دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image-20221218103743-1.png

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با تأکید بر این که کیفیت‌بخشی همه‌جانبه کرسی‌ها، نیازمند همسان‌سازی و هماهنگی کارگروه‌های تخصصی کمیته دستگاهی است، گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی از روش‌های مهم تولید دانش، رسیدن به مرجعیت علمی و تمدن‌سازی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی، در دومین اجلاسیه کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و گرامیداشت هفته پژوهش، گزارشی از رویکردهای نوین جامعه المصطفی در عرصه بین‌الملل ارائه کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی در حوزه آموزش ضمن اجرای نظام رشته‌ای، به‌صورت هم‌زمان، نظام آموزشی سطوح سنتی حوزه را ارائه می‌کند.

وی به طرح تحول آموزشی المصطفی در نظام رشته‌ای و ارتقای آن به ۴۰۰ رشته و گرایش اشاره نمود و ابراز داشت: جامعةالمصطفی العالمیة در مباحث آموزش، توجه ویژه‌ای به پژوهش و تحقیقات کلاسی دارد.

رئیس جامعةالمصطفی انتخاب موضوعات، مسئله‌یابی و جهت‌دهی آن به سمت نیازهای روز را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: جامعه المصطفی باتوجه ‌به مأموریت بین‌المللی که دارد؛ در نگاه به مسئله‌های داخلی از نگاهی جهانی برخوردار بوده، پاسخ به نیازهای مشترک بین‌المللی را در کنار نیازهای ویژه‌ی مناطق هدف‌گذاری می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی ضمن ارائه گزارشی از گستره پژوهش‌های ضمن آموزش جامعه المصطفی، به همیاری و نقش‌آفرینی ارزشمند اساتید و دانش‌پژوهان جامعه المصطفی در خلق تولیدات فاخر علمی اشاره کرد و اذعان داشت: در نمایشگاه متمرکز دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی، بیش از ۴۰۰ اثر جدید در معرض دید محققان و پژوهشگران قرار دارد.

وی توانایی ارائه آثار علمی به بیش از ۴۰ زبان بین‌المللی را از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بایسته جامعةالمصطفی توصیف کرد و ابراز داشت: در سنت پژوهشی حوزه، کتاب‌نگاری و تألیف از اولویت بالایی برخوردار است و مقاله‌نویسی نیز در قالب حاشیه‌نویسی‌ها پیگیری می‌شود؛ حاشیه‌نویسی در راستای بیان حرف‌های تازه و گشودن افق‌های نو و شکل‌گیری رویکردهای نوین استفاده می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با بیان این که نگارش متون کوتاه دانشی در جهت‌دهی به رشته‌ها و گرایش‌ها بسیار مؤثر است، خاطرنشان ساخت: باتوجه‌ به حضور نظریه‌پردازان، نقادان و صاحب‌نظران، قالب برپایی کرسی‌های علمی و نظریه پردازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با تأکید بر این که مراکز علمی ایران اسلامی از جایگاه راقی در میان تولیدکنندگان علم جهانی برخوردارند، یادآور شد: یکی از روش‌ها و قالب‌هایی که به پیشرفت حوزه‌ی دانش کمک می‌کند، برگزاری کرسی‌های علمی و نظریه‌پردازی است، کرسی‌های نظریه‌پردازی از روش‌های مهم تولید دانش، رسیدن به مرجعیت علمی و تمدن‌سازی است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که در طراحی کرسی‌ها باید توسعه حقیقی علم و دانش، هدف‌گذاری شود، اظهار داشت: در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی رعایت ترازها، معیارهای لازم و شاخص‌های علمی ضروری بوده و در عین توجه به مشوق‌ها، همواره باید تراز و شاخص‌های علمی کرسی‌ها رعایت گردد.

وی با تأکید بر این که در کلان پدیده‌ کرسی‌های نظریه‌پردازی، هنوز نیازمند دقت بیشتری هستیم، تصریح کرد: کیفیت‌بخشی همه‌جانبه کرسی‌ها، نیازمند همسان‌سازی و هماهنگی کارگروه‌های تخصصی کمیته دستگاهی با یکدیگر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که تولید دانش به‌ویژه در عرصه علوم‌انسانی از شاخص‌ها و الزامات گام‌نهادن در مسیر تمدن‌سازی است، خاطرنشان ساخت: تقویت کرسی‌های نظریه‌پردازی کار اساسی و عرصه تازه‌ای برای تولید دانش در کشوری است که در مسیر احیای تمدن نوین اسلامی قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha