یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مسترحمی

حوزه/ جانشین دبیرعلمی کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب گفت: به منظور هر چه بهتر برگزار شدن کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری تاکنون ۲۷ پیش نشست علمی و ۲۴ کارگاه آموزشی مرتبط با محورهای همایش در شهرهای مشهد، گرگان، بندرعباس، اهواز، قم و تهران برگزار شده است و این روال تا سال آینده نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی، مدیر گروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در نشست‌ هم‌اندیشی مدیران مراکز و گروه‌های علمی که در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: در ۲۰ محور ارائه شده کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای، تاکنون ۳۵۰ چکیده و بیش از ۷۰ مقاله به زبان‌های عربی، انگلیسی، فارسی، فرانسه، اردو دریافت شده است.

جانشین دبیرعلمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری بیان کرد: طی یکسال گذشته با همکاری ۷۰ مرکز حوزوی و دانشگاهی چندین هدف عمده را در این کنگره دنبال می‌کنیم که عبارتند از؛ «شناخت اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مباحث قرآنی و کشف نوآوری‌های قرآنی معظم‌له»، «تبیین شخصیت قرآنی رهبر انقلاب در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی»، «تبیین نقش اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در سبک زندگی و ارائه اندیشه‌های ایشان در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم‌انسانی با صبغه قرآنی».

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به محورهای همایش، بررسی شخصیت و سیره قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای، مرجعیت قرآن، قرآن و اهل‌بیت(ع)، علوم قرآنی، تفسیر و معارف قرآن، ترجمه، تدبر و انس با قرآن، قرائت و حفظ قرآن، فعالیت‌های قرآنی، سبک زندگی قرآنی و قرآن و نظام‌سازی و تمدن‌آفرینی را از مهم‌ترین محورها این کنگره عنوان کرد.

مدیر گروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی ادامه داد: مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قرآن و انقلاب، دولت و جامعه‌سازی، مبانی قرآنی حکومت‌داری و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ، قرآن و علوم طبیعی و انسانی، مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای، قرآن و مستشرقان و غرب، مبانی قرآنی شعارهای انقلابی و مقاومت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای، روش‌شناسی تفسیر و نیز زن و خانواده از دیگر محورهای همایش عنوان کرد.

حجت‌الاسلام‌ مسترحمی به تشکیل ۱۲ کارگروه تخصصی متناسب با موضوعات کنگره اشاره کرد و گفت: کارگروه اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای، کارگروه تفسیر و علوم قرآن، کارگروه روش‌شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، کارگروه قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان‌رشته‌ای)، کارگروه ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات، کارگروه قرآن و اهل‌بیت(ع)، کارگروه قرآن و مستشرقان و عرصه بین‌الملل از جمله کارگروه‌های تخصصی کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ ریز موضوع در محورهای همایش در سایت و کانال کنگره ارائه شده و ۲۰ مجله علمی و ۳۰ مجله ترویجی و تخصصی برای انتشار مقالات منتخب، اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مسترحمی بیان کرد: کتاب منبع برای شناخت این کنگره در ۸۰۰ صفحه تدوین و بیش از ۱۰۰ کتاب، ۶۰ مقاله، ۲۰ سایت و ۳۰ نرم‌افزار در راستای محورهای همایش ترسیم شده است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/ مراجعه کنند.

وی افزود: از مجموع ۳۵۰ چکیده ارسالی تاکنون بیش از ۷۰ مقاله به زبان‌های مختلف در موضوعات «قرآن و علوم»، «مبانی قرآنی شعارهای انقلابی»، «استکبارستیزی و مقاومت»، «آیت‌الله خامنه‌ای، زن و خانواده»، «سیره و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای»، «دولت، نظام و تمدن‌سازی»، «گام دوم و سبک زندگی» به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند.

لازم به ذکر است، مهلت ارسال چکیده‌ها تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ و مهلت ارسال اصل مقالات تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ است، کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شهرهای قم، تهران و مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha