شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت زهرا

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بر لزوم فراهم سازی بسترها و ظرفیت های لازم به منظور الگوگیری از آموزه های ناب مکتب فاطمی تأکید کرد.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به همه شیعیان و محبین حضرات معصومین(ع) اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در آن حدیث نورانی می فرمایند: "هر کس فاطمه (س) دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است. "

این بیان حضرت رسول نشان دهنده عظمت جایگاه حضرت زهرا(س) است و این که محبت به ایشان چقدر می تواند باعث سعادتمندی و عاقبت بخیری انسان شود.

وی افزود: از سوی دیگر این که ما مُدام تاکید می کنیم باید از سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) به درستی الگوبرداری کنیم، این موضوع حتی فراتر از بحث های اجتماعی و بلکه یک ضرورت اعتقادی و کلامی برای ما به عنوان شیعه و محب اهل بیت(ع) به شمار می رود.

ظرفیت ها و بسترها را به درستی بشناسیم

این مدرّس دانشگاه همچنین با تأکید بر این که باید بستر و ظرفیت الگوگیری از صدیقه کبری(س) به خوبی در جامعه فراهم گردد، بیان داشت: آنچه مهم است آن که می بایست در جامعه اسلامی، ظرفیت ها و قابلیت هایی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم این مهم را تحقق بخشیم، ضمن آن که باید موانع و مشکلاتی که در این راه وجود دارد را به درستی شناسایی کرده و برای حل آن ها چاره اندیشی کنیم.

وی اضافه کرد: در این میان پیش از هر چیز دیگری این پرسش مطرح می شود که ما وقتی می خواهیم از آن بزرگواران به ویژه حضرت صدیقه کبری(س) الگو بگیریم باید سراغ چه شاخص هایی در زندگی و رفتار و گفتار آنها برویم و این که به هر حال چه شاخصه هایی برای امروز زندگی فردی و اجتماعی ما مؤثرتر و دارای اولویت بیشتر است.

وی گفت: از میان حضرات معصومین(ع) آن که زندگی پر برکتش به ویژه برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود نازنین حضرت زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی ایشان بسیار برای ما بسی راهگشا خواهد بود.

الگویی برای همیشه تاریخ

اسلامی با تأکید بر لزوم تبیین مؤلفه های سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) ابراز داشت: در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود می کوشد تا الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند، بی شک پرداخت به ابعاد گوناگون شخصیتی زهرای اطهر(س) می تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد.

وی با اشاره به این که منابعی که بتوان با استناد به آنها از حضرت فاطمه(س) الگوگیری کرد، بسیار اندک و محدود است، خاطرنشان کرد: این مساله به خاطر آن است که اساساً در صدر اسلام و شرایط تاریخی زمان حیات نورانی این بانوی دو عالم، منابع و مدارکی که بتوانیم به آنها استناد کنیم بسیار کم است؛ در میان ائمه اطهار(ع)، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) مطالب بسیاری به ما رسیده که هم در گفتار و هم در زندگی آنها برای ما راهنماهای مؤثری هستند، اما متاسفانه در مورد حضرت زهرا (س) مطالب کمتری در دست است که همین هم کار ما را در ترویج فرهنگ فاطمی یک مقدار دشوار می کند.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد ازدواج حضرت، روایت های مختلفی وارد شده، به طوری که بعضی سند هایشان ایراد دارد و مطالبی که در برخی دیگر از سندها نقل شده با واقعیت های تاریخی چندان همخوانی ندارد که این برای ما محدودیت ایجاد می کند، اما باید تا جایی که امکانش هست از منابع موجود نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشیم.

مشکلات و محدودیت های زمانه زندگانی حضرت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین گفت: از دیگر سو، در زمانه زندگی ایشان نگارش و ثبت وقایع چندان مرسوم نبوده و به شکل علمی وجود نداشته است و این موضوعات به تدریج در قرون بعدی در جامعه اسلامی رایج شد؛ ضمن آن که متاسفانه گاه تعمدهایی هم صورت گرفته و باعث شده که عده ای برای محدود کردن فعالیت های ائمه (ع) آگاهانه رفتارهایی کنند که آنها به خوبی معرفی و شناسانده نشوند.

وی افزود: با نگاهی گذرا به تاریخ نیز متوجه می شویم که گاه تصویر نادرستی از آنها ارائه شده تا فضیلت آنها کمرنگ جلوه کند و یا متاسفانه عده ای مغرض یا جاهل چیزهایی را به ائمه نسبت داده اند که با واقعیت مطابقت ندارد. البته محدودیت منابع دست اول درباره زندگانی نورانی صدیقه کبری(س) آن گونه نیست که در این باره به طور کامل دست ما بسته باشد اما مهم آن است که ما به منابع معتبر و به کلام اهل بیت(ع) درباره ویژگی های و شاخصه های کلامی و رفتاری حضرت رجوع کنیم.

اُسوه ای برای همه زنان بشریت

این مدرس دانشگاه در قسمت دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که حضرت فاطمه (س) باید الگوی تمام زنان مسلمان بلکه همه زنان بشریت باشد، اظهار داشت: ایده ای که اسلام در مورد زن و خانواده مطرح می کند، تنها مربوط به یک سری کلیات نیست که فی المثل این کار را انجام دهید و یا آن کار را انجام ندهید، بلکه دین ما در این خصوص یک مصداق ارائه داده و آن هم کسی نیست جز دختر گرامی پیامبر اکرم(ص) که پدرش در وصف او می فرمود:" فداها ابوها".

وی با بیان این که ساده زیستی و پرهیز از تجملات از نکات بارز زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) است، افزود: مهریه کم، جهیزیه مختصر، اکتفا به غذای اندک و معاش کم، استفاده از حداقل امکانات برای زندگی و... از خصوصیات آشکار سیره و سبک زندگی نوارانی سیده ی زنان عالم است.

اندکی از سیره تربیتی حضرت فاطمه(س)

وی گفت: سیره رفتار فاطمه زهرا(س) با فرزندان خود نیز سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان است. ایشان به فرزندان احترام می گذاشتند و آنها را با احترام خطاب می کردند و همیشه سعی در آموزش و تربیت دینی و اخلاقی آنها داشتند. در حدیث شریف کساء حضرت فاطمه(س) در پاسخ سلام فرزند خود امام حسن(ع) می فرماید: سلام برتو ای نور دیده ام و میوه دلم. و در پاسخ سلام امام حسین(ع) می فرماید: سلام بر تو ای فرزند من و ای نور دیده ام و میوه دلم.

وی اضافه کرد: همچنین از نکات بارز حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان سبک عملی تشویق به عبادت برای آنها بود. مسلماً وقتی والدین الگوی عملی کودکان برای عبادت پروردگار باشند، در آینده و بزرگ سالی آنها نیز به تعصی از والدین این راه را پیش خواهند بُرد. در همین زمینه امام حسن(ع) می فرماید: مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادت دیدم که به عبادت و نماز مشغول است، او پیوسته به رکوع و سجود مشغول بود که شب به پایان رسید.

اسلامی افزود: آن حضرت در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کودکان خود را به بیداری فرا می خواند. حضرت در روز بچه ها را می خواباند تا استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتری برای شب زنده داری داشته باشند. ایشان نمی‌گذاشت احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمود: محروم است کسی که از برکات شب قدر محروم بماند.

وی در خاتمه بیان داشت: ما با داشتن چنین الگوی بی نظیری نیازی به الگوگیری از دیگران نداریم منتهای مراتب محققان و پژوهشگران، اساتید و نخبگان از یک سو و عامه مردم و خانواده ها و به خصوص رسانه های جمعی باید بتوانند هر یک به سهم و وُسع خود این الگو را به درستی تبین کرده و در راستای ترویج آن در جامعه همت گمارند و فاطمیه(س) در این میان نقطه آغاز این راه مقدس می تواند باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha