سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دوره آموزشی «نقش انعطاف پذیری در ارتباطات»

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با تبیین سیره و رفتار اجتماعی پیامبراکرم(ص) تصریح کرد: ایشان در روابط اجتماعی سرآمد و اسوه پرهیزگاران عالم بودند و نوع رفتار حضرت نه تنها با دوستان و اقوام، بلکه با دشمنان و خطاکاران نیز بر مدار و محور اخلاق‌مداری بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در دوره آموزشی «نقش انعطاف پذیری در ارتباطات» که ویژه معاونان مدارس علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد، با برشمردن انواع اخلاق بیان کرد: اخلاقی که مقتضای نفوس قدسیه است، هم موجب کمال فرد و هم کمال جامعه ‌شده و انسان را به حرکت درمی‌آورد و الهی است.

وی مردم را به لحاظ اخلاقی به سه گروه تقسیم کرد و گفت: گروه اول دارای خُلق و خوی حیوانی هستند و از این مرحله فراتر نمی‌روند، به فرمایش امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): «صورت، صورت انسان و قلب، قلب حیوان است. نه باب هدایت می‌‏شناسد که پیروی کند و نه باب کوری و ضلالت می‏‌شناسد که از آن دوری کند. او مرده زندگان است‏».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان خاطرنشان کرد: زندگی بشر دارای سه مرحله حیوانی، انسانی و ملکوتی است که در مرحله حیوانی زندگی انفعالی و تخیلی دارد؛ مانند زندگی کودکان اما در مرحله انسانی، صاحب اراده و اختیار بوده و خوبی‌ها و بدی‌ها را ‏شناخته و می ‏تواند انتخاب کند.

خانم حسینی واعظ افزود: در مرحله ملکوتی زندگی انسان، آدمی از خودبینی عبور کرده و جویای حق می‏شود، زیرا بر سر دو راهی هواپرستی و خودپرستی قرار دارد؛ می ‏داند که با تسلیم در برابر انفعالات، در طبیعت، مستهلک شده و با پروراندن قوه روحانی، به خدا نزدیک می‏‌شود.

وی به تشریح گروه دوم انسان‌ها به لحاظ اخلاقی پرداخت و بیان کرد: این گروه به تعدیل غرایز پرداخته و اخلاق اجتماعی را محترم می‏ شمارند و از مرحله حیوانی فراتر می‏روند اما رعایت اخلاق را به خاطر جلب منافع و دفع ضررها انجام می‏دهند؛ این افراد مطابق روایات، هنوز به کمال نهایی یعنی مکارم اخلاق نرسیده ‏اند.

استاد حوزه خواهران در توضیح گروه سوم و انسان‌های ممتاز و برجسته اظهار کرد: این افراد، اخلاق را برای دنیا و محبوبیت‌های کاذب و جاه و جلال و مقام پوشالی و زودگذر نمی‏ خواهند بلکه کرامت نفسانی برای آنان مهم است.

خانم حسینی واعظ در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از سیره پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و بیان این‌که نفس حضرت به کرامت مطلق رسیده است، گفت: خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران، حسن خلق حضرت را راز موفقیت او برشمرده و سوءخلق و تندخویی را موجب دوری مردم از ایشان دانسته‌اند که در اینصورت، برنامه رسالت پیامبر گرامی اسلام به ثمر نمی‏رسید.

وی به کرامت نفس قدسی پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) اشاره کرد و افزود: نفس قدسی، انتقام‏جو نیست و کسانی که از انتقام لذت ‏برده و از عفو ناراحت می‏ شوند، نفس کریمه ندارند؛ نفس کریمه، اهل عفو است و صاحب این نفس برای شخصی که مورد عفو و بخشودگی او قرار گرفته، طلب آمرزش می‏ کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، پیامبران را مربی نفوس‏ معرفی کرد و با تأکید بر الگوپذیری از آن بزرگواران، توضیح داد: معرفت نفس آن بزرگواران خواه نسبت ‏به خود و یا دیگران، فوق هر معرفتی است و ما باید از پیامبران درس خودشناسی بیاموزیم.

حسینی واعظ با توصیه بر عزم در امور و توکل بر خدا، ابراز کرد: عفو، استغفار، مشاوره و توکل چهار دستور دین است.

وی در راستای سیره و رفتار اجتماعی پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) توضیح داد: ایشان در روابط اجتماعی نیز سرآمد و اسوه پرهیزگاران عالم بود و نوع رفتار حضرت نه تنها با دوستان و اقوام، بلکه با دشمنان و خطاکاران نیز بر مدار و محور اخلاق‌مداری بود.

استاد حوزه خواهران در پایان ضمن بیان توصیه‌هایی به حاضران، بیان کرد: تواضع، انعطاف‌پذیری، حسن خلق، نرمش، ایثار، جود و سخاوتمندی، تغافل، مواسات و دستگیری از دیگران در روابط اجتماعی، صبر و مدارا و... را از پیامبر اکرم(ص) جلوه واقعی انسان کامل را به نمایش در آورده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha