یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1061186
۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: بانوان باید در خانواده و جامعه تأثیرگذار بوده و نسل توحیدی تربیت کنند، لذا اگر زن بتواند آرامش را به خانواده هدیه دهد، آرامش جامعه را به دنبال می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، کرسی آزاداندیشی با محوریت «اشتغال زنان و کیفیت زندگی خانوادگی» با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان برگزار شد.

در این نشست، خانم سوسرایی به عنوان استاد ارائه دهنده، نقش همسری و مادری را از نقش‌های محوری زنان برشمرد و بیان کرد: انس و الفت بین زوجین موجب آسایش شده و پایه‌های زندگی را محکم می‌کند، بنابراین زن در فراهم کردن آرامش در خانواده نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء «الرجال قوامون علی النساء»، وظیفه نان آوری را بر عهده مرد دانست و گفت: به لحاظ شرعی زن چنین وظیفه‌ای ندارد.

استاد حوزه خواهران به اثرات منفی اشتغال زنان اشاره کرد و کمرنگ شدن ارتباط عاطفی با همسر را از آن جمله برشمرد و افزود: گرایش زن به اشتغال بر روابط زوجین اثر گذاشته و استقلال مالی و سرگرم شدن در کار و فعالیت باعث می‌شود مهر و عاطفه زن نسبت به همسرش کمرنگ شود.

سوسرایی، عدم فرزندآوری را از دیگر پیامدهای اشتغال زنان معرفی کرد و گفت: امروزه با روی آوردن بانوان به اشتغال و حضور در فعالیت‌های اقتصادی، میل آنان به فرزندآوری کاهش یافته و بسیاری از آنان نقش مادری را رها می‌کنند.

وی، حفظ ارکان خانواده را از وظایف بانوان دانست و تشریح کرد: زن باید بین رفتار حرفه‌ای و سازمانی با روابط اجتماعی و زندگی خانوادگی ارتباط برقرار کند تا آسیب کمتری به خانواده و فرزندان وارد شود.

سوسرایی، اشتغال زنان را امری نسبی دانست و بیان کرد: موقعیت و شرایط فردی متغیر است و نمی‌توان به طور قطع این امر را بد یا خوب تلقی کرد.

خانم منصوری هم به عنوان استاد منتقد، اشتغال زنان را به سه قسم مباح، واجب و حرام تقسیم کرد و افزود: گاهی اشتغال زنان و حضور آنان در جامعه واجب است.

وی به بحث پیرامون آیه ۳۴ سوره نساء پرداخت و تشریح کرد: این آیه مورد اختلاف است و برخی در باب عدم اشتغال زن و قوامیت مرد بر زن به این آیه استناد کردند، اما بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره) این آیه از خانواده فراتر رفته و تمام حیطه‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد.

خانم طاهری دبیر علمی کرسی هم به جمع‌بندی مباحث پرداخت و افزود: اگر بانوان بخواهند علاوه بر نقش همسری، مادری و تربیتی، شغلی را انتخاب کنند، باید توانمندی‌های خود را بسنجند تا به بنیان خانواده آسیبی وارد نشود.

وی، مهمترین شغل بانوان را تربیت نسل توحیدی دانست و خاطرنشان کرد: بانوان باید در خانواده و جامعه تأثیرگذار بوده و نسل توحیدی تربیت کنند، لذا اگر زن بتواند آرامش را به خانواده هدیه دهد، آرامش جامعه را به دنبال می‌آورد.

مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، حضرت فاطمه، زینب و خدیجه (سلام‌الله‌علیها) را زنان تراز اول مکتب اسلام معرفی کرد و افزود: این بزرگواران‌ الگوی جامع و کامل برای جامعه انسانی هستند، لذا سیره زندگی آنان بهترین سرمشق برای بانوان جامعه اسلامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha