چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی اصفهان

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان اعلام کرد: ۲ هزار اثر از حوزه های علمیه خواهران و برادران به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره علامه حلی استان ارسال شد که این آمار نشان از پویایی و زنده بودن حوزه دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان اظهار کرد : در سال گذشته استان اصفهان با حضور پژوهشگران تلاشگر خود حائز رتبه سوم در سیزدهمین جشنواره علامه حلی کشور شد.

وی با اشاره به اینکه همواره ماحصل رتبه ها، جوایز و دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه اصفهان، مبتنی برتلاش طلاب خواهر و برادر بوده است تصریح کرد: امروز شاهد رشد روز افزون مباحث پژوهشی در بدنه حوزه علمیه و افزایش انگیزش حضور طلاب هستیم که نوید روزهای درخشان را در آینده می دهد.

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان افزود: در حوزه علمیه خواهران نزدیک به ۱۰ کتاب در رابطه با بیان و تشریح روش های پژوهشی و در حوزه علمیه برادران سه کتاب در این موضوع به چاپ رسیده و در حال تدریس است که این نشان از اهمیت پرداختن به روش های پژوهشی و ابزارهای پژوهشی در عصر کنونی دارد.

وی ابراز کرد: اغلب کتابهای روش پژوهی و تبیین راه و روش تحقیقات کشور، متعلق به دوران پس از انقلاب اسلامی، روش های علمای سلف حوزه علمیه در گذشته این بوده است که در ابتدای کتاب های تعریف شده خود به بیان روشهای پژوهشی خود می پرداختند.

حجت‌الاسلام ملکیان اذعان کرد: راه و روش ها و ابزارهای پژوهشی مورد استفاده در زمان کنونی هرگز برای ۱۰ سال آینده استفاده نخواهد شد، این نشان از حرکت سریع و روبه‌جلو پژوهش در دنیا دارد که تحولات و تغییرات شگرفی در این زمینه در حال انجام است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم مطالعات اسلامی و تحقیقات دینی انضمامی آینده ما مبتنی بر تمدن نوین اسلامی باشد، حتماً باید اقدامات موثر و تحولاتی در روش‌ها و ابزارهای پژوهشی داشته باشیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان ابراز کرد: امروزه پژوهشگران حوزوی باید در دنیای کنونی علاوه بر داشتن تفکر و نگرش پژوهشی از ابزارهای نوین پژوهشی و به روز و کارآمد بهره ببرند، نخستین گام برای تحقق این مهم آشناسازی با این ابزار های پژوهشی است.

وی عنوان کرد: در آینده نزدیک در حوزه‌های علمیه ابزارها و روش‌های نوین پژوهشی خود یک موضوع برای پژوهش باید باشد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر در پژوهش ضعیف عمل کردیم از علم عقب خواهیم افتاد.

حجت‌الاسلام ملکیان خاطرنشان کرد: برای حرکت کردن به سمت هر علمی نیاز است با چهار علم آشنایی داشته باشیم نخستین علم مرتبط با هر موضوع پرداختن به تاریخ هر موضوع است تا از تاریخ علمی مطلع نباشیم، نمی‌توان بر موضوع مسلط شد، دومین علمی که لازم است برای هر موضوع به آن پرداخته شود فلسفه چرایی پیدایش آن بود، سوم روش علم و چهارم معرفت شناسی است.

وی در پایان تأکید کرد: ۲ هزار اثر از حوزه های علمیه خواهران و برادران به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره علامه حلی استان ارسال شد که این آمار نشان از پویایی و زنده بودن حوزه دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha