یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برکتین

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین برکتین گفت: علامه طباطبایی شخصی بود که هم اجتهاد مطلق داشت و هم در کشف و تبیین معارف دین دارای تخصص و توانمندی بود و اصلاً تمرکزش را هم بر این مسیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی برکتین، مدیر مدرسه علمیه صاحب الامر(عج) در نشست علمی با عنوان «ویژگی های شاخص استاد فکر با محوریت علامه طباطبایی(ره)» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی(ره) توانسته است به مجموع تفکر شیعه نظام بخشیده و برای آن ساختار تولید مبتنی بر معارف دین ایجاد نماید.

وی ادامه داد: بحث متفکر بودن علامه طباطبایی(ره) برای تمام شاگردان و افراد مرتبط با ایشان روشن می باشد. یکی از نکات مهم در این رابطه این است که باید با دقت نظر علامه(ره) را درباره تفکر بررسی کرده و سپس به خروجی تفکرات ایشان توجه نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین برکتین ضمن بیان راه و روش قرآن درباره تفکر از دیدگاه مرحوم آیت الله طباطبایی(ره) افزود: علامه(ره) راه هایی که قرآن کریم برای تفکر انسان نشان داده است را به سه راه تقسیم می نماید؛ استفاده از ظواهر دینی، حجت عقلی و درک معنوی از راه اخلاص و بندگی از روش های تفکر در قرآن می باشند.

وی تصریح کرد: وحی، میزان و معیاری برای سنجیدن صحت ظواهر دینی و سایر روش های تفکر در قرآن می باشد. تفکر بدون وحی و خارج از حیطه وحی، به بیراهه می رود.

مدیر مدرسه علمیه صاحب الامر(عج) تأکید کرد: می توان از مجموع آثار مرحوم علامه(ره) به یک جدول نظامی رسید؛ ایشان کل نظام معرفتی دین را در سه دسته معارف مربوط به خداوند، انسان و بسائط معرفی می نماید. خداوند در این نظام معرفتی تمام هستی را برای رشد انسان خلق نموده و کسی را که مانع از هدایت و کمال این انسان شود باید دید چه مجازاتی برایش در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی شخصی بود که هم اجتهاد مطلق داشت و هم در کشف و تبیین معارف دین دارای تخصص و توانمندی بود و اصلاً تمرکزش را هم بر این مسیر قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین برکتین خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در المیزان می فرماید که قرآن کریم برای تمام ابعاد حیات انسان برنامه دارد. از نگاه ایشان برای اخلاق، عقاید و احکام انسانی در قرآن برنامه لازم ارائه شده است و لازم است افراد بشر برای رسیدن به کمال زندگی خود را با این برنامه ها انطباق دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ابدنگری یکی از مهمترین ویژگی های منظومه فکری علامه طباطبایی است؛ از آنجا که ایشان همه هستی را هماهنگ و هدفمند می بیند، لذا قائل به ابدیت می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha