یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عسگر دیرباز

عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم تبیین آثار و برکات وحدت حوزه و دانشگاه برای عموم مردم به ویژه نسل جوان تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت بیست و هفتم آذرماه سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه ابراز داشت: آنچه مهم است این که ما توده های مردم به ویژه نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به درستی آگاه کنیم و به آن ها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث بسیار مهم در نظام بوده است.

وی افزود: جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشته اند، کما این که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزه و دانشگاه بوده است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همچنین گفت: با این حال باید توجه داشت که منظور از وحدت، وحدت در اهداف است، چه آن که هم حوزه و هم دانشگاه در خدمت اسلام و قرآن و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و همچنین ترویج علم و دانایی، معنویت و اخلاق حرکت می کنند و از این حیث هردو هدف واحدی دارند و بر این اساس این وحدت به عنوان آرمان کلیدی، باید مدنظر همه حوزویان و دانشگاهیان باشد.

وی اضافه کرد: در کنار وحدت در هدف، باید به کارکردها و تقسیم وظایف آن ها در تولید علم نیز توجه داشت چه آن که بخشی از علوم به عنوان علوم دینی و بخشی به عنوان علوم دانشگاهی در این باب مدنظر است. طبعاً هر علمی که در مسیر رشد و تعالی جامعه اسلامی باشد می تواند به عنوان علم مورد تأیید دین مطرح باشد و لذا همه دانشگاهیانی که برای پیشرفت کشور و اعتلای امت اسلامی و عزت انقلاب در صحنه علم و پژوهش تلاش می کنند این ها نیز در واقع در مسیر علوم اسلامی حرکت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز ادامه داد: با این تفسیر، علوم دانشگاهی نیز جزو علوم اسلامی و منتسب به دین به شمار می روند، ضمن آن که افزایش تعاملات و رفت و آمد و همکاری میان حوزه و دانشگاه که از اول انقلاب نیز دنبال شده باعث می شود که ما به هدف مهم بحث وحدت، نزدیک و نزدیک تر شویم، منتهای مراتب باید کاری کرد که ارتباطات و تعاملات و همکاری ها به ارتقای سطح شناخت این دو قشر از هم بینجامد.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که نوع نگرش و جهان بینی اساتید حوزه و دانشگاه و تعامل آن ها با یکدیگر و بحث های علمی و فرهنگی میانشان و آشنا شدن با دیدگاه های همدیگر باعث حرکت به سمت وحدت می شود و ما برکات این موضوع را هم در حوزه و هم در دانشگاه در طول سالیان گذشته به عینه دیده و درک کرده ایم.

رئیس سابق دانشگاه قم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در این راستا می بایست به مباحث ناظر به علوم انسانی و اسلامی توجه کرد چرا که این مهم می تواند زمینه مناسبی برای وحدت باشد، کما این که هم مقام معظم رهبری و هم بسیاری از چهره های شاخص در میان حوزویان و دانشگاهیان نیز بر این مهم تأکید داشته اند و فعالیت مراکز مختلف علمی و نیز پژوهشگاه های متعدد با صبغه ی حوزوی و دانشگاهی نیز نشان می دهد که چنین دغدغه ای در مسیر تحول در علوم انسانی وجود دارد و بر این اساس بنده معتقدم که وزارت علوم و دانشگاه آزاد به خصوص در دولت فعلی که وزیر علوم آن نیز دغدغه علوم انسانی دارد، می بایست به خوبی به وظایف و رسالت های خویش در این باره عمل نمایند.

وی گفت: در چنین برهه ای، شرایط خوبی مهیاست تا آثار و کتبی که درزمینه علوم انسانی از سوی حوزویان نوشته شده به عنوان منابع درسی در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد و حتی در آزمون های ورودی دانشگاه و مقاطع بالاتر تحصیلی به این ها استناد شود که اگر این گونه باشد شاهد تحقق بخشی از اهداف تحولی خواهیم بود، ضمن آن که می توان با برگزاری کرسی های نقد و آزاد اندیشی به نقد علمی همین آثار نیز در فضایی مطلوب همت گماشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در بحث وحدت حوزه و دانشگاه باید موانع تحقق این امر را هم مورد توجه قرار داد و در فضای آسیب شناسی به بحث درباره آن ها پرداخت، به خصوص ناظر به این که برنامه و طرح ما برای برچیدن این موانع چیست که ما در این باره هم باید به زمینه ایجابی کار توجه کنیم و هم جنبه سلبی را مورد عنایت قرار دهیم.

وی افزود: اساساً برای وحدت در همه زمینه ها از جمله بین اقشار جامعه و وحدت شیعه و سنی و ... باید برنامه داشته باشیم. روشنگری و سخنرانی خوب است اما باید با برنامه عمل کنیم و گام به گام این را انجام دهیم تا علیرغم تغییر دولت ها و تغییر نسل ها شاهد حرکت بر همین ریل باشیم و از تحولات عقب نمانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از جمله مهم ترین موانع وحدت این است که حوزویان و دانشگاهیان تحت تأثیر القائات کسانی باشند که نه با حوزه موافق هستند و نه دانشگاه؛ این القائات البته می تواند شکل های گوناگونی داشته باشد اما به هر حال باعث ایجاد بدبینی می شود، ضمن آن که خودش می تواند زمینه ساز افتراق و جدایی حوزه و دانشگاه از یکدیگر باشد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: همین القائات در شکل دیگر می تواند زمینه ساز غرور و خودبینی کاذب در هر یک از این اقشار نسبت به قشر دیگر باشد و باید دانست که این القائات عمدتاً از ناحیه دشمن و کسانی صورت می گیرد که با انقلاب اسلامی و منافع ملت سر عناد دارند.

وی گفت: آن چه مهم است این که ما باید هوشیاری خود را حفظ کرده و خیال نکنیم که مثلاً اگر در یک قضیه ای، یک حوزوی به یک دانشگاهی جواب تندی داد، خدمت کرده بلکه باید همواره مصالح را در نظر گرفته و آگاهانه رفتار نماییم تا مبادا ناخواسته در زمین طراحی شده دشمن بازی کنیم. حتی اگر انتقادی داریم طرح این مساله نباید به نحوی باشد که به آسیاب دشمن آب بریزیم.

وی ابراز داشت: در این زمینه نقش مدیریت عالی حوزه های علمیه، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم و کلیدی است تا هوشیارانه به دنبال رفع موانع وحدت میان حوزه و دانشگاه باشند.

وی افزود: از سوی دیگر گاهی اوقات در رسانه ها می شنویم که دشمن روی دانشگاهی ها سرمایه گذاری کرده و در اغتشاشات اخیر آن ها تلاش کردند تا دانشجویان و اساتید را با اغتشاشات همراه کنند اما به لطف الهی و از آن جا که قاطبه اساتید و دانشگاهیان و دانشجویان ما، علاقه مند به اسلام و انقلاب و رهبری هستند و پیشرفت کشور برایشان بسیار مهم است، لذا با دشمن همراهی نکردند، هر چند که در اوایل این فتنه اخیر، برخی هیجان زده شدند اما اکثر دانشگاهیان با بصیرت و هوشیاری نگذاشتند که دشمن به هدف خود دست یابد.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در خاتمه بیان داشت: نکته پایانی هم این که ما باید بدانیم که اگر وحدت و هوشیاری داشته باشیم و راه امام و رهبری و بزرگان انقلاب همچون شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید مفتح را ادامه دهیم بر فتنه های دشمن غلبه می کنیم و ان شاءالله خواهیم توانست زمینه ساز تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha