دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جام جهانی 2022

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چینی‌ها خطای خود را اصلاح کردند

وزیر امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه با سرعت در مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله پیش می‌رویم، اظهارداشت: از اینکه چینی‌ها نسبت به اصلاح خطای خود اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم.حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سومین مجمع گفتگوهای تهران که صبح امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه با حضور اندیشمندان و مقامات ۳۶ کشور در تهران برگزار شد، اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان اعتماد سازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قوت گام بر می‌دارد. وی خطاب به حاضرین عنوان کرد: در غرب آسیا، منطقه‌ای که تحولات آن همواره پر چالش و تأثیر گذار بر سایر مناطق بوده، ما همسایگان خود را که با آنها اشتراکات تمدنی، تاریخی، فرهنگی و دینی داریم برداران خود می‌دانیم و امنیت و رفاه آنان را امنیت و رفاه خود می‌دانیم. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران همواره یکی از پایه‌های امنیت و ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده و ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریست در منطقه بوده است. امیرعبداللهیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس گفت: مایل هستم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم یادی کرده باشم و یاد و خاطره این قهرمان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و امنیت منطقه و جهان را گرامی بدارم. وی اضافه کرد: ما همواره اطمینان داده ایم که آماده اعتماد سازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تأمین امنیت از خارج منطقه کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای امنیت منطقه امنیت پایدار را به ارمغان آورد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست‌های مشترک میان وزارت‌های خارجه و وزارت دفاع میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان بیان کرد: در نگاه به غرب آسیا لازم می دانم تاکید کنم که مسأله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرم سارانه در پیشانی بشریت خود نمایی می‌کند و رژیم اشغالگر صهیونیستی سیاست‌های تجاوز کارانه و ظالمانه خود را در سکوت نظام‌مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد. امیر عبداللهیان بار دیگر خطاب به حاضرین گفت: همکاران عزیز، دولت رئیس جمهور رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی دارد که از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام‌های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.

منبع: مهر

کی یف پیشنهاد کیسینجر را رد کرد

دولت اوکراین با رد پیشنهاد هنری کیسینجر برای مذاکرات صلح با روسیه، از آن به عنوان مماشات با مسکو یاد کرد. هنری کیسینجر دیپلمات کهنه کار آمریکایی گفته بود که زمان حرکت به سمت مذاکرات صلح در اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ جهانی دیگر فرا رسیده است، اما دولت کی یف پیشنهادات وی را رد کرده و آن را «مماشات با متجاوز» خواند و افزود که امکان دستیابی به توافقی که متضمن واگذاری قلمرو باشد میسر نیست. لازم به ذکر است که این دیپلمات کهنه کار در مقاله‌ای که در هفته نامه انگلیسی اسپکتیتور منتشر شد، در تشریح تحولات کنونی در اوکراین نوشت: زمستان توقف عملیات نظامی در مقیاس بزرگ در اوکراین را موجب شده است. کیسینجر در ادامه شرایط کنونی در اوکراین را به وضعیت جنگ جهانی اول در اوت ۱۹۱۶ تشبیه می‌کند، جایی که کشورهای اصلی غربی درگیر در جنگ جهانی اول به دنبال میانجیگری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ به شیوه‌ای صلح آمیز بودند. کیسینجر در ادامه از اوکراین به عنوان کشوری یاد کرد که اولین بار در تاریخ مدرن به یک کشور بزرگ در اروپای مرکزی تبدیل شده است و این موضوع را مرهون ایستادگی و مقاومت در برابر نیروهای روسیه دانست. وزیر خارجه اسبق آمریکا در بخشی از مقاله خود به موضوع ادعایی توسل روسیه به سلاح هسته‌ای در جنگ با اوکراین روی آورد و مدعی شد که جامعه بین‌المللی از جمله چین با تهدید روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مخالف است.

منبع: مهر

انگلیس به بیمارستان ها اماده باش داد

در آستانه اعتصاب دو روزه در بخش‌های مختلف درمان و سلامت در انگلیس در هفته‌ آینده، از بیمارستان‌ها خواسته شده است با خالی کردن تخت ها، خود را برای شرایط دشوار احتمالی در روزهای اعتصاب آماده کنند.صفوف آمبولانس‌ها در مراکز تصادف و اورژانس چندین ماه است که تشکیل شده است و نشانه‌ای آشکار از این است که بیمارستان‌ها چقدر تحت فشار قرار دارند. در آستانه‌ اعتصاب خدمه آمبولانس، در نامه‌ای به امضاء روسای حوزه‌ سلامت آمده است که بیمارستان‌ها باید اقداماتی انجام بدهند تا برای آنچه آن‌ها آن را اختلال گسترده و دوره‌ای بسیار چالش برانگیز توصیف کرده اند، آماده باشند. نامه خواستار اقدامات اصولی و ضروری می‌شود، از جمله اطمینان حاصل کردن از اینکه اقدامات لازم صورت گرفته است تا تضمین شود که آمبولانس‌ها می‌توانند بیماران را کمتر از ۱۵ دقیقه از زمان ورودشان، تحویل بیمارستان بدهند و همچنین تلاش‌هایی صورت بگیرد تا حداکثر ظرفیت تخت ها، خالی باشد و این کار باید از طریق ترخیص هوشیارانه‌ بیماران پیش از شروع اعتصاب صورت گیرد. رئیس متخصصان «سرویس سلامت ملی» (NHS) گفته است با توجه به فشارهای عملیاتی به وجود آمده در حال حاضر با توجه به پُر بودن بیشتر تخت ها، تعداد بالای بیماران ورودی با علائم آنفلوآنزا، فشارهای ناشی از کووید-نوزده، مرخصی‌های بسیار بالای کارکنان و تعداد بالای بیماران مراجعه کننده به مراکز تصادف و اورژانس برای آن‌ها بسیار سخت است کاری که از آن‌ها خواسته شده است، انجام بدهند و حتی اگر آن‌ها بتوانند تخت‌هایی را خالی کنند، بعضی‌ها می‌گویند این کار ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نیویورک تایمز از نقشه ترور گراسیموف پرده برداشت

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد اوکراین تلاش کرد ژنرال «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به قتل برساند اما آمریکا از بیم تشدید درگیری‌ها با این اقدام مخالفت کرد. نیویورک تایمز نوشت: وقتی اوکراین قتل ژنرال‌های روسی را آغاز کرد حضور پرخطر این ژنرال‌ها در خطوط مقدم جنگ همچنان ادامه داشت. سرانجام ژنرال گراسیموف در اواخر ماه آوریل برنامه‌ای برای سفر مخفیانه به خط مقدم تعیین کرد. این گزارش افزود: مقام های آمریکایی می‌گویند که از این برنامه مطلع شدند اما آن را از اوکراینی‌ها کتمان کردند زیرا نگران بودندکه اوکراین به این ژنرال حمله کند. این مقام‌ها که نام آنها منتشر نشده است، گفتند: قتل ژنرال گراسیموف مناقشه را بشدت وخیم‌تر می‌کرد. هر چند آمریکایی‌ها متعهد بودند به اوکراین کمک کنند اما نمی‌خواهند جنگی میان آمریکا و روسیه در گیرد. نیویورک تایمز افزود: اوکراینی‌ها سرانجام از برنامه سفر گراسیموف مطلع شدند و موضوع را با کاخ سفید در میان گذاشتند. مقام‌های ارشد آمریکایی از اوکراینی‌ها خواستند حمله به وی را لغو کنند. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما به آنها گفتیم این کار را نکنند. نیویورک تایمز نوشت: این پیام بسیار دیر به اوکراینی‌ها رسید. مقام‌های ارتش اوکراین به آمریکایی‌ها گفتند که حمله به مواضع ژنرال روس را آغاز کرده‌اند. ده‌ها روس در آن حمله کشته شدند اما گراسیموف در میان آنها نبود. پس از آن بود که سران ارتش روسیه برنامه سفر به خط مقدم جنگ را لغو کردند.

منبع: ایرنا

کیفرخواست قاچاقچی های ارزی صادر شد

دادستان تهران گفت: کیفرخواست ۱۶ قاچاقچی حرفه‌ای که با خرید و فروش غیرقانونی ارز، با مجموع مبالغ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، دو میلیون و ۴۱۱ هزار دلار و ۲۴۵ هزار یورو قاچاق،صادر شد.علی صالحی با بیان اینکه هرگونه خرید و فروش ارز بدون رعایت ضوابط تعیین شده توسط دولت و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی از مصادیق قاچاق ارز محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این پرونده، ارز سهمیه‌ای با استفاده از کارت‌های ملی اجاره‌ای توسط قاچاقچیان حرفه‌ای از صرافی‌ها خریداری و به دلالان فروخته شده است. وی افزود: معاملات صرافی صرفاً در قالب شرکت تضامنی و با ثبت معاملات در سامانه سنا و به نرخ‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی امکان پذیر است و در این پرونده بر اساس گفته‌های صریح متهمان و گزارش‌های مراجع ذیربط و اسناد معاملات ثبت شده در سامانه سنا، خرید و فروش ارز بدون رعایت ضوابط و مقررات و به قصد سودجویی و پولشویی صورت گرفته است. دادستان تهران تصریح کرد: بر اساس اسناد و مدارک موجود، نحوه کار متهمان دلالت بر حرفه‌ای بودن قاچاقچیان دارد و در کیفرخواست صادره به استناد مفاد قانونی مرتبط برای آن‌ها درخواست مجازات شده است.

منبع: مهر

۳۱ ملوان تایلندی ناپدید شدند

سخنگوی نیروی دریایی تایلند اعلام کرد بر اثر غرق‌شدن یک کشتی این کشور، دست‌کم ۳۱ ملوان ناپدید شدند.نیروی دریایی تایلند اعلام کرد امروز دوشنبه یک کشتی این کشور در حال گشت‌زنی در سواحل جنوب‌شرقی غرق شده است. به گفته این سخنگو، از ۱۰۶ خدمه این کشتی ۷۵ نفر نجات یافتند، اما عملیات امدادونجات برای پیداکردن ۳۱ ملوان دیگر همچنان ادامه دارد. تصاویری که نیروی دریایی از غرق‌شدن این کشتی منتشر کرده نشان می‌دهد کشتی کاملا به یک طرف واژگون شده است. به گفته پلیس عملیات امدادونجات پس از آسیب‌دیدن سیستم الکترونیک کشتی آغاز شد. دریاسالار پوگکرونگ مونتر ادپالین، سخنگوی نیروی دریایی با بیان اینکه این کشتی اندکی پس از نیمه‌شب غرق شده درباره علت این حادثه افزود: سیستم‌های عملیاتی کشتی از کار افتاد و باعث شد کنترل کشتی از دست برود.

منبع: مهر

تیراندازی مرگبار در کانادا 6 کشته برجای گذاشت

رسانه‌های محلی کانادا اعلام کردند در پی وقوع یک حادثه تیراندازی در حومه شهر تورنتو، چند نفر کشته و زخمی شدند.رسانه‌های محلی کانادا اعلام کردند که فردی مسلح ساکنان یک آپارتمان در حومه شهر تورنتو به رگبار بسته و در پی آن ۶ نفر از جمله فرد مظنون کشته و یک نفر نیز به‌شدت زخمی شده است. گفته می‌شود این حادثه در شهرک «وان» در شمال شهر تورنتو رخ داده است. پلیس بدون ارائه جزئیات اعلام کرده فرد مظنون در تبادل آتش با نیروهای پلیس هدف قرار گرفت و کشته شد. از انگیزه و هدف عامل این حادثه گزارشی منتشر نشده است.

منبع: مهر

مصر و روسیه رزمایش مشترک برگزار کردند

ارتش مصر از برگزاری رزمایش دریایی با روسیه در چارچوب برنامه تمرین های مشترک که به صورت دوره ای انجام می شود، خبر داد. ارتش مصر شامگاه یکشنبه از رزمایش دریایی با روسیه در چارچوب برنامه تمرین‌های مشترک که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، خبر داد. بر اساس این گزارش، سرهنگ «غریب عبدالحافظ» سخنگوی ارتش مصر گفت که نیروی دریایی مصر و روسیه رزمایش دریایی مشترکی تحت عنوان «پل دوستی -۵» را برگزار کردند. وی افزود: رزمایش دریایی مشترک پل دوستی -۵ که طی چند روز از سوی یگان‌های نیروی دریایی مصر و روسیه در آب‌های منطقه‌ای مصر به اجرا درآمده بود، پایان یافت. سخنگوی ارتش مصر در عین حال به زمان آغاز این رزمایش و تعداد نیروهای شرکت کننده در آن اشاره‌ای نکرد. وی همچنین گفت که این رزمایش دریایی در چارچوب برنامه تمرین‌های مشترک که به صورت دوره‌ای توسط نیروهای مسلح مصر به منظور ارتباطات نظامی مشترک و تبادل تجربیات با همتایان خود در تمام کشورها صورت می‌گیرد، برگزار شد. این در حالی است که هنوز جزئیاتی از سوی روسیه پیرامون این رزمایش نظامی منتشر نشده است. رزمایش پل دوستی در سال ۲۰۱۵ بین مسکو و قاهره در آب‌های منطقه‌ای مصر آغاز گردید. دومین دور این رزمایش در دسامبر ۲۰۱۹ و سومین دور آن هم در نوامبر ۲۰۲۰ در نوفوروسیسک و میدان تمرین دریایی ناوگان دریای سیاه برگزار گردید. چهارمین دور رزمایش پل دوستی نیز در دسامبر ۲۰۲۱ در آب‌های منطقه‌ای مصر برگزار شده بود.

منبع: مهر

سپاه در سروان 4 شهید تقدیم اسلام کرد

روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق اعلام کرد: در یک اقدام تروریستی چهار نفر از نیروهای مدافع امنیت سپاه در منطقه مرزی سراوان شهید شدند.روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق، صبح امروز در یک اقدام تروریستی و درگیری ایجاد شده بین گروهک های تروریستی با نیروهای تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی سراوان ستوان دوم پاسدار شهید محمد گودرزی به همراه سه نفر از بسیجیان طرح امنیت به نام‌های رحیم بخش پرکی(اهل سنت) حمیدرضا عابدی و محمود نیک خواه زاده به شهادت رسیدند. این اطلاعیه می افزاید: حضور مقتدرانه و حجم سنگین آتش مدافعان امنیت باعث متواری شدن عناصر گروهک به خاک پاکستان شد.

منبع: خبرنگاران جوان

وزارت امور خارجه ایران به مسی و یارانش تبریک گفت

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قهرمانی تیم ملی فوتبال ‎آرژانتین در جام جهانی فوتبال در ‎قطر را به مردم این کشور و اعضای تیم و کادر فنی آن تبریک گفت.ناصر کنعانی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «قهرمانی تیم ملی فوتبال ‎آرژانتین در جام جهانی فوتبال در ‎قطر را به مردم این کشور و اعضای تیم و کادر فنی آن تبریک می گویم. بازی جذاب و دیدنی و البته سخت بود، اما ‎لیونل مسی و یارانش خوش درخشیدند.»

منبع: ایسنا

غارتگری فرانسه را از آفریقا اخراج کرد

فرانسه در سال‌های اخیر شاهد کاهش نفوذ چشمگیری در قاره آفریقا بوده و بیشتر مناطقی را که برای سال‌های طولانی اشغال کرده بود از دست داده است. اخیراً ستاد ارتش فرانسه از خروج آخرین سرباز فرانسوی از آفریقای مرکزی بعد از دوره کوتاهی از عقب نشینی از غرب آفریقا خبر داد. هیئت ستاد ارتش فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۵ دسامبر آخرین سرباز فرانسوی با هواپیمای نظامی به پاریس بازگشت. فرانسه به طور کامل نیروهای خود را از مالی خارج کرد. پاریس سال میلادی گذشته نیز از تعلیق همکاری نظامی خود با آفریقای مرکزی خبر داده بود. بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال حاضر برای رهایی از فرانک آفریقا که ارزی بود که پاریس برای مستمره‌های قبلی خود ایجاد کرده بود تلاش می‌کنند. در این راستا شخصیت‌های آکادمیک و پژوهشگران امور آفریقایی اعلام کردند، فرانسه نفوذ خود را به طور کامل در منطقه آفریقا از دست داده است و عقب نشینی آن از آفریقای غربی و آفریقای مرکزی بعد از شکست این کشور در عملیات امنیتی و تمایل مردم برای پایان حضور فرانسه صورت گرفته است. محمد آق اسماعیل، استاد علوم سیاسی دانشگاه باماکو می‌گوید: نفوذ سیاست فرانسه در آفریقا در سایه حکمرانی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور شاهد کاهش چشمگیری بوده است. شکست فرانسه در پرونده امنیت و ثبات در آفریقا موجب مخالفت مردمی با سیاست پاریس شد. کاهش نفوذ فرانسه همزمان با افزایش نقش قوی روسیه، چین، ترکیه و آمریکا در قاره آفریقا است. عقب نشینی فرانسه از آفریقای مرکزی و قبل از آن از منطقه "ساحل" آفریقا نشان دهنده این کاهش نفوذ است. کاهش نفوذ فرانسه در آفریقا بر ابعاد اقتصادی و فرهنگی تأثیر گذاشته و شرکت‌های چینی توانسته‌اند عرصه را بر شرکت‌های فرانسوی در این قاره تنگ کنند. همچنین بسیاری خواهان تدریس زبان انگلیسی یا زبان‌های محلی به جای زبان فرانسه هستند. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: به رغم استقلالی که در سال ۱۹۵۸ به ۱۴ کشور آفریقایی داده شده اما این استقلال به نظر صوری می‌رسد و فرانسه همچنان مواد خام را در این مناطق در اختیار دارد و فعالیت‌های امنیتی و آموزش نظامی را نیز به انحصار خود درآورده است. کشورهای مستعمره فرانسه ۵۰ درصد از ذخایر پولی خود را به پاریس منتقل می‌کردند. محمدعلی کیلانی، مدیر مرکز بررسی نزاع‌ها در ساحل آفریقا در پاریس گفت: فرانسوی‌ها فعالیت پایگاه‌هایشان را متوقف کردند چرا که اروپایی‌ها بسیار درباره نقش نیروهایشان در آفریقا که در نزاع‌های سیاسی و مسلحانه دخالت می‌کنند سوال می‌کنند. ورود آمریکا به رقابت در آفریقا بعد از دیدن ناتوانی فرانسه برای ادامه این مداخله صورت گرفت. مداخله آمریکا در بحران چاد و درخواست از پارلمان اروپا برای دور ماندن پاریس از نزاع‌های آفریقا از نشانه‌های واضح مداخله آمریکا بود. وی گفت: حمله هوایی که جنگنده‌های ناشناس در آفریقای مرکزی انجام دادند نشان‌دهنده تلاش پاریس برای گرفتن انتقام خروج خود از این قاره است. به ویژه اینکه هیچ‌گونه هواپیمایی بجز هواپیماهای فرانسه قادر به انجام حملات در آنجا نیستند. فرانسه احتمالاً به مدت زیادی در برخی کشورهای آفریقایی نمی‌ماند. پاریس زمینه را برای واشنگتن فراهم می‌کند. نشست اخیر سران آفریقا و آمریکا به منزله کوبیدن آخرین میخ در تابوت نفوذ پاریس در آفریقا بود. اسماعیل محمد طاهر، از شخصیت‌های آکادمیک چاد می‌گوید: عقب نشینی فرانسه از آفریقای مرکزی بعد از عقب نشینی این کشور از غرب آفریقا به ویژه مالی و تعلیق فعالیت نظامی خود در این منطقه در سال ۲۰۲۱ صورت می‌گیرد که نشان دهنده تلاش این کشور برای تقویت حضور خود در منطقه ساحل است. فرانسه برای تقویت استراتژی جدید خود تلاش می‌کند که شامل حضور بیشتر در نیجر و چاد برای مقابله با رقابت بین‌المللی در منطقه ساحل و حفظ مناطق باقی مانده خود است. فرانسه شاهد شکست زیادی در عملیات نظامی در غرب و مرکز آفریقا بوده اما برای تقویت استراتژی جدید خود در منطقه ساحل برای جبران خسارت‌هایی که داشته، تلاش می‌کند.

منبع: ایسنا

سونامی مصرف گاز در بخش خانگی رقم خورد

در شرایط فعلی ۷۲ درصد تولید گاز کشور توسط بخش خانگی و تجاری بلعیده می‌شود؛ هرچند که طبق گفته‌ وزیر نفت ۱۵ میلیون مترمکعب تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع افزایش پیدا کرده اما ادامه این روند ممکن است چالشهایی را ایجاد کند. مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری با افزایش سرمای هوا طی روزهای اخیر به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسیده است؛ تاجایی که طبق گفته های مجید چگینی - معاون وزیر نفت، با افزایش مصرف گاز در این بخش، محدودیت‌هایی در بخش صنایع و پتروشیمی‌ها اعمال می‌شود و آنها ناچار به مصرف سوخت مایع خواهند بود. سال گذشته نیز با چالش های این چنینی مواجه بودیم که زیانهای زیادی نیز به کشور وارد کرد. در بخش پتروشیمی عدم نفع از قطعی گاز حدود ۶۵۰ میلیون صادراتی بود که صورت نگرفت و ارز آن به کشور نیامد. در صنایع دیگر نیز شرایط به همین روال پیش رفت و این در حالی است که طبق گفته مسوولان تنها می توان با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف شرایط و چالش های پیش رو را تغییر داد. شرایط مصرف گاز در بخش خانگی تا جایی پیش رفت که جواد اوجی، وزیر نفت در روزهای گذشته از یک رکوردشکنی در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که این امر بی سابقه بوده است. به گفته وی این مقدار افزایش مصرف معادل تولید حدود ۲.۵ فاز پارس جنوبی است؛ در حالی که هنوز وارد فصل زمستان نشده‌ایم. همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران نهایت تلاش خود را کردند تا در ایام پاییز گاز بیشتری به نیروگاه‌ها و صنایع تحویل دهیم. وزیر نفت با تاکید بر اینکه این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر بوده است تا سوخت مایع کمتری مصرف شود افزود: این در حالی است که پارسال، از اواخر شهریورماه، سوخت مایع به نیروگاه و صنایع تحویل شد. اکنون تولید گاز روزانه کشور ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و با وجود این افزایش تولید، مصرف ما در بخش صنعت و خانگی غیرمتعارف است و مقدار مصرف گاز در بخش صنایع متناسب با رشد اقتصادی نیست که این امر نشان‌دهنده این است که گاز به مقدار زیادی اتلاف و اسراف می‌شود. با این حال طبق گفته وزیر نفت، میزان گاز تحویلی به صنایع هفت درصد افزایش یافته و همکاران شرکت ملی گاز مجبورند به‌منظور حفظ فشار، گاز صنایع را محدود کنند، اما سوخت مایع برای صنایع در نظر گرفته شده و این سوخت نیز در تمامی صنایع عمده ذخیره‌سازی شده است. در این بین استارت طرح پایش مصرف گاز اداره‌های دولتی و اماکن عمومی در کشور زده شده است. آنطور که مسلم رحمانی - مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، خبر داده، رصد و پایش دائم میزان مصرف گاز در بخش اداری و عمومی انجام و نسبت به مستندسازی و تصویربرداری عملیات‌های شبانه‌روزی مأمورین و بازرسان اقدام می‌ شود. به گفته وی اداره‌ها، سازمان‌ها و دیگر مراکز دولتی و عمومی باید وسایل گرمایشی را یک ساعت پیش از آغاز کار روشن و یک ساعت پیش از پایان کار خاموش کنند. همچنین دمای این اداره‌ها همواره به نحوی تنظیم شود که در طول ساعات کاری بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد نباشد. در صورت رعایت نکردن این موارد، اخطار صادر و چنانچه ترتیب اثر داده نشود، گاز مجموعه قطع خواهد شد. برخورد با استفاده‌کنندگان از گرماتاب‌ها در فضای باز که سبب هدررفت انرژی می‌شود، باید با جدیت انجام و از این طریق از اتلاف انرژی جلوگیری شود. برای تشویق مشترکان خانگی نیز طرحی مصوب شده، مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال پیش کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره می‌شوند که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آن‌ها اعمال خواهد شد. کاهش مصرف گاز در بخش خانگی امری مهم بوده؛ چراکه هم‌اکنون روزانه ۹۷۷ میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت و ۸۴۳ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تحویل می شود؛ از این میزان بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی کشور به مصرف می‌رسد که رقم بسیار بزرگی است. مشترکان می‌توانند با رعایت شیوه‌های الگوی مصرف از جمله پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل هنگام خروج از منزل، بهینه‌سازی سیستم موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی، کم کردن دمای محیط کار و ... مصرف را بهینه کنند که همین موارد ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف را به همراه دارد.

منبع: ایسنا

امیرعبداللهیان راهی اردن شد

وزیر امور خارجه ایران به‌منظور شرکت در اجلاس بغداد۲ در اردن، به امان می‌رود.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از برنامه سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به اردن خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در پی دعوت رسمی به‌عمل‌آمده از رئیس جمهور کشورمان جهت مشارکت در اجلاس بغداد2 در اردن، امیرعبداللهیان به‌نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نا آرامی های اردن مسلحانه شد

سازمان امنیت عمومی اردن از کشته شدن مظنون به قتل «عبدالرزاق عبدالحافظ الدلابیح» از افسران ارشد پلیس این کشور که در ناآرامی های اخیر جان خود را از دست داد، خبر داد. سازمان امنیت عمومی این کشور امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی اردن توانستند در عملیات خود فرد مظنون به قتل الدلابیح معاون رئیس پلیس استان معان را بکشند. این سازمان در بیانیه مطبوعاتی خود اضافه کرد که این فرد دارای افکار تکفیری بود و در این پیوند، هشت نفر دیگر نیز دستگیر شدند که تحقیقات از آنها ادامه دارد. براساس اعلام سازمان امنیت عمومی اردن، در عملیات یاد شده سه نفر از نیروهای امنیتی نیز کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. سازمان امنیت عمومی اردن پیش تر اعلام کرده بود که در پی گسترش ناآرامی ها به خاطر افزایش قیمت سوخت در این کشور، الدلابیح معاون رئیس پلیس استان معان طی یک تیراندازی کشته شد. این افسر عالی رتبه اردنی درحال مقابله با اقدامات تخریبی تجمع کنندگان در منطقه الحسینیه در استان معان بوده که با شلیک گلوله به ناحیه سر کشته می‌شود. سازمان یاد شده روز شنبه نیز از دستگیری۴۴ نفر در پی ناآرامی های این کشور خبر داد ‌و اعلام کرد که این افراد اقدامات تخریبی و اغتشاش گرانه انجام داده اند. بر اساس گزارش رسانه ها، ناآرامی های اخیر در اردن در مخالفت با افزایش قیمت سوخت در منطقه الحسینیه و دیگر شهرها در جنوب اردن آغاز شد و همزمان با آن رانندگان ماشین‌های سنگین و کارگران بخش حمل و نقل در واکنش به بالا رفتن قیمت سوخت اعتصاب کردند.

منبع: ایرنا

قطرگیت، اروپا را به دردسری بزرگ انداخت

در شرایطی که اتحادیه اروپا از انتقال گاز روسیه ناامید شده و به دنبال جایگزینی برای واردات این محصول است، رسوایی ناشی از فساد در پارلمان اروپا مشهور به «قطرگیت»، نشان می‌دهد اروپا برای تامین گاز طبیعی خود با گزینه‌های دشواری مواجه است.تارنمای پولیتیکو افزود: رسوایی ناشی از اتهام فساد که اتحادیه اروپا را در برگرفته، در شرایط نامناسبی برای کشورهای اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان که با کمبود گاز مواجه هستند، بروز کرده است. قطر به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس اکنون در کانون اتهام رشوه برای اعمال نفوذ در اتحادیه اروپا قرار دارد که بنیاد دموکراسی در این اتحادیه را به لرزه در آورده است. این در حالیست که قطر به عنوان صادر کننده اصلی گاز طبیعی مایع (ال ان جی) همچنین نقشی کلیدی را در طرح های اروپا برای مقابله با بحران انرژی ایفا می کند. به نظر می رسد نقش قطر به عنوان منبع قابل اعتماد تامین گاز اتحادیه اروپا، در ماه های آینده پر رنگ تر خواهد شد و در صورتی که مقامات بلژیکی، رسما دوحه را به تحقیقات کنونی خود درباره فساد در پارلمان اروپا اضافه کنند، به پیچیدگی ها در معاملات دیپلماتیک کشورهای اتحادیه اروپا خواهد افزود. این موضوع به ویژه در رابطه با کشوری مانند آلمان -که با ناامیدی برای یافتن جایگزینی برای واردات گاز خود از منبعی به غیر از روسیه تلاش می کند- نشان می دهد که در جهان ژئوپلتیک انرژی، به ندرت گزینه های آسانی می‌تواند یافت. بر اساس آمار کمیسیون اروپا، تا این مقطع از سال جاری میلادی در کل واردات گاز طبیعی این اتحادیه از قطر تنها زیر ۵ درصد بوده است اما به نظر می رسد اهمیت قطر برای امنیت انرژی اروپا افزایش خواهد یافت. دلیل این امر گسترش قابل توجه ظرفیت تولید گاز طبیعی در قطر اعلام می‌شود و قرار است دو طرح بزرگ در این کشور تا سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ تکمیل شوند. برلین، یکی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا است که سخت برای تأمین منابع جایگزین گاز طبیعی تلاش می کند، زیرا قبل از جنگ اوکراین، این کشور برای کمتر از ۵۵ درصد از گاز خود به روسیه وابسته بود. ماه گذشته، شرکت های آلمانی قرارداد گازی ۱۵ ساله ای را با شرکت دولتی قطر انرژی و شرکت چند ملیتی «کونوکو فیلیپس» امضا کردند. این قرارداد انتقال سالانه ۲ میلیون تن گاز طبیعی به آلمان را از سال ۲۰۲۶ تضمین می کند. این همان سالی است که فاز اول پروژه توسعه ظرفیت قطر اجرایی می شود. «سینزیا بیانکو» (Cinzia Bianco)، پژوهشگر حوزه اروپا و خلیج فارس در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا، گفت: چندین کشور اتحادیه اروپا – از جمله ایتالیا - علاقه بیشتری به گاز طبیعی مایع قطر پیدا کرده‌اند، اما اکثر آنها به دنبال معاملاتی هستند که گاز را بلافاصله تامین می‌کند. آلمان تنها کشور اتحادیه اروپاست که توافق بلندمدت انرژی با قطر را امضا کرده است. این معامله گازی هر چند که برای امنیت انرژی آلمان مفید است اما خطر کابوس های اخلاقی را برای برلین دارد. «روبرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان روز پنجشنبه پس از نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا با این سوال مواجه شد که «اگر قطر نمایندگان پارلمان اروپا را با پول می خرد، آیا درست است که شما از این کشور گاز بخرید؟»وی در پاسخ گفت: این دو موضوع را باید از هم جدا کرد. هابک توضیح داد: رشوه یک جرم محسوب می شود. تجارت با کشورهای دیگر را باید بر اساس تبعات اخلاقی ورود به چنین معاملاتی سنجید و همزمان باید دید آیا می توان امنیت انرژی را تامین کرد. در این مورد، مساله بر سر خرید گاز است و اروپا و آلمان علاقه‌مند به جبران خسارات ناشی از حذف گاز روسیه هستند. بنابراین به نظر من باید این دو را موضوعی مجزا از یکدیگر دانست. پولیتیکو نوشت: بنابراین امنیت انرژی مهم تر از آن است که با رسوایی فساد در پارلمان اروپا ادغام شود. دولت قطر هر گونه خطایی در این زمینه را تکذیب کرده است. این رسانه افزود: رسوایی اخیر همچنین می‌تواند فشار بیشتری بر ائتلاف حاکم آلمان وارد کند. حزب سبز آلمان به دلیل این که مجبور شده قراردهای مهم جدیدی را در زمینه استفاده از انرژی فسیلی تایید کند در موقعیت ناخوشایندی قرار دارد. «راسموس آندرسن»، نماینده پارلمان اروپا و سخنگوی سبزهای آلمان در پارلمان اروپا، در پاسخ به این سوال که آیا برلین باید در توافق گازی خود با قطر را بازنگری کند، پاسخ داد: «در حال حاضر همه چیز در رابطه با قطر را باید در چارچوب پارلمان اروپا بررسی کنیم و دیگران نیز باید این کار را انجام دهند».«هنریکه هان» (Henrike Hahn)، عضو حزب سبز آلمان نیز گفت: واردات گاز قطر «راه حلی بلندمدت» برای امنیت انرژی آلمان نیست، اما در حال حاضر واردات این محصول از دوحه بدتر از وارد کردن آن از روسیه نیست. آلمان تنها کشور اتحادیه اروپا نیست که روابط عمیقی در زمینه انرژی با قطر دارد. شرکت «توتال انرژی» (TotalEnergies) غول بزرگ انرژی فرانسه در توسعه بزرگترین طرح بهره‌برداری انرژی قطر نقش دارد. همچنین در طرح عملیاتی دیگری در قطر نیز سهام قابل توجهی را در اختیار دارد. شرکت انرژی «انی» ایتالیا نیز در پروژه توسعه میادین گازی قطر دارای سهم است. بیانکو پژوهشگر حوزه اروپا و خلیج فارس در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این زمینه گفت: اگر مقامات بلژیکی علناً قطر را در رسوایی فساد بروکسل دخالت دهند، احتمال می رود که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا رسما از این کشور شکایت کنند. وی پیش‌بینی کرد که این رسوایی می‌تواند هر گونه حرکت به سمت مشارکت در حوزه انرژی بین اتحادیه اروپا و قطر را در آینده به تاخیر بیندازد.

منبع: ایرنا

نفوذ جهانی چشم بادامی ها افزایش یافت

بر اساس جدیدترین نظرسنجی منتشر شده در کنفرانس سالانه «گلوبال تایمز۲۰۲۳‌»، بیش از ۶۲ درصد از شرکت کنندگان در سراسر جهان بر این باورند که نفوذ چین در حال افزایش است.این در حالیست که شمار افرادی که می گویند نفوذ آمریکا در جهان در حال افزایش است حدود ۳۱ درصد است. شماری از کشورهای آفریقایی مانند کنیا، آفریقای جنوبی، نیجریه، همچنین کشورهای اروپایی مانند لهستان و اتریش بر این باورند که نفوذ امریکا به جای کاهش، در حال افزایش است. همچنین شرکت کنندگان این نظرسنجی بر این باورند تنش میان چین و امریکا به جای حل و فصل شدن رو به وخامت می رود. این نظرسنجی همچنین نشان می دهد جهان نگران تنش های میان چین و آمریکاست. بر اساس این نظرسنجی، ۴۵ درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی پیش بینی کرده اند تنش های میان چین و آمریکا حل می شود. این در حالیست که ۴۴ درصد می گویند تغییری در شرایط فعلی ایجاد نخواهد شد.

منبع: ایرنا

شمار قربانیان رانش زمین در مالزی به ۲۱ نفر رسید

مقامات مالزی اعلام کردند که بر اثر رانش زمین در کمپینگی در نزدیکی ارتفاعات گنتینگ در ساعات اولیه روز جمعه، دست کم ۲۱ نفر کشته و حدود ۱۲ نفر دیگر مفقود شده‌اند.نور اعظم خمیس مدیر آتش نشانی و نجات استان سلنگور عصر جمعه گفت: عملیات جستجو و نجات تا ۲۴ ساعت آینده ادامه خواهد داشت. وی افزود: بیش از ۷۰۰ پرسنل از ساعات آغاز حادثه مشغول جست و جوی زمین گل آلود برای یافتن بازماندگان بودند. گردشگرانی که در چادرهای کمپ تفریحی «گنتینگ هایلندز» بسر می‌بردند به خبرنگاران گفتند که حدود ساعت ۲ بامداد صداهای بلندی شنیدند که صدای انفجار و شکستن درختان بود و بسیاری برای فرار از چادرهای خود در تاریکی تلاش کردند. به گزارش ایرنا این حادثه در شمال کوالالامپو رخ داد که یک منطقه زیبای تفریحی به شمار می‌آید. در شب حادثه بارش سنگین باران یا وقوع زلزله گزارش نشده بود. یک سال پیش بارش شدید باران در مالزی موجب آواره شدن حدود ۲۱ هزار نفر از مردم در هفت ایالت این کشور شد.

منبع: ایرنا

کره شمالی موتور موشک بالستیک را تغییر داد

کره شمالی از آزمایش موفقیت آمیز یک موتور موشک قاره پیما با سوخت جامد خبر داد.خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری کره شمالی گزارش داد که این آزمایش در سایت "سوها" آزمایش شده و مطلوب بودن این موتور و ثبات آن به اثبات رسیده است. این موتور تضمینی برای توسعه سیستم سلاح راهبردی دیگری از نوع جدید است. خبرگزاری کره شمالی گزارش داد: کیم جونگ سون رهبری این کشور اعلام کرده است که سلاح راهبردی دیگر و جدیدی در کوتاهترین زمان ممکن ساخته خواهد شد. آزمایش این پیشران درحالی صورت می گیرد که رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گفت وگو با مقامات کره جنوبی راهی سئول شده است. موتور سوخت جامد برخلاف موتورهای سوخت مایع پایداری بیشتری داشته و می تواند بدون هیچ فرآیند آماده سازی باعث غاقل گیری دشمن شود. موتور سوخت جامد جدید که رانش بالایی دارد در نوع خود منحصر به فرد بوده و در موشک های قاره پیما با توانایی حمل کلاهک هسته ای استفاده می‌شود. رونمایی از این موتور بخشی از تلاش های پنج مرحله ای پیونگ یانگ برای دستیابی به بازدارندگی هسته ای در برابر تهدیدات آمریکا محسوب می شود. پیش تر کره شمالی موفق به آزمایش هسته ای و نیز رونمایی از موشک قاره پیما که توانایی رسیدن به خاک ایالات متحده را دارد، شده بود. مقامات پیونگ یانگ بارها اعلام کرده اند اقدامات خصمانه آمریکا و متحدان منطقه ایش انگیزه اصلی این کشور برای ایجاد بازدارندگی است.

منبع: ایرنا

روسیه به امریکا هشدار داد

سفیر روسیه در آمریکا گفت شبح جنگ سرد همچنان بر واشنگتن سایه افکنده است."آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در آمریکا هشدار داد، ارسال سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت برای اوکراین ممکن است عواقبی غیر قابل پیش بینی در پی داشته باشد. آنتونوف تأکید کرد که آمریکا در روابط با روسیه به اثبات دائمی خود تمایل دارد و گویا "شبح جنگ سرد" همچنان بر واشنگتن سایه افکنده است. پیشتر نیز مقامات روس به آمریکا درباره پیامدهای تحویل سامانه پاتریوت به اوکراین هشدار داد و تاکید کرد ارسال این سامانه نظامی به اوکراین تنش‌ها را افزایش می‌دهد و به منزله عبور از خطوط قرمز است. با اعلام تصمیم آمریکا برای ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته به اوکراین، روسیه از استقرار موشک‌های قاره پیما و قرار دادن آن‌ها در حالت آماده باش خبر داد. این اقدامات احتمال انتقال درگیری‌ها را به نقاطی دورتر از مرزهای اوکراین افزایش می‌دهد.

منبع: شبکه خبر

عراق برای تسهیل سفر زائران اعلام آمادگی کرد

دولت عراق آمادگی‌خود را برای هرگونه همکاری برای کاهش هزینه زائران و تسهیل در تردد زمینی میان ایران و عراق اعلام کرد.در جلسه ای که با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سفیر کشور عراق در ایران و همچنین دبیرکل کلوپ عراق در دفتر مرکزی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برگزار شد درباره موضوعاتی همچون استفاده از دفترچه عبور گمرکی به‌منظور ایجاد سهولت و کاهش هزینه‌های عبور و مرور اتباع دو کشور، راهکارهای تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه تسهیل در تردد زمینی و راه‌های تسریع تردد مسافران از طریق مرزهای مشترک دو کشور تبادل نظر شد. همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری، اجرای رالی تورهای خانوادگی، حضور متقابل در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری دو کشور و جذب گردشگران ایرانی و عراقی با اولویت گردشگری سلامت از مهم‌ترین موضوعاتی بود که دو طرف با تأکید بر آن، نظرهاو پیشنهادهای خود در جهت هم‌افزایی و تقویت همکاری‌های دو طرف مطرح کردند.

منبع: شبکه خبر

داعش مسئولیت حمله تروریستی کرکوک را به عهده گرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به گشتی نیروهای پلیس عراق را که به شهادت ۹ تن از این نیروها از جمله یک افسر منجر شد، به عهده گرفت.به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به گشتی نیروهای پلیس عراق را که به شهادت ۹ تن از این نیروها از جمله یک افسر منجر شد، به عهده گرفت. حمله تروریستی یکشنبه به نیروهای پلیس عراق با انفجار بمب کنار جاده‌ای آغاز شد و با تیراندازی ادامه یافت. رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات پلیس گزارش داده بودند که عناصر داعش مسئول این حمله هستند.

منبع: شبکه خبر

جادوی مسی آرژانتین را صاحب جام 2022 کرد

پرونده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با قهرمانی آرژانتین در پی پیروزی بر فرانسه در ضربات پنالتی بسته شد.پرونده جام جهانی 2022 قطر با اتفاقی که خیلی‌ها سال‌ها برایش لحظه‌شماری می‌کردند، بسته شد و دنیای فوتبال بدهی‌اش را به لیونل مسی داد تا یک بار برای همیشه این بحث که کاپیتان آلبی‌سلسته باید قهرمان جهان شود تا بهترین بازیکن تاریخ لقب بگیرد به پایان برسد. آرژانتین بعد از 36 سال قهرمان جام جهانی شد! مسی گل زد، یک گل به حریف تقدیم کرد و دوباره گل زد تا آلبی‌سلسته در فینال جام جهانی دیداری که امروز (شنبه) از ساعت 18:30 به‌وقت تهران در ورزشگاه لوسیل برگزار شد، فرانسه را در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 پس از تساوی 3 بر 3 در وقت‌های معمول و اضافه شکست دهد. لیونل مسی (23‌ـ پنالتی و 108) و آنخل دی‌ماریا (36) برای آرژانتین و کیلیان امباپه (80ـ پنالتی، 81 و 118) در نیمه دوم برای فرانسه گلزنی کردند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha