چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی همت بناری

حوزه/ امروزه هر جامعه ای برای توسعه و پیشرفت نیاز به پژوهش و اهتمام در برنامه های خرد و کلان دارد و هرگونه تصمیم سازی مبتنی بر پژوهش نباشد ابتر خواهد بود و اقدامات آن بی ثمر خواهد بود و یک جامعه به اهداف خود بدون مطالعه نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری در جمع اصحاب رسانه در رونمایی از آثار پژوهشی اساتید و طلاب ضمن تبریک هفته پژوهش، ابراز داشت: امید است با تلاش نهادی های علمی و دینی برای تولید دانش شاهد دستاوردهای جدید و گشودن معارف جدید برای جوامع اسلامی باشیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: پژوهش چه با نگاه بشری و چه با نگاه دینی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است از نگاه بشری که مورد تایید دین است و عرصه ای برای حل مسئله و برای پیدا کردن راه حل های علمی و عملی برای بشر چه درسطح فردی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان ساخت : امروزه هر جامعه ای برای توسعه و پیشرفت نیاز به پژوهش و اهتمام در برنامه های خرد و کلان دارد و هرگونه تصمیم سازی مبتنی بر پژوهش نباشد ابتر خواهد بود و اقدامات آن بی ثمر خواهد بود و یک جامعه به اهداف خود بدونه مطالعه نمی رسد.


رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: از نگاه دینی پژوهش در عرصه مباحث دینی و علمی بهترین باقیات الصالحات است و هر کار نیک در مدت و زمانی خاصی موثر است.

وی ادامه داد: از نگاه دینی بهترین باقیات صالحات امر پژوهش است، چرا که صاحب نظری که صدها سال پیش از دنیا رفته آثار آن به جامعه بشری کمک می کند. لذا در حوزه علوم انسانی پژوهش اهمیت مضاعف دارد، چرا که این علوم ناظر به دیگر عرصه های علوم بشر است و بشر پیوسته با دستاوردهای این دانش ها مواجه است و فلسفه آن ساماندهی بشر است. در این عرصه اندیشه های تولید شده که خاستگاه آن غرب است و ما در پیشینه گذشته کمتر دیدگاه و نظریات دینی را در این عرصه عرضه کردیم بنابراین همچنان پژوهش دینی در علوم انسانی خلأهای زیادی داریم و عرصه های زیادی برای کار وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بناری ابراز داشت: مراکز حوزوی و دانشگاهی که به این عرصه ورود کردند از بهترین مراجعی هستند که تولیدات دینی در عرصه علوم انسانی دارند به همین لحاظ جامعه المصطفی بیش از دو دهه در علوم علوم انسانی ورود کرده و یک مزیت های نسبی در این عرصه دارد و آن هم وجه بین المللی است و در آن پژوهش های تطبیقی یکی از عرصه و مزیت های نسبی المصطفی می باشد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: در عرصه نقد علوم انسانی المصطفی می تواند با پرداختن به علوم انسانی پژوهش های منحصر به فردی داشته باشد و ما این رویکرد را در این مجتمع و به خصوص در رساله های دکتری که در تولید علم نقش دارند به ان پرداخته است با توجه به این که طلابی از مناطق مختلف دنیا داریم می شود پژوهش های ما ناظر به نیاز های مختلف دنیا باشد.

وی ادامه داد: پژوهش های بین المذاهبی نیز وجود دارد و مسائل علوم انسانی را می توانیم از نگاه بین المذاهبی نگاه کنیم که المصطفی در این عرصه پیش رو است و ما در اسلامی سازی علوم انسانی مکانیزها و بسترهای در این عرصه داریم که این مرکز در راستای مباحث اموزشی و پژوهشی گام بر می دارد و جهت دهی رساله های علمی و دکتری حتما باید با انعکاس دیدگاه اسلامی از منبع قرآن و روایات همراه باشد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان ساخت: یک نگاه و رویکرد در بستر اسلامی سازی علوم انسانی داریم که در راستای آن یک سری سلسله نشست های اسلامی سازی با توجه به بنیادهای نظری و مبانی نظری طراحی شده که از این طریق دانش ما را در زمینه اسلامی سازی ارتقا می بخشد.

وی درپایان خاطرنشان ساخت: ویژگی کرسی های علمی این است که مجموعه ای از صاحب نظران در آن جمع شده و با حضور ناقدین بستر مهمی در قالب کرسی های نقد و ترویجی با رویکرد اسلامی طرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha