سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
1

حوزه/ شادمهر گفت: جهاد تبیین یعنی رصد حرکت انحرافی دشمن و پاسخ به موقع و بجا و تبیین یعنی روشنگری در برابر افرادی که دریافت درستی از اسلام و تشیع و سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شصت و دومین پیش نشست علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی (ره) با ارائه استاد حوزه خواهران، محقق و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث خانم شادمهر با موضوع «علامه طباطبایی (ره) از پیشگامان جهاد تبیین»، در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام تهران برگزار شد.

شهرزاد شاهسون دبیر علمی همایش در ابتدای پیش نشست، ضمن بیان هدف از تشکیل این جلسات علمی گفت: یکی از برنامه های کنگره علامه طباطبایی برگزاری پیش نشست های علمی و تخصصی در مراکز علمی و فرهنگی بویژه حوزه های علمیه بوده است. بر همین اساس به منظور باز اندیشی آرا و اندیشه های حضرت علامه در ابعاد مختلف علمی و پاسخ به مسائل روز این پیش نشست ها برگزار می شود.

وی افزود: هدف دیگر این پیش نشستها الگوسازی و بررسی روش علامه در جهت تبیین معارف حقیقی اسلام که همان تشیع است می باشد؛ زیرا علامه در مواجهه با دوران معاصر، پرچمدار معرفی تشیع به اروپا و مغرب زمین، و تبیین گر اسلام راستین بودند.

در ادامه این نشست مهلا شادمهر استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به پیشگام بودن علامه طباطبایی در جهاد تبیین اظهار کرد: جهاد تبیین از مباحث مطرح شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، لذا در ابتدای کلام اشاره ای به بیانات رهبر انقلاب در مورد شخصیت علامه داریم که ایشان می فرمایند: "جایگاه حقیقی او را [علامه] در مجموعه عظیم این انقلاب باید به درستی شناخت، او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود، مفسر قرآن بود، از علوم اسلامی یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است مطلع بود، از اصول، از کلام، از ادبیات، از نجوم و هیئت و ریاضیات و از برخی علوم بی‌نام و نشان دیگر."

این پژوهشگر قرآنی در ادامه گفت: جهاد تبیین یعنی رصد حرکت انحرافی دشمن و پاسخ به موقع و بجا.

شادمهر تصریح کرد: تبیین یعنی روشنگری در برابر افرادی که دریافت درستی از اسلام و تشیع و سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) ندارند. بنابراین تلاش و کوشش جدی در مواجهه با دشمن، در بعضی از عرصه ها و ابعاد که نیاز به تبیین دارد" جهاد تبیین" است. جهادی که وظیفه همه می باشد و به فرموده مقام معظم رهبری فریضه فوری و قطعی است.

وی افزود: این جهاد به خصوص برای علمای دوران معاصر علامه طباطبایی قدس سره که به معرفی اسلام حقیقی که همان تشیع است به شرق و غرب دنیا پرداختند؛ فوری و قطعی است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به وضعیت شیعه در جهان غرب گفت: شیعه در جهان غرب مورد غفلت واقع شده بود و جامعه علمی در مغرب زمین هیچ شناخت درستی از شیعه نداشت، تنها مذهب اسلامی را اغلب تسنن می‌دانستند و از پیروان مکتب اهل بیت علیه‌السّلام اسماعیلیه، زیدیه و... را می‌شناختند که تلاش های علمی علامه طباطبایی شیعه را در جهان غرب معرفی کرد.

پژوهشگر قرآنی با بیان تأثیر علامه طباطبایی بر هانری کربن تصریح کرد: هانری کربن وقتی آوازه عرفان و فلسفه علامه طباطبایی را شنید، شیفته عظمت علمی، کمالات معنوی و فضایل این حکیم وارسته گردید . از این رو وقتی که به منظور شناخت تشیع، سالی چند ماه از پاریس به ایران می آمد و در این سرزمین به پژوهش در مورد مذهب شیعه می پرداخت وتوسط برخی از اساتید دانشگاه، از محضر علامه طباطبایی تقاضا کرد که به وی کمک کند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی که از فعالیت های علمی و اشتیاق معنوی این محقق با خبر بود، خواسته اش را اجابت کرد و با وجود کهنسالی و ضعف مزاج، هر دو هفته یک بار از قم به تهران می آمد تا در جلسه ای علمی به سؤالات کربن پاسخ دهد و معارف و حقایق گرانبهای تشیع را در اختیار او و عده ای از استادان دانشگاه قرار دهد و بدین وسیله شناخت صحیح شیعه، برای جهان غرب، توسط هانری کربن هموار گردید.

پژوهشگر علوم قرآنی در پایان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در جایی گفته بود: "از الطاف خداست که معارف اسلامی به وسیله این دانشمند و همکارانش در جهان غرب اشاعه یابد. اینها در فرانسه مجله ای دارند که معارف شیعه را معرفی می کنند."

در پایان این نشست علمی شادمهر به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha