جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مدل نویسی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی گفت: نداشتن مدل در تبلیغ باعث شده تا هم مسلمانان از تبلیغ دین سرخورده شوند و هم عموم مردم به خاطر اشتباهات از دین دور شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر حوزوی معتقد است مدل نویسی کمک می‌کند تا مسلمانان بدون ترس از اشتباه، به صورت صحیح تبلیغات دینی خودجوش و مردمی داشته باشند، تجربه کردن در تبلیغ مشکلات زیادی به همراه دارد که در این بین علم میسیولوژی تلاش دارد این چالش‌ها را به صورت علمی و با تجربه گذشتگان حل کند.

گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان را با این نویسنده کتاب میسیولوژی و پژوهشگر میسیولوژی در ادامه می‌خوانید:

حوزه/ چرا باید مدل نویسی برای تبلیغ اسلام کرد؟

سال هاست فرقه‌های مختلف به‌خصوص مسیحیت تبشیری به دنبال مدل نویسی با زمینه فرهنگی و بومی منطقه هستند، متأسفانه مسلمانان هنوز به صورت جدی وارد این موضوع نشده‌اند ولی برای مدت‌های متمادی است که مراکزی با عنوان سازمان دهی وارد عرصه تبلیغ شدند، اما در اجرا و از اولویت سازماندهی و منسجم ، دور ماندند که این موضوع باعث شد تا سازمان دهی و منسجم بودن تبلیغ اسلام محقق نشود.

در علم میسیولوژی باب‌های علمی روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ارتباطات وجود دارد.

میسیولوژیست‌ها تلاش دارند با مدل‌های دینی در برابر چالش‌ها و بحران‌ها مواجهه صحیح داشته باشند که مدل‌های درمانی در روانشناسی کانورت و روانشناسی فرقه از این مدل‌های کاربردی است.

حوزه/ یکی از مدل‌های مطرح جامعه شناسی در علم میسیولوژی را توضیح دهید؟

کلیسای خانگی که ما آن را یک فرقه ساده می‌نگریم، در واقعه یک مدل مهم با نام جنبش کاشت کلیسا CPM از دیود گریسون است. این مدل براساس نظریه سرمایه اجتماعی در جامعه شناسی نوشته شده است.

این مدل دو اصل دارد، تحریک حکومت برای فشار به اعضای بومی مسیحی و تقویت لیدر و اعضای جنبش مسیحی برای گسترش ایمان بی‌باکانه در بین اعضای گروه، باید گفت تحریک کردن حکومت توسط مسیحیت خارجی انجام می‌شود تا جنبش مردمی با ایمان بی‌باکانه شکل گیرد و به مرور این جنبش کوچک تبدیل به یک حرکت مردمی بزرگ شود.

برای تدقیق شدن در این موضوع باید نظریه سرمایه اجتماعی در گروه‌های مردمی و مدل جنبش کاشت کلیسا از دیوید گریسون را مطالعه کنید.

حوزه/ چه مدل‌های روانشناسی در علم میسیولوژی وجود دارد؟

یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های تبلیغ دین در میسیولوژی، مدل‌های روانشناسی است، مدل «مراقبت از اعضا» به لیدر و اعضای گروه آموزش می‌دهد تا گروه را از چالش‌های روانی همچون افسردگی و سرخوردگی نجات دهند. «مدل مراقبت از اعضا» در واقع مراقبت روانی اعضا را بر عهده دارد، مدل‌هایی در درمان جذب شدگان به فرقه‌های نوظهور انحرافی هم وجود دارد تا کسی که در القاء و ذهن‌شویی تیم فرقه قرار گرفته، به راحتی با چند تکنیک روانشناسی نجات دهند.

حوزه/ در چه موضوعاتی می توانیم مدل نویسی کنیم؟

یکی از چالش‌های امروز ما عدم ارتباط صحیح با نسل جوان است تا مفاهیمی همچون دینداری و حجاب را به نسل جوان برسانیم، در مدل‌های میسیولوژی گاهی چند ماه یک فرد در ارتباط عاطفی قرار می‌دهند تا در اوج نقطه دلبستگی تبلیغ دین کنند. نداشتن مدل در تبلیغ باعث شده تا هم مسلمانان از تبلیغ دین سرخورده شوند و هم عموم مردم به خاطر اشتباهات از دین دور شوند.

در سخن آخر باید گفت، اخلاق اسلامی و سنت اسلامی در تبلیغ دین فراموش شده، بنابراین نیاز است اتاق فکری از متخصصان تشکیل شود تا با استفاده از تجربیات و علوم روز، مدل‌هایی برای تبلیغ دین به صورت کاربردی نوشته شود تا مردم را به صورت خودجوش در تبلیغ دین توانمند کنیم، البته نیاز است تا با فعال کردن انجمن‌های مردم نهاد اسلامی و ارایه مدل‌های کاربردی، تبلیغ دین را به صورت مردمی و با محتوای دقیق و تخصصی انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha