سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تقویم

حوزه/ مبدأ تاریخ ما مسلمانها هجری است، از هجرت پیغمبر اکرم است. استعمار خیلی کوشش کرد که مبدأ تاریخ هجری را از ما بگیرد و به جایش مبدأ تاریخ دیگری که همان مبدأ تاریخ میلادی است بگذارد. بگذریم از اینکه اصلًا مبدأ تاریخ میلادی یک مبدأ مجعول و جزو مجعولات است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شهید مطهری در یکی از سخنرانی های خود به مقایسه دو تاریخ هجری و میلادی پرداخته و گفته است:

هر ملتی مبدأ تاریخی دارد.

مبدأ تاریخ ما مسلمانها هجری است، از هجرت پیغمبر اکرم است.

استعمار خیلی کوشش کرد که مبدأ تاریخ هجری را از ما بگیرد و به جایش مبدأ تاریخ دیگری که همان مبدأ تاریخ میلادی است‌ بگذارد.

بگذریم از اینکه اصلًا مبدأ تاریخ میلادی یک مبدأ مجعول و جزء مجعولات است.

محققین معتقدند که عیسای مسیح یا دویست سیصد سال قبل از این تاریخ میلادی است یا دویست سیصد سال بعد از آن.

یک امر مجعولی است؛ ولی فعلًا فرنگیها این را پذیرفته‏ اند.

تازه حداکثر دلالت می ‏کند بر تولد یک پیغمبر؛ ولی تاریخ هجری یک تاریخ صد درصد دقیق است.

در میان تاریخ های بیش از هزار سال پیش، شما هیچ تاریخی را نمی ‏توانید پیدا کنید که به اندازه تاریخ هجری دقیق باشد که حتی روزش هم مشخص باشد.

مسلمین در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و یک شورا تشکیل دادند که برای خودشان یک تاریخ مستقلی ابتکار کنند؛ چون می‌دانستند اسلام از دنباله ‏روی بدش می‏ آید. هرکسی نظری داد.

بعضی گفتند ما وفات پیغمبر اکرم را مبدأ تاریخ قرار بدهیم. دیگران رد کردند، گفتند وفات پیغمبر اکرم یک حادثه تأثرآور و تأسف ‏آوری است، چرا مبدأ تاریخ ما حادثه تأسف ‏آور باشد؟

بعضی گفتند مبدأ تاریخ را بعثت قرار بدهیم. این هم رد شد؛ به این دلیل که گفتند درست است که بعثت، ظهور اسلام است، اما خود ما همه آن وقت کافر بودیم و این از برای خود ما یک خاطره خوشی ندارد.

ولادت پیغمبر چطور؟ گفتند زمان ولادت پیغمبر که هنوز اسلامی نبوده است.

در این میان یک پیشنهاد بود که مورد قبول واقع شد و آن پیشنهاد را شخص علی علیه السلام داد، فرمود: مبدأ تاریخ ما باید «هجرت» باشد.

به نظر می ‏رسید که هجرت مسئله مهمی نیست. یک مسافرت از مکه به مدینه آمدن که مهم نیست؛ ولی گفتند مهم است چون در هجرت بود که ما مستقل شدیم.

تا در مکه بودیم تحت نفوذ کفار قریش بودیم، در تقیه و در خفا زندگی می‏ کردیم، یک واحد مستقل نبودیم، از خودمان حکومت نداشتیم، استقلال نداشتیم، آزاد نبودیم و آزادی از خودمان نداشتیم؛ ولی در هجرت، تاریخ ما ورق خورد، آمدیم مدینه، مستقل شدیم، حکومت مستقل تشکیل دادیم، آزادی داشتیم، عبادت خودمان را علنی می‏ کردیم؛ بنابراین هجرت که آغاز استقلال ماست باید آغاز تاریخ ما باشد؛

برای اینکه وقتی که تاریخ مستقل می‏ خواهیم انتخاب کنیم باید مبدأ تاریخ ما مبدأ استقلال ما باشد. ما این تاریخ را باید حفظ کنیم.

منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهری (لزوم تعظیم شعائر اسلامی(پانزده گفتار))، ج‏ ۲۵، ص: ۳۹۱-۳۹۰ -با تلخیص و ویرایش جزئی-

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha