دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد جواد هراتی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

حوزه/ قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی با اشاره به دستاوردهای فعالیت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی، از تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد جواد هراتی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور در مراسم افتتاحیه سومین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری که به همت مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ به همت حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، ایده تشکیل مجمع علوم انسانی مطرح گردید و در آن زمان این سوال مطرح شد که این مجمع چه کاربردهایی می تواند داشته باشد؟

وی افزود: این مجمع، به تدریج در طول یکسال توانست جایگاه خود را در میان پژوهشگاه های علوم انسانی باز کند و به صورت یک مبدأ، در تصمیم گیری و تقسیم کارها و به منظور هم افزایی میان پژوهشگاه ها، کاربرد داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی ادامه داد: در مهرماه ۱۴۰۰ وزیرعلوم جدید در دولت سیزدهم، در جلسه این مجمع شرکت کردند، که این امر نشان دهنده اهمیت و جایگاه و رسمیت این مرکز می باشد که با شرکت وزیر محترم در مجمع و پیشنهاد ایشان، اتاق فکر، برای مجمع علوم انسانی برای اولین بار در تاریخ وزارت علوم، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین لک زایی(دبیر محترم مجمع) شکل گرفت.

وی عنوان داشت: تشکیل اتاق فکر نیز، ثمراتی را نیز با خود به دنبال داشت، که تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله آنها می باشد.

هراتی افزود: با توجه به محدودیت های وزارت علوم برای ایجاد معاونت، به تدبیر وزیر علوم، عنوان علوم انسانی، برای این مرکز قرار داده شد که گام مبارکی در مسیر ارتقای جایگاه علوم انسانی برداشته شد و بعد از این، با پیشنهاد اتاق فکر تحول علوم انسانی، عنوان قائم مقام وزیر، برای اولین بار در تاریخ وزارت علوم، توسط دکتر زلفی گل، اضافه شد، که همه این اقدامات در طول یک سال گذشته، اقدامات مبارکی است که در طول دوره های گذشته اتفاق نیفتاده و از برکت تشکیل مجمع و پیگیری های دکتر لک زایی بوده است.

وی اضافه کرد: اگر چه تشکیل مجمع با مجاهدت ها و سختی هایی روبه رو بوده است، اما امروزه به عنوان مرجعی برای تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم قرار گرفته که تحولاتی را نیز در آنجا با خود به دنبال داشته است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی بیان داشت: یکی دیگر از برکات تشکیل این مجمع، به تبع مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی، هم راستا و هم افزا کردن و تقسیم کار بین پژوهشگاه های علوم انسانی است.

وی گفت: متمرکز شدن هر مجموعه بر موضوع خاصی، کمک به هم افزایی و هم راستا شدن کارهای علوم انسانی است که این مهم، ایده مجمع پزوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی می باشد.

هراتی ادامه داد: این برکات، شامل پژوهشگاه های ما نیز، با متمرکز شدن بر روی موضوع خاصی در هفته پژوهش شده است و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) کارهای خوبی در حوزه علوم انسانی انجام شده اما چه خوب است که مجموعه ها، در راستای هم افزا و هم راستا کردن اقدامات، فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو، به نظر می رسد که مجمع، و به تبع آن مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی ، گام های موثری در این زمینه برداشته اند و مجمع، یک مجموعه ای منسجم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha