دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ برای نخستین بار در پژوهشکده مطالعات معنوی، فرقه ها را مبتنی بر بحران ها بررسی کردیم و با نگاه جامعه شناختانه و بحث دین و رفتاری که بروز می دهند و به صورت کلان تر دسته بندی نمودیم.

ّبه گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر امین رضایی نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات معنوی حوزه علمیه، در نخستین نشست علمی با موضوع «گونه شناسی فرقه های نوظهور و مصادیق سیاسی اجتماعی آن» که در مؤسسه آموزش های کوتاه مدت برگزار شد، به طبقه بندی فرقه ها در بحث فرقه ها و معنویت های مبتنی بر ادیان ابراهیمی و فرقه ها و معنویت های مبتنی بر موجودات فضایی الینز و یوفوها پرداخت.

وی با بیان اینکه دسته بندی های مختلف برای فرقه ها انجام شده است، گفت: برای نخستین بار در پژوهشکده مطالعات معنوی فرقه ها را مبتنی بر بحران ها بررسی کردیم و نگاه جامعه شناختانه و بحث دین و رفتاری که بروز می دهند و به صورت کلان تر دسته بندی نمودیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات معنوی حوزه علمیه به شناسایی سه دسته بحران در فرقه ها اشاره نمود و افزود: بحران ها جهانی هستند یا در اجتماع کوچک تر خلاصه می‌شوند یا فردی هستند.

وی عنوان کرد: تمامی فرقه ها و معنویت های نوظهور در پاسخگویی به این بحران ها دو رویکرد دارند یا به درون انسان ارجاع می دهند یا اقتدار بیرونی.

رضایی نژاد یادآور شد: اگر به درون انسان ارجاع دهند، مباحث قدرت درون، تفکر و تجسم خلاق را تئوریزه می کنند که انسان در درون خود توانایی دارد و سبب می شود موانع را از سر راه بردارد با بیماری ها و فقر مقابله کند.

همچنین در ادامه نشست به بررسی بیشتر فرقه های نوظهور و مصادیق سیاسی اجتماعی آن پرداخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha