یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
مصباح

حوزه / فرزند آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص کرده و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، امشب در مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، بزرگداشت علما و بزرگان، بزرگداشت یک شخص نیست، بلکه بزرگداشت یک راه و مکتب است و البته بزرگداشت اصلی این علما، ادامه دادن راه آن بزرگان است.

زمان شناسی و تکلیف محوری، نخستین خصیصه علامه مصباح

وی بیان کرد: تبیین منش و روش بزرگان و تطبیق آن با شرایط زمانه می‌تواند کمک حال ما در ادامه راه بزرگان باشد، بنابراین از ویژگی‌های ممتاز آیت الله مصباح یزدی می‌توان به زمان شناسی ایشان و اینکه سعی می‌کردند در هر زمان، وظیفه و تکلیف خود را متناسب با شرایط تشخیص بدهند و به آن عمل کنند، اشاره کرد.

فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی، عنوان کرد: شاید در اقشار مختلف و از جمله روحانیت، کمتر کسی پیدا شود که خود را از جو غالب جامعه و روزه مرگی جدا سازد و از انداختن طرحی نو واهمه‌ای نداشته باشد.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی همواره براساس وظیفه محوری و تکلیف مداری حرکت و عمل می‌کردند، یادآور شد: حقیقتا با تحولات و تغییرات سریعی که در دنیا رخ می‌دهد، خاصه در دهه‌های اخیر که سرعت رشد و تحولات چند صد برابر شده، تبیین ابعاد مختلف دین و اجرای امور عملی دین به همین تناسب تغییر می‌کند و چه بسا آنچه تا دیروز باید انجام می‌دادیم، امروز دیگر موثر نباشد و وظیفه ما چیز دیگری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح یزدی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی در طول زندگی خود چنین دغدغه‌ای داشتند و به ادامه راه‌های گذشته و وظایف قبلی اکتفا نمی‌کردند و همیشه در پی ایجاد راهی جدیدی متناسب با شرایط بودند.

وی ابراز کرد: امروز تشنگی که برای دین مبین اسلام در جهان پیدا شده، وظایف ما را تغییر داده و متحول می‌سازد، به بیان دیگر امروزه به مقداری نیازها و سوالات زیاد شد که دیگر نمی‌توانند فقط متصور به وظیفه روحانیت به یک منبر و محراب باشند، اما متاسفانه چون زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه آنگونه که باید رشد نکرد و نتوانست متناسب با شرایط جامعه پیش برود و لذا در نهایت از پاسخگویی به همه نیازها در عرصه‌های مختلف باز ماند.

فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی اذعان کرد: به عنوان مثال بعد از چهار دهه هنوز در زمینه تربیت قاضی تراز اسلام و انقلابی از بدنه روحانیت و یا مبلغ دینی برای جوامع خارجی دچار چالش هستیم.

وی بیان کرد: از مهمترین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به روحانیت، تبیین ابعاد مختلف اسلام برای اداره جامعه اسلامی است، از روانشناسی و جامعه‌شناسی گرفته تا روابط بین المللی و مباحث مختلف ما نیاز به متخصص روحانی داریم، ما امروز در حوزه علمیه چه میزان در زمینه اقتصاد اسلامی برنامه و نظریه تولید کرده‌ایم، هنوز ما یک نظام اقتصادی اسلامی با همه اجزا و دستورالعمل‌های آن تعریف و تنظیم نکرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی خاطرنشان کرد: همچنین ما در این چهل سال افرادی که در حد وزیر بتوانند کارآمد باشند و تا بن دندان معتقد به اسلام و مبانی دینی باشند هم در دانشگاه‌ها تربیت نکرده‌ایم.

اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است

وی افزود: امروز در نظام تعلیم وتربیت، از مهدکودک تا دانشگاه‌ها در ذیل جمهوری اسلامی ایران همگی براساس نظریات غربی است و سپس تعجب می‌کنیم چرا جوانان و نوجوانان امروز در کف خیابان با نظام جمهوری اسلامی ایران درگیر می‌شوند! چه میزان در نظام تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کرده‌ایم؟

فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: آیا کسی به جز روحانیت به عنوان اسلام شناس، صلاحیت ارایه نظریه‌های مختلف برای ابعاد متعدد اداره جامعه اسلامی را ندارد، موضوعی که از دغدغه‌های مهم آیت‌الله مصباح بود این است که ما امروز با چه نیازهایی مواجهیم و چه کاری برای رفع آن نیاز داریم و سپس بعد از آن خود را برای پیشبرد اهداف وقف می‌کردند.

علامه مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم

وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح معتقد بودند ما در جبهه فرهنگی، سربازیم و حق استراحت، تفریح و به بطلالت گذراندن وقت خود را نداریم، علامه مصباح یزدی تا آخرین روزهای عمر خود از این آرزوی خویش سخن می‌گفتند که باید فهرستی از نیازهای فکری جامعه تهیه، اولویت‌ها را مشخص و برنامه‌ای برای برآورده شدن این نیازها تهیه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح اظهار کرد: این یک راهبرد اصیل و برنامه عملی است که ما باید از علامه مصباح یزدی بیاموزیم و در زندگی خود بکار ببریم، اسلامی سازی علوم انسانی یک بحث جدی برای اسلام و نظام است، یک تفنن و فرع نیست، بلکه یک ضرورت بوده و اگر در موقع خود انجام نشود ، ممکن است خیلی دیر شود.

وی ادامه داد: ضعف‌های موجود در نظام اسلامی حاصل ترک فعل ها است، ما به عنوان حوزه و روحانیت باید یک بازنگری در چهل سال گذشته خود کنیم و ببینیم چه باید می‌کردیم و هنوز انجام نداده‌ایم.

فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: از آخرین ماموریت‌های علامه مصباح یزدی نسبت به موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، دستور بازنگری در اولویت‌ها و ماموریت‌های این موسسه بود، که امروز چنین به نظر می‌آید که این بازنگری در ماموریت‌ها و اقدامات بعد از چهل سال باید در مراکز مختلف نیز رقم بخورد.

وی گفت: اخلاص و توسل از دیگر خصایص سیره عملی آیت الله مصباح یزدی بود، علامه برای کاری که انجام می‌داد منتظر تایید و تشویق کسی نبود، عملکرد ایشان در دوران اصلاحات پیش چشم همگان است، چنانچه تشخیص انجام کاری را می‌دادند از حرف و مذمت هیچ‌کسی هراس نداشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آیه مقاومت CA ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام آقا جان، لَا تَحْزَنْ! روزی شعار کل جهان می شود، علی! طبق حدیث امام زمان میشود، علی! «رَبِّ ٱشْرَحْ لِى صَدْرِى، وَيَسِّرْ لِىٓ أَمْرِى، وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي، هَـٰرُونَ أَخِى، به وسیلۀ او پشت مرا محکم کن، و او را در کار من شریک کن»! در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج حسن ایرلو، سردار قاآنی گفتند:«شهید ایرلو در هر عرصه‌ای که بود به معنای واقعی مرد مقاومت بود. اگر در عرصه دفاع مقدس حضور داشت مرد مقاومت بود و اگر در عرصه دیپلماسی حاضر شد سفیر مقاومت بود.» همان طور که رهبر و حاج قاسم سالها پیش فرمودند باید «دولت مقاومت» تشکیل بدهیم! باید جهان جدیدی بسازیم 🌏! باید پیر و جوان همه کشورها قوی و مقاوم بشوند مثل پیر و جوان محور مقاومت! «آیه مقاومت» سید حسن و مصباح ما را باید دید! سید ما گفت اگر بخواهید جنگ (ماه ژوئيه) را در یک جمله خلاصه کنم، میگویم خدا را به صورت حیرت انگیزی دیدیم. ما هم باید خدا را به صورت حیرت انگیزی ببینیم! مگر نمی خواهیم صدای امام را بشنویم و سیمای امام را ببینیم؟ باید چشم و گوش و دلمون را از هر چه نا پاک پاک کنیم! اکثر مردم به نحوی غرب زده هستند...به نحوی بت و گوساله پرستند و تحت تاثیر تبلیغات نادرست. ما در دانشگاه های دشمن نه درس میخوانیم، نه کار و نه تدریس! ما از علم و ایمان امام و شهدا تغذیه میکنیم! همنشینی با مردم/معلم/استاد های مریض/جاهل/منحرف (چه بخواهد در ایران باشد، یا در خارج ایران یا در فضا باشد) سند 2030 را در امروز 2023 وارد ذهن،روح و فکر میکند. پیام رسانهای دشمن گوشمون را سنگین میکند! حالا پیام رسان پیامبر اسلام چه و که خواهد بود؟ از نظر حاج قاسم، جبهه یک مکتب بود و رزمندگان در آن پیام‌گیران و پیام‌دهندگانی بودند که سخن و عمل‌شان از اوج معارف دینی و انسانی آنان حکایت داشت. این باور وزرای ما هم هست! وزیر آموزش و پرورش خطاب به همسر شهید بلباسی گفتند:«شما هم مانند شیرزن کربلا، حضرت زینب، پیام‌رسان این شهیدان هستید و من خوشحالم که توفیق داشتم در خدمت شما و فرزندان این شهید بزرگوار باشم.» شما هم فرزند عمار انقلاب هستید! مصباح ما مثل شهید زندگی کرد! بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در الا شهید عشق به تیر از کمان دوست! حاج حسین یکتا گفتند جمعه جمعه رفتنیها شد... جمعه رفتنی های قاسم و مصباح و فخری زاده. و که، احتمالا، دارد جمعه آمدن ها هم نزدیک میشود! 🇮🇷🇵🇸
  • بچه زرنگ CA ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    «از ویژگی‌های ممتاز علامه مصباح یزدی می‌توان به زمان شناسی ایشان و اینکه سعی می‌کردند در هر زمان، وظیفه و تکلیف خود را متناسب با شرایط تشخیص بدهند و به آن عمل کنند، اشاره کرد». در دیدار سال ۱۳۹۸ با جمعي از جوانان و دانشجويان لندن، آیت الله مصباح یزدی گفتند که عده ی کمی شاگردهای ممتاز هر کلاسی میشوند! وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ- ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ. لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ- ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ. آقا جان، امروز در مسئله‌ی عدالت عقبیم. ولی ان شاء الله، با السابقون السابقون جلو میفتیم! همان طور که حضرت آقا گفتند آنها زودتر از دیگران نیاز را شناختند و دانستند، برای برآوردن آن نیاز شتافتند؛ آن هم در میدان سختی مثل میدان جنگ، میدان جهاد، میدان فداکاری؛ سابقون اینها هستند! «آیت الله سید محمد باقر صدرها، مجتهد مســلم و تئوری پرداز که اگر طرح اقتصادش در دنیا مطرح میشد و در کشور ما رعایت میشد، ما مترقی ترین اقتصاد دنیا میشدیم. شخصیتی که درجهان شیعه پشت ســر رهبری جهان با آن شرایط در آن شکنجه ها با خواهرشان و با آن شجاعت؛ یک کاروانی است که بزرگان میروند» (کتاب نگاهی به مبانی و اصول تفکر بسیجی). باید شاگرد زرنگ بشویم! در ۱۳۹۶ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت:«امروز متأسفانه واژه زرنگی دچار تحول مفهموی شده و به کسی زرنگ می گویند که کمتر درس بخواند و راحت تر نمره بگیرد یا کمتر کار کند و زودتر نمره بگیرد. برخی از کتاب هایی که در جامعه به چاپ می رسند، روی فرهنگ راحت طلبی و گسترش این فرهنگ در بین مردم تأثیر می گذارد؛ این مسئله به نفع کشور نیست و باید فرهنگ سخت کوشی و کار جمعی را در جامعه نهادینه کنیم.» حاج قاسم در وصف شهید صدرزاده گفت:«به آن‌ها که دنبال مال جمع کردن و... هستند [زرنگ] نمی‌گویند! زرنگ و با ذکاوت کسی است که اینطور کار را بدست می‌آورد و بالاترین بهره را از آن می‌گیرد و به نحو احسن از فرصت استفاده می‌کند.» حضرت آقا گفتند کلمه شهید یک کتاب است! باید خودمان بشویم کتاب! باید خودمان بشویم مستند – مستند «بچه زرنگ»! سلام فرمانده! عـهد میبندم، حاج قاسمت بشم، عـهد میبندم، مثل بهجت و مصباح و مثل سربازای گمنام خادمت بشم! ما ناصر ایمان و، ما حامی قرآنیم /ما وارث خون رنگِ، میراث شهیدانیم /بر دشمن طغیانگر، ما شمشیر برّانیم /از ملت اسلام و، از کشور افغانیم! 🇮🇷🇵🇸