یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / جلسه تفسیر قرآن امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با بیان اینکه عالَم، عالمی پیوسته به هم است، گفت: یک حرکت در گوشه‌ای از دنیا، می‌تواند در سراسر عالم اثر گذار باشد، بنابراین باید بدانیم که عدم پرداخت واجبات مالی و انجام گناه تنها بر شخص اثر گذار نیست، بلکه در جامعه نیز ظهور و بروز خواهد داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد مهدیه همدان برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که حضرت در آن قسم یاد می‌کنند "هیچ گرفتاری مالی ایجاد نمی‌شود مگر آنکه نسبت به واجبات مالی بی‌توجهی شود"، اظهار داشت: این نشان دهنده مظلومیت خداوند است که باید قسم خورده شود تا بشر بعضی حرفا را باور کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه انسان چه بلایی سر خودش در این عالم آورده که حرف امام صادق(ع) را باور نمی‌کند، گفت: امروز گاهی خبرهای دروغین شبکه‌های دشمن را مردم باور می‌کنند اما حرف خداوند که در قرآن آمده را باور نمی‌کنند.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه در این عرصه توحید افعالی افراد مشکل پیدا کرده است، یادآور شد: عرب‌هایی که علیه پیامبر(ص) شمشیر کشیدند هم خدا را قبول داشتند، بنابراین توحید تنها به معنای پذیرش خدا به عنوان خالق نیست، بلکه توحید افعالی نیز جز اصول دین است.

وی با تأکید بر اینکه عالم، عالمی پیوسته به هم است، خاطرنشان کرد: یک حرکت در گوشه‌ای از دنیا، می‌تواند در سراسر عالم اثر گذار باشد، بنابراین باید بدانیم که عدم پرداخت واجبات مالی و انجام گناه تنها بر شخص اثر گذار نیست، بلکه در جامعه نیز ظهور و بروز خواهد داشت، البته این به معنای نفی مسایل علمی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه بشر امروز تنها مقابل پای خود را می‌بیند و از وقایع جهان هستی غافل است، اظهار داشت: بشر به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص) خواب است و فردی که در خواب است، متوجه واقعیت‌ها نمی‌شود.

افرادی که برای به دست آوردن مسئولیت وعده نشدنی مطرح می‌کنند، برای رفتن به جهنم دست و پا می‌زنند

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و قضاوت اشتباه از دلایل به وجود آمدن مشکل در جامعه است، گفت: خدا نکند یک قاضی رأی به خلاف صادر کند که می‌توان گفت از برخی آسیب‌های اجتماعی اثر این اشتباه بیشتر است و باعث می‌شود درهای آسمان بسته شود.

امام جمعه همدان افزود: در کتاب من لا یحضره فقیه، روایت شده است که دو دسته از انسان‌ها، اول وارد جهنم می‌شود که عبارتند از، فرد مسئولی که در جامعه عدالت ندارد و دوم صاحب ثروتی که انفاق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بشر امروز، جهنم را به تمسخر گرفته است، یادآور شد: درست است که خداوند مهربان است، اما همین خدا هم جهنم را خلق کرده و به قدری جهنم مهم است که حضرت زهرا(س) که پیامبر فرموده بودند قبل از من وارد بهشت می‌شوی نیز از ترس جهنم گریه می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه باید از خدا بخواهیم تا در دوره مسئولیت، کوتاهی نکنیم، خاطرنشان کرد: افرادی که برای رأی آوردن و به دست آوردن مسئولیت دست و پا می‌زنند و گاهی وعده نشدنی مطرح می‌کنند، برای رفتن به جهنم دست و پا می‌زنند.

وی با تأکید بر اینکه مال و ثروت گاهی زمینه آزمایش بشر است، گفت: خداوند به راحتی می‌تواند ثروت را بین همه بندگان تقسیم کند اما به وسیله آن ثروتمندان را امتحان می‌کند که به چه میزان نسبت به تقسیم آن بین فقرا اقدام می‌کنند و توجه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه این نوع نگاه قارونی است که گفته می‌شود خودم برای این ثروت زحمت کشیدم و به کسی کمک نمی‌کنم، اظهار داشت: در قرآن آمده است که خداوند انسان‌های بزرگ‌تر از قارون را هلاک کرده است و لذا نباید به مال و ثروت موجود فخر فروخت.

وی با تأکید بر اینکه دویست سال آینده، دیگر نامی از ما وجود ندارد، همان طور که امروز نامی از گذشتگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کمتر کسی نام جد دوم و سوم خود را می‌داند، اما هستند کسانی که چهارصد سال پیش با یک انفاق، در تمامی این سال‌ها به نیکی از آنها یاد می‌شود، همانند مدرسه علمیه زنگنه همدان که حدود ۴۰۰ سال پیش وقف شده اما هنوز هم نام واقف آن بر زبان‌هاست، چرا که زمینه ساز استمرار راه خیر بوده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha