب مطالبات مشروع مردم ایران را برای اهداف ایران‌ستیزانه ربوده تا مطالبات کشورهای متخاصم منطقه را جایگزین آن کند موضوع جدیدی نیست. اما میزبانی مکرون از فرستادگان این سازمان تعرضی به استقلال سیاسی و تمامیت ارضی ایران و همچنین عراق، سوریه و ترکیه است. جا دارد دستگاه دیپلماسی کشور در اقدامی هماهنگ با سه همسایه خود نسبت به این اقدام نامتعارف رییس‌جمهور فرانسه اعتراض کنند.»

منبع: ایسنا

اتیوپی و تیگرای به آتش بس رسیدند

دولت اتپوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای یک هفته پس از دستیابی به توافق طی مذاکرات صلح بین دو طرف در خصوص توقف درگیری‌ها در شمال اتیوپی، توافقنامه اجرای آتش بس را امضا کردند. دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای توافق در خصوص اجرای آتش بس را که با میانجیگری اتحادیه آفریقا به دست آمده است، امروز شنبه امضا کردند. دولت اتیوپی پس از امضای این توافقنامه اعلام کرد که آتش بس فورا آغاز می‌شود و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و خلع سلاح را (به جبهه تیگرای) می دهد. فرمانده جبهه تیگری هم اعلام کرد که به آتش بس و توافق صلح با دولت اتیوپی متعهد است. مذاکرات دولت اتیوپی و جبهه آزادی تیگرای از دو گذشته در آفریقای جنوبی با هدف پایان دادن به درگیری‌ای که موجب کشته شدن هزاران تن و بحران انسانی در شمال اتیوپی شده است، آغاز شد. از حدود دو سال قبل درگیری‌هایی در منطقه تیگرای میان نیروهای ارتش اتیوپی و نیروهای جبهه آزادسازی تیگرای با هدف کنترل بر این منطقه رخ داد. منطقه تیگرای در شمالی‌ترین نقطه کشور اتیوپی واقع شده‌ است. حمله نیروهای دولتی به تیگرای که با مشارکت نیروهای اریتره صورت می‌گیرد، نگرانی‌هایی را درباره کشته شدن غیرنظامیان ایجاد کرده است. رهبران آفریقا، آمریکا و اروپا خواهان آتش‌بس و برگزاری مذاکرات فوری هستند.

منبع: ایسنا

چشم بادامی ها از سامانه راداری جدید رونمایی کردند

چین از سامانه راداری قدرتمند جدید خود با توانایی شناسایی ماهواره‌های دشمن موسوم به SLC-۱۸ رونمایی کرد.چین اکنون یک سیستم راداری قدرتمند جدید دارد که می‌تواند ماهواره‌های دشمن را شناسایی کند و آن را به کشورهای دوست خود ارائه دهد. البته این کشور ذکر نکرده است که کدام کشورها را دوست می‌داند. این سامانه راداری SLC-۱۸ نامیده می‌شود و هفته گذشته در نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی و هوافضای چین در ژوهای در استان گوانگدونگ به نمایش گذاشته شده است. این سامانه توسط یک شرکت دولتی موسوم به China Electronics Technology Group Corporation (CETC) در حال توسعه است. سان روی معاون مدیر CETC می‌گوید: این رادار، پایش زمینی نسبتاً مقرون به صرفه اهداف فضایی را برای خدمت به کشورهای دوست فراهم می‌کند و قابلیت‌های آگاهی موقعیتی را در برابر ماهواره‌های مدار نزدیک زمین برای متعادل کردن وضعیت میدان نبرد ارائه می‌دهد. وی می‌گوید، این سامانه جدید به طور ویژه به قابلیت کنترل صورت فلکی ماهواره‌های نظارتی در مدار نزدیک زمین که از صدها ماهواره در مدارهای مختلف تشکیل شده و توسط ایالات متحده مستقر شده‌اند، مجهز است. وی افزود: رادار نظارت فضایی ما می‌تواند ماهواره‌ها را از فاصله دور شناسایی کند و می‌تواند آنها را دسته‌بندی کند تا یک پایگاه داده راداری تشکیل دهد که می‌تواند به تجهیزات دیگر کمک کند تا بر این اساس واکنش نشان دهند و همزمان داده‌های ماهواره‌ها را برای کمک به تصمیم‌گیری به مرکز فرماندهی ارسال می‌کند. به گفته سازندگان این سامانه، مجموعه‌ای از رادارهای SLC-۱۸ که در مکان‌های مناسب قرار ‌گیرند، می‌توانند تمام ماهواره‌هایی را که در یک منطقه خاص قرار دارند، رصد و ورود ماهواره‌های دیگر را پیش‌بینی کنند و به فرماندهان حاضر در زمین زمان کافی برای واکنش و انجام اقدامات مناسب می‌دهندچین در حال حاضر دارای یک سامانه دفاع هوایی پیچیده دارد که شامل ایستگاه‌های رادار ضد رادارگریز به ویژه در امتداد دریای جنوبی چین و سواحل شرقی اقیانوس آرام است. وو جیانکیا(Wu Jianqia) دانشمند ارشد برنامه رادار ضد رادارگریز ارتش چین در سال ۲۰۱۳ ادعا کرد که سامانه‌های راداری چین می‌توانند جت‌های اف-۲۲ آمریکایی را شناسایی و ردیابی کنند. تصور می‌شود این نوع جت‌ها پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین جنگنده‌های رادارگریز در جهان هستند که چند صد کیلومتر دورتر از سواحل چین پرواز می‌کنند. رادار ضد رادارگریز چین از امواجی با فرکانس حدود یک متر استفاده می‌کند. به گفته جیانکیا، این امواج فرکانس پایین می‌توانند با بخش‌های بزرگ هواپیماهای رادارگریز مانند بال‌ها یا دم آنها برخورد کنند و سیگنال‌های پژواکی تولید کنند که بیش از ۱۰۰ برابر قوی‌تر از امواج رادار نظامی است که از فرکانس‌های بالاتر استفاده می‌کند. سوالی که در مورد این سامانه راداری جدید پیش می‌آید این است که آیا تهدیدی برای ایالات متحده خواهد بود؟ در دسامبر سال ۲۰۲۱ یک ژنرال ارشد نیروی فضایی آمریکا گفت که ماهواره‌های ایالات متحده در مدار بالا مورد حمله مداوم چین و روسیه قرار دارند و افزود که چین می‌تواند در مسابقه فضایی از ایالات متحده پیشی بگیرد.

منبع: ایسنا

«جیغ» مورد حمله قرار گرفت

پلیس نروژ از حمله دو معترض محیط زیستی به نقاشی مشهور «جیغ» در یکی از موزه‌های «اسلو»‌ خبر دادند. پلیس نروژ اعلام کرد دو فعال حوزه محیط زیست در روز جمعه، شاهکار «جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود را هدف حمله قرار دادند و تلاش کردند خودشان را با چسب به این نقاشی بچسبانند. گفته می‌شود در جریان این اقدام اعتراضی، هیچ آسیبی به نقاشی وارد نشده است. به گفته پلیس، اتاق محل نمایش این نقاشی پس از این اتفاق تخلیه و به روی مردم بسته شده است، اما در اسرع وقت بازگشایی می‌شود. سایر بخش‌های موزه همچون گذشته به فعالیت ادامه می‌دهدویدئویی که از این اقدام در فضای مجازی منتشر شده شده است ماموران امنیتی موزه را به تصویر می‌کشد که دو معترض را دستگیر کرده‌اند. یکی از این معترضان فریاد می‌زند: «من برای مردمی که جان می‌دهند جیغ می‌زنم ... من وقتی قانون‌گذاران علم را نادیده می‌گیرند جیغ می‌زنم.» این معترضان از اعضای گروه محیط‌زیستی نروژی «استخراج نفت را متوقف کنید» بودند و هدف از این اقدام را «تحت فشار قرار دادن قانون‌گذاران برای پایان دادن به استخراج نفت» عنوان کردند. اقدام فعالان نروژی جدیدترین حمله نمادین فعالان محیط زیستی به آثار هنری مشهور جهان محسوب می‌شود. پیش از این، معترضان محیط زیستی، مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود را خط خطی کردند. اخیرا نیز دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

منبع: ایسنا

2 عضو سعودی‌اینترنشنال درخواست عفو دادند

دو عضو شبکه ایران‌اینترنشنال در پیام‌های جداگانه که با واسطه به دستگاه امنیتی ایران ارسال کرده‌اند، خواستار مساعدت وزارت اطلاعات ایران برای بازگشت به ایران شدند.مؤسسه راهبردی دیده‌بان با اشاره به اظهارات صریح وزیر اطلاعات مبنی بر تروریستی بودن شبکه سعودی‌اینترنشنال و همچنین افشای فایل صوتی از یک خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی درباره برنامه این شبکه سعودی، از درخواست برخی کارکنان این شبکه برای پایان فعالیتشان خبر داد.این مؤسسه همچنین اعلام کرد: دو عضو این شبکه در پیام‌هایی که با واسطه به دستگاه امنیتی ایران ارسال کرده‌اند، خواستار کمک از وزارت اطلاعات ایران برای بازگرداندن آنها به کشور شده‌ و گفته‌اند، که آنها با هدف مقابله با تمامیت ارضی ایران به ایران‌اینترنشنال نرفته‌ بودند اما امروز با شفاف شدن اوضاع خواستار بازگشت به کشورشان هستند. همچنین یک منبع دیگر در ایران اینترنشنال گفته است که با شکست پروژه ضدامنیتی علیه ایران، برخی از کارکنان این شبکه به‌دنبال راهی برای خروج از آن هستند و حتی برخی از آنها خواستار ادامه فعالیت در بی‌بی‌سی فارسی هستند.

منبع: تسنیم

هشدار زرد آلودگی هوای پایتخت به صدا درآمد

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد آلودگی هوا خبر داد و گفت: از امروز تا دوشنبه ۲۳ آبان شاهد کاهش کیفیت هوا در بخش‌های مرکزی، غربی و نیمه جنوبی استان تهران هستیم.حامد یزدی مهر، عصر شنبه در جمع خبرنگاران از صدور هشدار آلودگی هوا شماره دو سطح زرد در استان تهران خبر داد و گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی از امروز شنبه 21 آبان ماه تا ظهر دوشنبه 23 آبان ماه به دلیل پایداری نسبی جو و عدم وجود وزش باد قابل ملاحظه، در بخش‌های مرکزی، غربی و نیمه جنوبی استان، کاهش کیفیت هوا را شاهد خواهیم بود. مدیر کل مدیریت بحران استان تهران افزود: با توجه به افزایش شاخص‌های آلودگی هوا کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در پاره‌ای نقاط در حد ناسالم برای همه افراد است.یزدی مهر ادامه داد: به همه مردم توصیه می‌شود از رفت‌وآمد غیرضروری و بلندمدت در فضای باز در سطح شهر خودداری کنند چرا که هوا در حال حاضر با توجه به هشدارها برای افراد ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی مناسب نیست.

منبع: تسنیم

اسلحه ارتش اسرائیل به سرقت رفت

ارتش رژیم اسرائیل امروز شنبه اذعان کرد که گروهی ناشناس به پادگانی در جولان اشغالی سوریه وارد شده و مقادیر زیادی سلاح و مهمات را با خود برده‌اند. سرویس شاباک (امنیت داخلی) رژیم اسرائیل به دنبال این فضاحت وارد شده و در حال انجام تحقیق در این باره و عاملان این سرقت است. این برای چندمین بار است که سلاح نظامیان صهیونیست به سرقت می‌رود. طی ماه گذشته بارها سلاح‌های نظامیان رژیم اسرائیل در مناطق مختلف فلسطین اشغالی به سرقت رفت و این مسئله به نگرانی صهیونیست‌ها و در عین حال بی‌ابرویی برای آن‌ها تبدیل شد. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت دوم آبان ماه در گزارشی نوشت که امروزه خطر بزرگی که ارتش اسرائیل با آن مواجه است، در عدم توانمندی این ارتش برای کنترل خروج و سرقت تسلیحات از پایگاه‌های آن است، تسلیحاتی که به دست سازمان‌های فلسطینی می‌رسند. این رسانه در گزارش خود اعتراف کره بود که مشکل سرقت تسلیحات از پایگاه‌های ارتش اسرائیل و فروختن آن بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد. «یوسی یهوشع»، تحلیل‌گر نویسنده سرمقاله در این زمینه نوشت: «این خطر بزرگتر از خطر ایرانی، جبهه سوریه، خطر لبنان یا اقدامات غزه بقای اسرائیل را تهدید می‌کند، زیرا در آن موارد ارتش اسرائیل برنامه‌هایی برای مقابله دارد، اما در مقابله با حجم سلاح‌ و مهماتی که روزانه به سرقت رفته و به دست طرف‌های متخاصم می‌افتد، چنین اقدامی قابل انجام نیست.» بر اساس گزارش رسانه‌ای، عمده این سلاح‌ها به بازار سیاه وارد شده و از سوی گروه‌های فلسطینی علیه نظامیان رژیم اسرائیل در درگیری‌ها استفاده می‌شود.

منبع: تسنیم

سفرِ پاکستان بن‌سلمان به بن‌بست خورد

تنها چند روز پس از حضور وزیرخارجه پاکستان در ریاض که گفته می‌شد برای نهایی کردن مقدمات سفر رسمی ولیعهد عربستان به اسلام‌آباد صورت گرفته است، اکنون گزارش‌ها از به تعویق افتادن بازدید محمدبن‌سلمان به پاکستان حکایت دارد.منابع دیپلماتیک هفته‌های اخیر از نهایی شدن برنامه سفر بن سلمان به پاکستان خبر داده بودند. این بازدید قرار بود روز ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) انجام شود. پس از دیدار اخیر نخست وزیر پاکستان و ولیعهد سعودی در حاشیه کنفرانس بین المللی آب و هوا در شرم الشیخ، وزیر امور خارجه پاکستان روز هجدهم آبان سفری دو روزه به عربستان انجام داد. براساس این گزارش، پاکستان تعویق سفر برنامه ریزی شده بن سلمان را تایید و اعلام کرد که تاریخ جدید برای این سفر با هماهنگی مسوولان دو کشور نهایی خواهد شد. خانم «ممتاز زهرا» سخنگوی جدید وزارت امور خارجه پاکستان دلیل به تعویق افتادن سفر ولیعهد سعودی را مطرح نکرد اما منابع دیپلماتیک اذعان کردند که نابسامانی اوضاع سیاسی و تداوم تظاهرات ضددولتی باعث شد تا سفر بن سلمان به اسلام‌آباد به بن بست برسد. حضور ولیعهد سعودی در پاکستان بستگی به تحولات داخلی این کشور دارد زیرا اعتراضات مخالفان دولت در پاکستان ادامه دارد و گفته می‌شود اگر مخالفان دولت دست به تظاهرات به سمت اسلام‌آباد و تحصن بزنند این ماجرا باعث عدم نهایی شدن سفر بن سلمان خواهد شد.

منبع: ایرنا

آمریکا دست نفتی هند را بازگذاشت

وزیر خزانه داری آمریکا با بیان این که هند می تواند بدون هیچ محدودیتی از روسیه نفت بخرد، این کار را مشروط به عدم استفاده از خدمات دریایی غربی دانست.جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، در سفر به دهلی نو گفت: ایالات متحده خوشحال است که هند به خرید نفت روسیه به هر میزانی که می خواهد، از جمله با قیمت هایی بالاتر از مکانیسم سقف قیمتی تحمیل شده توسط گروه ۷، ادامه می دهد، در صورتی که از بیمه، امور مالی و خدمات دریایی غرب دوری کند. یلن در مصاحبه ای با رویترز در حاشیه کنفرانسی درباره تعمیق روابط اقتصادی آمریکا و هند گفت: این سقف همچنان قیمت جهانی نفت را پایین می آورد و در عین حال درآمدهای روسیه را محدود می کند. وی افزود: پس از توقف واردات اتحادیه اروپا بدون استفاده از سقف قیمت یا تخفیف های قابل توجه نسبت به قیمت های معمول، روسیه نمی تواند به اندازه فعلی نفت بفروشد. یلن گفت: زمانی که اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه را متوقف کند، برای روسیه بسیار دشوار خواهد بود که به همان فروش، ادامه دهد. آن‌ها به شدت در جستجوی خریدار خواهند بود و بسیاری از خریداران به خدمات غربی متکی هستند. هند اکنون بزرگترین مشتری نفت روسیه بعد از چین است. یلن گفت: وجود این سقف به هند، چین و سایر خریداران عمده نفت خام روسیه کمک می کند تا قیمتی را که به مسکو می پردازند کاهش دهند. وزیر خزانه داری آمریکا افزود: نفت روسیه با قیمت های مقرون به صرفه فروخته می شود و ما خوشحالیم که هند یا آفریقا یا چین این معامله را انجام می دهند. یلن به رویترز گفت که هند و شرکت‌های نفتی خصوصی هند همچنین می‌توانند نفت را به هر قیمتی که می‌خواهند بخرند، تا زمانی که از خدمات غربی استفاده نکنند و خدمات دیگری را پیدا کنند. هدف از این کار سقف کاهش درآمدهای نفتی روسیه و در عین حال حفظ نفت خام روسیه در بازار از طریق دوری از ارایه بیمه، خدمات دریایی و تامین مالی توسط متحدان غربی برای محموله های نفتکش با قیمت بالاتر از سقف ثابت دلار در هر بشکه است، میانگین تاریخی نفت خام اورال روسیه بین ۶۳ تا ۶۴ دلار در هر بشکه می تواند بخش بزرگی از بازار را تشکیل دهد. این سقف مفهومی است که ایالات متحده از زمانی که اتحادیه اروپا برای اولین بار در ماه مه طرح هایی را برای تحریم نفت روسیه برای مجازات مسکو به دلیل تهاجمش به اوکراین ارائه کرد، مطرح شد. اظهارات یلن پس از آن بیان شد که وزیر خارجه هند هفته گذشته گفت که کشورش به خرید نفت خام روسیه ادامه خواهد داد زیرا این کار به نفع هند است. وزارت‌های دارایی و انرژی هند برای اظهارنظر درباره اظهارات یلن در دسترس نبودند، اما مقامات دیگر گفته‌اند که نسبت به مکانیسم سقف قیمت آزمایش‌نشده محتاط هستند. یکی از مقامات دولتی هند که نخواست نامش فاش شود، گفت: من فکر نمی‌کنم که از سازوکار سقف قیمت‌ها پیروی کنیم و این را به کشورها ابلاغ کرده‌ایم. ما معتقدیم که اکثر کشورها با آن راحت هستند و نفت روسیه نباید خارج از خط تولید شود. این مقام مسئول افزود: عرضه و قیمت پایدار نفت از همه مهمتر است. روسنفت (ROSN.MM)، بزرگترین صادرکننده نفت روسیه، در حال گسترش تجارت چارتر نفتکش خود است تا خریدارانش مجبور نباشند نفتکش، بیمه یا سایر خدمات را به عنوان سقف قیمت پیدا کنند. یلن گفت: حتی با وجود تانکرهای روسی، نفتکش‌های چینی و ناوگان «سایه‌ای» از نفت‌کش‌های قدیمی‌تر، از کار افتاده و کشتی‌های با پرچم کشورهای دیگر استفاده می کند، فکر می‌کنم فروش نفتی که تاکنون بدون هیچ قیمت منطقی آن را به فروش رسانده‌اند، بسیار دشوار خواهد بود. حدود یک ماه پس از آنکه رهبران اتحادیه اروپا تحریم واردات نفت روسیه را پیشنهاد دادند، توافق کردند که ۹۰ درصد از واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش دهند و تنها چند کشور محصور در خشکی از این تحریم‌ها معاف باشند. در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها مجارستان، به‌عنوان مهم‌ترین متحد روسیه با این تحریم‌ها مخالفت کرده است. کشورهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک از طریق خط لوله «دروژبا» از روسیه نفت خام وارد می‌کنند و از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه معاف هستند. افزون بر این بلغارستان نیز تا پایان سال ۲۰۲۴ فرصت دارد واردات نفت خام از مسیر دریا را متوقف کند. این معافیت‌ها تنها ۴۰۰ هزار بشکه از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز واردات نفت خام از روسیه را تشکیل می‌دهد، البته واردات فرآورده‌های نفتی به مقدار ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز از روسیه را نیز می‌توان در همین چارچوب در نظر گرفت. آلمان و لهستان نیز که از طریق خط‌ لوله دروژبا از روسیه نفت خام وارد می‌کنند متعهد شده‌اند تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت خام از روسیه را به صفر برسانند. هند با وجود فشار آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز از سیاست تحریمی علیه روسیه پیروی نکرده است ولی در پیام‌هایی خواستار پایان جنگ در اوکراین شده است. دهلی نو در هفته‌ها و ماه‌های گذشته واردات کالاهای روسی را افزایش داده است چون استدلال می‌کند در صورت قطع این کالاها اقتصاد هندوستان ضربه شدیدی خواهد خورد.

منبع: ایرنا

تهرانی ها رکورد مصرف لحظه‌ای آب را شکستند

معاون بهره برداری آبفای جنوب شرقی استان تهران گفت: دیروز شهر تهران رکورد مصرف لحظه‌ای ۴۶ هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه را در پاییز زد که بی سابقه است.آقای محمد پناهی امام در گفتگو با رسانه ملی با بیان اینکه بارندگی در تهران نسبت به پارسال، ۸۰ درصد کاهش داشته است، افزود: منابع تامین آب تهران از دو منبع آب‌های زیرزمینی و سدهای پنج گانه است که باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی کنونی، اصلا مناسب نیست. وی با اشاره به اینکه مانند تامین برق، این امکان وجود ندارد که درصورت کمبود، آب را از مکان‌های مجاور منتقل کرد، افزود: حتی در صورت امکان نیز از نظر اقتصادی و مهندسی انتقال آب، اقدامی سخت است؛ بنابراین لازمه عبور از کمبود آب، فقط صرفه جویی است.

منبع: شبکه خبر

متان بر سر آمریکایی ها نشت کرد

ماهواره چینی "گائوفن ۵ بی" (Gaofen ۵B) نشت گاز متان در ناحیه‌ای در آمریکا را شناسایی کرد. «ژانگ یونگ گوانگ » استاد دانشگاه نانجینگ گفت : ماهواره رصد زمین "گائوفن ۵ بی" چین دو منبع نقطه‌ای انتشار متان در ایالت نیومکزیکو ایالات متحده را شناسایی کرده است. بر اساس یک تصویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط ابزار تصاویر پیشرفته فراطیفی "گائوفن ۵ بی"، گرادیان غلظت متان در این دو مکان افزایشی بین ۲۵ قسمت در میلیارد تا ۳۵۰ قسمت در میلیارد است و بالاتر از غلظت متان اتمسفر پس زمینه تخمین زده می‌شود. محققان با کمک تصاویر دیگر ماهواره‌ها و اطلاعات یک شرکت آنلاین به این نتیجه رسیدند که انتشار این گاز از چاه گاز شیل متعلق به شرکت نفت و گاز آمریکایی ئی‌اوجی (EOG) و ایستگاه افزایش فشار شرکت آمریکایی "Matador Resources" است که هر دو شرکت انرژی هستند. بنا بر اعلام « چاینادیلی » گاز شیل (Shale gas) گازی است که در میان سنگ‌های سخت و ساختارهای شیل به صورت درگیر، محصور شده‌ است و آزادسازی آن به استفاده از فناوری موسوم به شکست هیدرولیک نیاز دارد. این گاز به صورت روزافزون در حال کسب اهمیت بیشتری در آمریکا به عنوان منبعی برای گاز طبیعی است. ژانگ به این چاه گاز شیل به عنوان یک منبع انتشار فوق العاده بزرگ اشاره کرد که باعث نشت مقادیر زیادی از متان شده است. وی گفت: میزان انتشار ساعتی آن حدود ۷.۳ تا ۱۶.۱ متریک تن است. وی گفت: تقریباً ۰.۴ تا ۰.۸ تن متان در ساعت از ایستگاه افزایش فشار مذکور منتشر می‌شود. متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تر از دی اکسید کربن است. با توجه به اینکه متان یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، مهار انتشار متان یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط ساطع‌کننده این گاز ، می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با گرمایش روزافزون جهانی داشته باشد.

منبع: شبکه خبر

ایران بر بام قهرمانی دنیا ایستاد

فینال مسابقات جهانی والیبال نشسته با پیروزی ایران به پایان رسید.فینال مسابقات جهانی والیبال نشسته به میزبانی سارایوو بین تیم‌های ملی والیبال نشسته ایران و بوسنی برگزار شد که تیم ملی کشورمان با برتری سه به صفر برابر میزبان مسابقات قهرمان جهان شد. تیم والیبال نشسته کشورمان با نتایج ۲۶ به ۲۴، ۳۲ به ۳۰ و ۲۵ به ۱۲ بوسنی را شکست داد. تیم‌های ملی والیبال نشسته کشورمان در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ با نام شهید آرمان علی وردی و آرتین حضور یافتند. تیم ایران و بوسنی فینالیست‌های این دوره از مسابقات جواز حضور در بازی‌های پاراالمپیک پاریس را کسب کردند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha