یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی و علامه مصباح در مرکز مدیریت حوزه اصفهان

کارشناس سیاسی گفت: در مسیر حرکت انقلاب به مقوله ای به نام مقاومت رسیدیم و باید بگوییم مکتب مقاومت یک بعد میدانی و یک بعد نظری و تئوریک دارد، پرچمدار مکتب علمی مقاومت آیت الله مصباح یزدی(ره) و پرچمدار مکتب عملی شهید سردار سلیمانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام میرمرشدی عصر امروز در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله مصباح یزدی(ره) که در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد مکتب متعالی اسلام اظهار داشت: شهید آیت الله مطهری(ره) در مقدمه ای بر جهان بینی این گونه می فرماید "در این مکتب خطوط اصلی، روش ها، بایدها، نبایدها، خوب ها، بدها، هدف، وسیله ها، نیازها و دردها و درمان ها، مسئولیت ها و تکلیف ها مشخص شده است".

وی افزود: اگر ما مفهوم مکتب را با این تفصیل بفهمیم باید بگوییم که مکتبی که حضرت ختمی مرتبت(ص) پایه گذاری کردند و امیرمومنان(ع) پرچم آن را برافراشتند و امام حسین(ع) ادامه دادند از مبعث تا عاشورا دارای ویژگی ها و خصلت های خاص خود است.

کارشناسی سیاسی با بیان این که حضرت امام(ره) در اواخر قرن بیستم مکتب عملی اسلام را کاربردی کرد، گفت: این مکتب کاربردی در عرصه جهان امروز همه ویژگی های بعثت، عاشورا و همه قیام های شیعه و تطورات و تحولات را در خود دارد، یعنی انقلاب اسلامی در واقع پایه گذار مکتب کاربردی اسلام در قرن بیستم است.

وی اضافه کرد: در مسیر حرکت انقلاب به مقوله ای به نام مقاومت رسیدیم که البته از درون مفهوم استقامت متولد شد و باید بگوییم مکتب مقاومت یک بُعد میدانی و یک بُعد نظری و تئوریک دارد و پرچمدار مکتب علمی مقاومت آیت الله مصباح یزدی(ره) و پرچمدار مکتب عملی شهید سردار سلیمانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمرشدی در ادامه به تبیین مکتب علمی آیت اله مصباح یزدی(ره) و مکتب عملی شهید سلیمانی پرداخت و عنوان کرد: اگر از مکتب حاج قاسم صحبت می کنیم در واقع از یک بعد عملی مبتنی بر یک مبنای نظری سخن می گوییم که پرچم دار این مبنای نظری مطهری ثانی یعنی علامه مصباح یزدی(ره) بود.

کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: آیت الله مصباح یزدی(ره) بسیار عمیق بود و بیانی بسیار رسا و گویا داشت و از تخریب ها نمی ترسید، لذا در قبل و پس از انقلاب روی اموری دست گذاشت که عده ای می ترسیدند در آن ورود کنند و با مقولاتی مخالفت کرد و یا مقولاتی را ارج نهاد که افرادی حاضر نبودند حتی مطرح کنند.

وی با تاکید بر ویژگی های اخلاقی و برتری های علمی و مکتبی آیت الله مصباح یزدی(ره)، تصریح کرد: ایشان دلی نترس در بیان مفاهیم علمی داشت. در ماجرای فتنه اخیز دیدیدم عده ای ۱۰۰ روز سکوت کردند و برخی نیز صحبتی نکردند و یا دو پهلو حرف زدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمرشدی افزود: آیت الله مصباح بسیار صریح بود و روشن بیان می کرد و مسئله ای را که وظیفه می دانست بی‌پرده می گفت و آنچه را تکلیف نمی دانست خود را درگیر آن نمی کرد.

وی به تلاش ها و فعالیت های آیت الله مصباح یزدی(ره) در موسسه "در راه حق" و نشریه "مکتب اسلام" اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی علامه مصباح یزدی(ره) متناسب با ساختارهای حاکمیتی به ایجاد موسسه امام خمینی(ره) اقدام کرد.

کارشناس سیاسی اضافه کرد: از دیگر شاخصه های شخصیتی آیت الله مصباح یزدی این بود زمانی که در مسئله ای وارد می شد مخاطبین را در نظر می گرفت، لذا کلام ایشان مخاطب محور بود و با مخاطبین ارتباط برقرار می کرد.

وی به تبیین ویژگی شاخص ولایت مداری و ولایت محوری آیت الله مصباح یزدی(ره) پرداخت و گفت: ایشان ترسیم خط می کرد و خطوطی که ترسیم می کرد دقیقا خطوطی بود که رهبر معظم انقلاب ریل‌گذاری کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمرشدی خاطر نشان کرد: آیت الله مصباح یزدی ذوب در ولایت بود و برای آن سینه سپر می کرد، لذا از همین نقطه به ویژگی شهید سلیمانی می رسیم که در بعد عملی سینه سپر بود.

وی در ادامه با معرفی مقاله ای تحت عنوان " مولفه های مکتب حاج قاسم سلیمانی" به ارائه ۳۰ مولفه در خصوص مکتب شهید سلیمانی پرداخت و عنوان کرد: این مولفه ها همه از مکتب علمی آیت الله مصباح برای شهید سلیمانی به ارمغان رسیده است که شامل خدامحوری، ولایت مداری ، روح جهادی، تعبد و بندگی، استکبارستیزی و دشمن شناسی، بشردوستی، حریت و آزادگی، ایثار و فداکاری، شهادت طلبی، صبر و پایداری، استقامت در مسیر هدف، فرماندهی و مدیریت، دیپلماسی میدانی، فرمانبری و اطاعت پذیری، مقابله با دنیاطلبی، تواضع و فروتنی، مردمی بودن و با مردم زیستن و توجه عمیق به خانواده، اخلاص و دوری از ریا و سیاست ورزی حکیمانه و ... می باشد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha