دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم گفت: با توجه به اهمیت موضوع کتاب سال قرآن و تفسیر را در سال ۹۹ با ۴۵ اثر در سال ۱۴۰۰ با ۶۰ اثر و امسال با مشارکت ۲۱ مرکز علمی و انتشاراتی با ارائه ۱۶۰ اثر ارزشمند موفق به برگزاری شدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در نشست‌ هم‌اندیشی مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی که به میزبانی انجمن قرآن پژوهی در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: طی سالهای اخیر فعالیت‌های ارزشمند قرآنی در این مرکز دانشگاهی انجام شده است که برگزاری موفق سومین سال کتاب سال قرآن و تفسیر را در ماههای اخیر پشت سرگذاشتیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در کنار برگزاری کتاب سال حوزه یا کتاب سال جمهوری اسلامی آنچه با مظلومیت همراه بود مجموعه کتب قرآنی و تفسیر بودند که از سوی محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به رشته تحریر درآمده بودند، لذا با توجه به اهمیت موضوع کتاب سال قرآن و تفسیر را در سال ۹۹ با ۴۵ اثر در سال ۱۴۰۰ با ۶۰ اثر و امسال با مشارکت ۲۱ مرکز علمی و انتشاراتی با ارائه ۱۶۰ اثر ارزشمند موفق به برگزاری شدیم. لذا امید داریم با حمایت انجمن قرآن پژوهی حوزه این حرکت با جدیّت و همراهی بیشتر مراکز قرآنی حوزوی و دانشگاهی مواجه گردد.

وی ادامه داد: توجه و احیای نسخ خطی را از سال ۹۷ که مسئولیت دانشگاه را عهده دار شدم، پیگیر شدم تا کتابخانه‌ای مختص نُسخ خطی قرآن و تفسیر را راه اندازی کنیم. بحمدالله امروز موفق به جمع‌آوری و ساماندهی ۱۳ هزار عنوان نسخه خطی تفسیری و قرآنی شده‌ایم و حتی دو نسخه آن را احیاکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام نقیب بیان کرد: موضوع دیگری که در دستور کار داریم، بحث احیاکنندگان یا کاتبین نسخ خطی است. به زودی کارگاهی برای آموزش احیای کاتبین نسخ خطی راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه به موضوع «خط قرآنی» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خط قرآنی در حال فراموشی است و تنها خط تایپ رایانه‌ای، برای خط قرآن استفاده می‌شود، لذا از مسئولین وزارت علوم درخواست داریم با توجه به اینکه رشته کتاب قرآن سالها در دانشگاه فعال بود و سالها پیش با دستور وزارت علوم آن را حذف کردند، مجددا فعال کنند تا این خط بیش از این به فراموشی سپرده نشود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha