یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اعتصاب در فرانسه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اختلاف آبی به جنگ کشیده نشد

نخست‌وزیر یونان با تاکید بر این که کشورش قصد وارد شدن به جنگ با ترکیه را ندارد، گفت که هنوز می‌توان با گفت‌وگو اختلافات دو کشور را برطرف کرد.کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: با ترکیه وارد جنگ نخواهیم شد. ما باید بتوانیم مانند دو فرد بالغ گفت‌وگوی منطقی داشته و اختلافاتمان را حل کنیم، از جمله تعیین حدود مرزهای آبی در دریای اژه و مدیترانه شرقی. حدود سه سال است که روابط میان این دو متحد ناتو و رقیب منطقه‌ای آشفته بوده و تهدیدهای لفظی مقامات ترکیه زنگ خطرها را در یونان به صدا درآورده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بارها تهدید کرده که ممکن است سربازان کشورش «یک شب به ناگهان» وارد قبرس شوند و یا حتی آتن با موشک‌های بالستیک هدف گرفته شود. میتسوتاکیس بیان کرد که گرچه موقعیت دشوار جغرافیایی دریای اژه این کار را دشوار می‌کند، اما یونان پیش از این هم اختلافات مشابهی را با ایتالیا و مصر حل و فصل کرده و در حال حاضر نیز در حال بررسی مطرح کردن مناقشه‌ای مشابه با آلبانی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه است. میتسوتاکیس و اردوغان هر دو در کشورهایشان با انتخابات مواجه هستند. او گفت: نمی‌دانم چه دولتی در ترکیه روی کار خواهد آمد، اما باور دارم که راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها و کار بر روی مسائل با منافع مشترک وجود دارد. می‌توان اختلاف‌نظر داشت، اما این اختلاف را به شکل متمدنانه پیش برد.

منبع: ایسنا

مکرون تسلیم تظاهرات میلیونی نشد

رئیس جمهور فرانسه با وجود تظاهرات میلیونی معترضان، بر اجرای تغییرات مورد نظر دولت این کشور، تاکید کرد. مجری این شبکه گفت اعتصاب‌ها بخش‌های حیاتی در فرانسه از جمله حمل و نقل، سلامت و آموزش در این کشور را فلج کرده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با وجود برگزاری این تظاهرات بزرگ میلیونی، تاکید کرد اصلاح قانون بازنشستگی عادلانه است.لطفی المسعودی خبرنگار شبکه الجزیره افزود همزمان با ترافیک سنگین به علت اعتصاب، حتی برنامه‌های صبحگاهی رادیویی هم به همین علت، پخش نشد و به علت دعوت اتحادیه‌های کارکنان رادیوی فرانسه به اعتصاب در چارچوب روز فراخوان ملی در مخالفت با اصلاح نظام بازنشستگی، نمی‌توانیم برنامه‌های معمول خودمان را به طور کامل پخش کنیم و از شما پوزش می‌طلبیم. اما معطلی در ترافیک، بهتر از شرایط کسانی است به علت فلج شدن نیمی از شبکه حمل و نقل فرانسه، سردرگم شده بودند. اعتصاب، مدارس، پالایشگاه و همه بخش‌های حیاتی از جمله نیروگاه‌های برق، ترابری هوایی و حتی کارکنان وزارت امور خارجه فرانسه را فرا گرفت. یکی از معترضان گفت زمانی که کارکنان پالایشگاه‌ها اعتصاب کنند، سوخت پیدا نخواهید کرد و اعتصاب کارکنان راه آهن هم به معنای توقف ترددهاست. در مدارس هم آموزشی در کار نخواهد بود. شما شاهد پیامدهای این اعتصاب‌ها هستید. امروز به شما ثابت می‌کنیم که اگر ما سر کار نباشیم، چرخ جامعه و همه چیز متوقف می‌شود. نمایش قدرت اتحادیه‌ها، در تظاهرات گسترده‌ای که خیابان‌های پاریس را فرا گرفت، آشکارتر بود. اتحادیه‌ها تاکید می‌کنند حدود ۲ میلیون نفر در مخالفت با نظام جدید بازنشستگی تظاهرات کردند و شعارهایی علیه دولت مکرون سر دادند و آنرا متهم به حمایت از سرمایه‌داری وحشی کردند که هزینه‌های ناکامی‌های خودش را به طبقه کارگر تحمیل می‌کند. میریال گیلبار کمیسر کل اتحادیه‌های صنفی تعاونی گفت این شانس را داریم این تحرکات، به سرعت نتیجه بدهد، یعنی دولت هرچه سریع تر از طرح خودش در برابر این فراخوان بزرگ، عقب نشینی کند. نشانه‌ها آشکار است که دولت باید این طرح را کنار بگذارد. در حالیکه اتحادیه‌ها معتقدند تظاهرات ثابت کرد مخالفت آنها با نظام جدید بازنشستگی مبتنی بر حمایت گسترده مردمی است، اما در طرف مقابل امانوئل مکرون پاسخ داد مشروعیت قانونی خودش را در انتخابات اخیر به دست آورد و طرح نظام جدید بازنشستگی با قوت ادامه خواهد یافت. تظاهرکنندگان معتقدند آزمون مردمی ثابت کرد طرح جدید نظام بازنشستگی، حامی مردمی ندارد و دولت باید به خواست اتحادیه‌ها گوش کند و به دنبال راه حل‌های جایگزین باشد.

منبع: شبکه خبر

اعتصاب سراسری سوخت فرانسوی ها را زمین گیر کرد

اعتصاب در فرانسه عمده‌فروشی بنزین و گازوئیل از سه پالایشگاه تحت مدیریت شرکت توتال انرژی را در روز پنجشنبه مختل کرد.اعتصاب در فرانسه عمده‌فروشی سوخت از سه پالایشگاه تحت مدیریت شرکت توتال انرژی را در روز پنجشنبه مختل کرد. این اولین روز از یک‌سری اعتصاب‌های سراسری برنامه‌ریزی‌شده در بسیاری از بخش‌ها علیه طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای افزایش سن بازنشستگی است. اتحادیه تجاری سی‌جی‌تی اعلام کرد پالایشگاه‌های دانگس، نورماندی و فیزین که شرکت توتال انرژی اپراتور آنهاست عمده‌فروشی بنزین و گازوئیل را امروز متوقف کردند و پالایشگاه فیزین هم مجبور است میزان فراوری نفت خود را تا حداقل پایین بیاورد. توتال انرژی و واحد اکسون موبیل در فرانسه اکثر ظرفیت پالایشگاهی در این کشور را در اختیار دارند. انتظار می‌رود اعتصاب علیه اصلاحات ماکرون درمورد بازنشسته‌ها با اقدامات صنعتی جدیدی در ماه جاری و همچنین اوایل فوریه ادامه داشته باشد و عرضه سوخت در این کشور را بیش‌از پیش مختل کند. این اعتصابات در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه واردات محصولات نفتی روسیه از پنجم فوریه صورت می‌گیرد. طبق اطلاعیه اتحادیه سی‌جی‌تی، فرانسه شاهد یک اعتصاب 48 ساعته در 26 ژانویه و یک اعتصاب سه‌روزه در فوریه خواهد بود. عرضه سوخت از پالایشگاه‌های شرکت توتال در روز پنجشنبه مختل شد، اما نشانه‌های کمتری از اختلال در پالایشگاه‌های اکسون دیده می‌شد. این اعتصاب سراسری که حمل‌ونقل عمومی و مدارس را تحت تأثیر قرار داده بود، 3 ماه پس‌از هفته‌ها اعتصاب کارگران پالایشگاه‌ها در ماه سپتامبر و اکتبر صورت‌گرفته است. اعتصاب در پالایشگاه‌های فرانسه در پاییز 2022 در شرایطی 60 درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور را تعطیل کرد که ایستگاه‌های گاز در سراسر پاریس و بخش‌های شمالی فرانسه خالی از سوخت بودند. اعتصاب پالایشگاه‌های اکسون سرانجام پس‌از توافق اتحادیه‌های تجاری فرانسه با این شرکت برای 7 درصد افزایش دستمزد به پایان رسید.

منبع: تسنیم

لولا راهی واشنگتن شد

کاخ سفید تایید کرد که لولای برزیل در اوایل فوریه از واشنگتن بازدید خواهد کرد. رئیس جمهور جدید برزیل قرار است به آمریکا سفر کند. این خبر را «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده تأیید کرده و در این ارتباط گفت: «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در اوایل فوریه از واشنگتن بازدید خواهد کرد.» کربی گفت: «ما مشتاقانه منتظر دیدار رئیس جمهور لولا در اوایل ماه آینده هستیم.» روابط برزیل و آمریکا بدون چالش به نظر می‌رسد و هفته گذشته نیز، پس از شورش و ناآرامی‌ها در برزیل، کاخ سفید از گفتگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با لولا دا سیلوا رئیس جمهور برزیل خبر داده بود. بر اساس این گزارش، کاخ سفید افزود که جو بایدن در تماس تلفنی با داسیلوا بر «حمایت واشنگتن از برزیل و اراده مردم این کشور» تاکید کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس جمهور بایدن بر حمایت ثابت ایالات متحده از دموکراسی در برزیل و اراده مردم این کشور که طی انتخابات ریاست جمهوری اخیر که رئیس جمهور لولا در آن پیروز شد، ابراز کردند، تاکید نمود. این بیانیه می‌افزاید که بایدن خشونت‌ها و حملات به نهادهای دولتی برزیل و انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور را محکوم کرد. کاخ سفید همچنین افزود که بایدن از لولا داسیلوا برای سفر به واشنگتن در اوایل فوریه آینده به منظور رایزنی پیرامون دایره گسترده‌ای از موضوعات دعوت کرد و این دعوت با قبول رئیس جمهور برزیل مواجه شد. لازم به ذکر است که یک هفته پس از تحلیف و آغاز به کار رسمیِ «لولا داسیلوا»، رئیس جمهور جدید و چپ‌گرای برزیل، هواداران «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهو غرب گرای پیشین این کشور و رقیب شکست‌خورده لولا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری حمله کردند. همچنین تقریباً تمام سران کشورهای آمریکای لاتین و بقیه جهان این اغتشاش و شورش هواداران بولسونارو را محکوم کردند. برای مقابله با معترضان در پایتخت، رئیس‌جمهور برزیل دستور داد تا ارتش و نیروهای فدرال وارد عمل شوند. کشورهای آرژانتین و شیلی رسماً از برزیل خواستند که برای کمک به نیروهای پلیس این کشور، نیروهای ویژه به برزیل اعزام کنند. پس از ساعت‌ها زدوخورد شدید نیروهای نظامی و معترضان، در تمام نقاط پایتخت، ایستگاه‌های ایست‌وبازرسی برپا شد و فرماندار پایتخت نیز برکنار گردید.

منبع: مهر

وزیر علوم عذرخواهی کرد

وزیر علوم درباره شایعات مطرح شده مبنی بر لو رفتن سوالات کنکور گفت: خوشبختانه با تمهیدات درنظرگرفته شده این اتفاق نیفتاد. محمد علی زلفی گل روز جمعه درحاشیه بازدید از فرآیند برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه قم در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه رقابت علمی برای تعداد محدودی از رشته‌های پرمتقاضی است، گفت: این قول را به داوطلبان و خانواده‌ها می‌دهیم که نهایت تلاش برای برگزاری یک رقابت علمی عادلانه شده است و داوطلبان می‌توانند در کمال امنیت و آرامش به رقابت علمی بپردازند. دکتر محمد علی زلفی گل با عذرخواهی از مردم بابت قطعی اینترنت گفت: قطعی اینترنت مصوبه شورای امنیت کشور بود که قانونا باید اجرا می‌شد و این قانون بخاطر رعایت عدالت آموزشی و پیشگیری از تخلفات تصویب شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر لو رفتن سوالات کنکور گفت: خوشبختانه با تمهیدات درنظرگرفته شده این اتفاق نیفتاد و تنها در یک مورد نادر، چند صفحه از سوالات به بیرون از محل برگزاری ارسال شد که فردی که سوالات به آن ارسال شده بود شناسایی شد و بازگشت آن به داخل محل برگزاری آزمون اتفاق نیفتاد. دکتر زلفی‌گل مهمترین چالش‌های وزارت علوم را اول پذیرش دانشجو بر اساس نیاز آینده کشور و دوم مهارت‌محور کردن آموزش دانست و گفت: در این دوره نهایت تلاش را می‌کنیم که آموزش‌های مهارتی را توسعه دهیم و از ظرفیت سفرهای استانی ریاست جمهوری برای توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای و ایجاد ظرفیت جدید استفاده می‌کنیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در دانشگاه‌های بزرگ ملی و بین‌المللی هم با بازنگری سرفصل‌های دروس بحث مهارت‌محور کردن آموزش را در دستور کار داریم. وی در پایان تاکید کرد: دو نوبت شدن برگزاری کنکور بار استرس را از داوطلبان و خانواده‌ها کم کرده‌است.۱۳ هزار و ۷۷۹ داوطلب قمی در نوبت نخست آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ شرکت کردند.

منبع: خبرنگاران جوان

«پیرترین» انسان جهان معرفی شد

با درگذشت راهبه ۱۱۸ ساله فرانسوی، گینس یک زن مسن اسپانیایی را به عنوان پیرترین انسان زنده جهان معرفی کرد. «لوسیل راندون» پیرترین انسان شناخته‌شده جهان، راهبه فرانسوی و معروف به «خواهر آندره» در سن ١١٨ سالگی درگذشت. کتاب رکوردهای گینس پس از آن یک زن مسن اسپانیایی با ۱۱۵ سال سن را به عنوان پیرترین انسان زنده جهان معرفی کرد. رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند، خواهر آندره پیرترین انسان شناخته شده در جهان در خانه سالمندان درگذشت. او تنها یک ماه با سن ١١٩ سالگی فاصله داشت. رکوردهای جهانی گینس او را در آوریل سال گذشته و پس از مرگ «کین تاناکای» ژاپنی در سن ١١٩ سالگی، به عنوان مسن‌ترین فرد زنده ثبت کرده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

زاغه‌های سئول سوختند

براثر آتش سوزی در یک منطقه فقیر نشین در سئول حدود ۶۰ خانه ویران شدند. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی از آتش سوزی در پایتخت کره جنوبی و تخلیه صدها نفر از خانه هایشان خبر داد. وقوع آتش سوزی در یکی از زاغه‌های فقیر نشین در سئول -پایتخت کره جنوبی- سبب شد صدها نفر از خانه هایشان تخلیه شوند. حدود ۶۰ خانه بر اثر آتش سوزی ویران شدند. صدها امدادگر برای مقابله با این آتش سوزی اعزام شده اند. گفته می‌شود همه ساکنان این منطقه تخلیه شده و به مکانی امن منتقل شده اند. براساس گزارش سی ان ان، شین یونگ هو، یکی از مقامات ایستگاه آتش نشانی گانگنام، در یک کنفرانس تلویزیونی گفت: آتش حدود ساعت ۶:۲۸ صبح در منطقه چهارم این منطقه رخ داد. حدود ساعت ۱۱:۵۰ صبح به وقت محلی خاموش شد و به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع خسارت وارد کرد. مقامات مدت‌هاست که هشدار داده‌اند که ساکنان گوریونگ در معرض خطر بلایای خاص هستند و دولت گانگنام در وب‌سایت خود اعلام کرده است که این محله در سال ۲۰۱۹ «در برابر آتش‌سوزی آسیب‌پذیر» بوده است. محله فقیر نشین گوریونگ برای مدت طولانی به عنوان نمادی از شکاف بین غنی و فقیر در کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، دیده می‌شود. اگرچه برنامه‌های توسعه مجدد این منطقه حداقل به یک دهه قبل برمی‌گردد، پیشنهادهای متعددی به دلیل اختلاف نظر بین ارگان‌های حاکم محلی و مذاکرات بر سر غرامت زمین با شکست مواجه شده است. دولت سئول در نوامبر گذشته در یک بیانیه خبری گفت که مقامات در تلاش هستند تا به جابجایی حدود ۱۵۰۰ خانواری که در کلبه‌ها در سه محله فقیر نشین بزرگ از جمله گوریونگ زندگی می‌کنند، به خانه‌های عمومی کمک کنند. در ادامه این بیانیه آمده است که هدف این شهر در نهایت «حذف خانه‌های غیرعادی مانند کلبه‌ها و خانه‌های وینیلی» است.

منبع: خبرنگاران جوان

ترامپ از متا عذرخواهی کرد

دونالد ترامپ از متا درخواست کرده تا حساب فیسبوک او را از مسدودی در بیاورد. کمپین ترامپ رسماً از شرکت متا که مالکیت فیسبوک را در اختیار دارد، درخواست کرده تا حساب کاربری رسمی دونالد ترامپ را که دو سال پیش در واکنش به شورش کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مسدود شده بود، رفع انسداد کند. به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال بازپس گیری کنترل حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی برای بازگشت به کاخ سفید است. بر اساس نسخه‌ای از نامه ستاد ترامپ، ستاد انتخاباتی ترامپ در نامه خود به امضای شخص ترامپ به متا نوشته است: «ما معتقدیم که ممنوعیت حساب رئیس جمهور ترامپ در فیسبوک به طور چشمگیری باعث تحریف و مهار گفتمان عمومی شده است.» با این حال، کمپین ترامپ تهدیدی به شکایت نکرد و در عوض، بر اهمیت آزادی بیان تاکید کرد و از متا درخواست کرد تا جلسه‌ای برای بحث در مورد بازگرداندن سریع حساب کاربری رئیس جمهور ترامپ به این پلت فرم برگزار کند. دونالد ترامپ سومین نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرده و به جو بایدن مدام حمله می‌کند. در همین ارتباط نیز یکی از سخنگویان شرکت متا گفته است که این شرکت در هفته‌های آینده تصمیمی را مطابق با روند استانداردهایی که ما تعیین کرده‌ایم، اعلام خواهد کرد. فیسبوک در ۷ ژانویه در نهایت تصمیم گرفت یک ممنوعیت برای ترامپ اعمال کند که پس از دو سال بازنگری خواهد شد. همچنین توئیتر یک ممنوعیت دائمی برنامه ریزی کرده بود، اما در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲، ایلان ماسک به عنوان مالک جدید توئیتر، حساب ترامپ را بازگرداند و از سیاست‌های رهبری قبلی توئیتر به دلیل ممنوعیت حساب کاربری ترامپ انتقاد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

پایتخت غیرحضوری شد

همه مدارس استان تهران به جز مدارس دماوند و فیروزکوه، با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا به علت افزایش آلاینده‌های جوی، شنبه اول بهمن غیرحضوری برگزار می‌شود.در پی پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش آلاینده‌های جوی در ساعت‌های آینده، با تصویب کارگروه اضرار آلودگی هوا، مدارس استان تهران بجز دماوند و فیروزکوه فردا شنبه اول بهمن غیرحضوری برگزار می‌شود.مدارس استان تهران فردا غیرحضوری استکودکستان‌ها، مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های استان تهران هم تعطیل است. طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود و فروش مجوز روزانه طرح ترافیک ممنوع است. با تصویب کارگروه اضطرار آلودگی هوا، روسای ادارات موظف شدند با تقاضای مرخصی مادران دارای فرزند دانش‌آموز موافقت کنند. فعالیت معادن شن و ماسه هم فردا ممنوع است. پلیس راهور فاتب و پلیس تهران بزرگ هم مکلف شدند از تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسد شدنی در شهر تهران جلوگیری کنند. کارگروه اضطرار آلودگی هوا به همه شهروندان بویژه بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، بانوان باردار و کودکان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری در شهر و ورزش در فضای باز خودداری کنند. آزمون‌های المپیاد دانش آموزان طبق برنامه برگزار می‌شود.

منبع: شبکه خبر

تهران آلوده باقی ماند

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا؛ شاخص کیفیت هوای پایتخت در ساعت 11 صبح امروز روی عدد 145 یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۵۵ یعنی بازه ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار داشت. پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۵۵ روز هوای قابل قبول، ۱۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۷ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

منبع: شبکه خبر

سکه از مرز ۲۳ عبور کرد

قیمت هر گرم قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز پنجشنبه در بازار تهران، به ۲۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان رسید.قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۱ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان است. در بازار سبزه‌میدان، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۸ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۱۵ دلار است.

منبع: شبکه خبر

پزشکان ایرانی راهی موریتانی شدند

هیاتی از پزشکان متخصص عضو یک سازمان مردم نهاد ایران، خدمات شان را به مردم محروم موریتانی ارائه می‌دهند.انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت، در ادامه خدمات رسانی به محرومان در کشورهای آفریقایی، به دعوت مقامات رسمی موریتانی و با حمایت سفارت کشورمان، به مدت دو هفته در این کشور شمال غرب آفریقا حضور یافته اند.ریاست هیات به عهده دکتر چینی گرزاده متخصص داخلی و رییس انجمن است و شانزده متخصص دیگر در رشته‌های جراحی عمومی، اورتوپدی، زنان و زایمان، قلب و عروق، اورولوژی، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، چشم پزشکی، اتاق عمل و بیهوشی و آنژیو پلاستی ایشان را همراهی می‌کنند. پزشکان ایرانی طی سه روز اول اقامت شان در موریتانی ۲۳ عمل جراحی از جمله شکستگی استخوان، زایمان، سزارین، آنژیوپلاستی قلب، افتادگی پلک، تومورهای خوش خیم را با موفقیت انجام داده اند. انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت از جمله سازمان‌های مردم نهاد ایرانی فعال در داخل و در سطح بین الملل، در خدمات رسانی به محرومان و همکاری‌های پزشکی است..

منبع: شبکه خبر

درعی از کابینه اسرائیل حذف شد

حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره آریه درعی و منع وی از برعهده گرفتن پست وزارت در کابینه این رژیم بحرانی سیاسی در فلسطین اشغالی به وجود آورد.الان می‌توان گفت بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) پس از حکم صادره از دادگاه عالی اسرائیل که با اکثریت ده رای موافق در برابر یک رای مخالف صادر شد، هیچ راهی جز برکناری آریه درعی ندارد .ادله و مدارکی که دادگاه ارائه کرده است اجازه نمی‌دهد اعضای کنست، مثلا از طریق تغییر قوانین یا اقدامات دیگر این حکم را دور بزنند. می‌توان گفت این مسئله فقط باعث تشدید بحران قانون اساسی در اسرائیل می‌شود.ممکن است برکناری وی تا روز یکشنبه به تعویق بیفتد و برکناری آن در جلسه هفتگی کابینه که روز یکشنبه برگزار می‌شود، اعلام شود. هم اکنون بحث‌ها و گفتگوها بین لیکود و حزب شاس و نیز بین نتانیاهو و آریه درعی رئیس شاس ادامه دارد. آریه درعی می‌خواهد نخست وزیر علی البدل باشد، اما نتانیاهو در این باره ملاحظاتی دارد و این ملاحظات نیز دو بُعد دارد یکی این که نتانیاهو نمی‌خواهد در ریاست کابینه شریک داشته باشد و دیگر این که تشریفات قانونی این کار در کنست بسیار پیچیده است. به هر حال این مشکل نتانیاهو است، زیرا وی مسئول عزل و نصب درعی است و الآن راه حل این است که درعی برکنار شود و به عنوان عضو عادی کنست باقی بماند. منابع سیاسی به رسانه‌های عبری گفتند نتانیاهو در صدد است درعی را متقاعد کند تا وی را به عنوان عضو ناظر در کابینه امنیتی منصوب کند تا در تصمیم گیری‌های کابینه تاثیر گذار باشد.

منبع: شبکه خبر

آلودگی نظر استانداری را تغییر داد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز پس از اینکه اعلام کرده بود تمام مقطع تحصیلی استان البرز فردا اول بهمن دایر است گفت: به علت غلظت هوا مدارس غیرحضوری شد.احمد افضلی اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی غلظت آلاینده‌های هوا مقرر شد تمام مقاطع تحصیلی استان البرز اول بهمن به صورت غیرحضوری برگزار شود. بر اساس این گزارش، احمد افضلی پیش از این در خبری دیگر با بیان اینکه کیفیت هوای البرز همچنان وضعیت مناسبی ندارد، گفته بود: به رغم تداوم کاهش کیفیت هوا به منظور جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان مقرر شد ضمن دایر شدن مدارس، از حضور دانش آموزان در فضای باز پرهیز و از باز کردن پنجره کلاس ها خودداری شود.وی افزود: رعایت مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف از جمله نکات مهمی است که امیدواریم از سوی کارکنان و شهروندان البرزی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

منبع: تسنیم

سفیر سوئد احضار شد

وزارت امورخارجه ترکیه برای دومین بار در یک هفته، سفیر سوئد در آنکارا برای آماده شدن گروهی جهت آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرده است.چند دیپلمات ترک به خبرگزاری "آناتولی" گفته اند که استفان هیرستروم سفیر سوئد در آنکارا بار دیگر به وزارت امورخارجه ترکیه فراخوانده شده است. وی اطلاعاتی ترکیه دریافت کرده که مقامات سوئد اجازه داده اند نسخه ای از قرآن فردا شنبه روبه روی سفارت آنکارا در استکهلم سوزانده شود. این منابع دیپلماتیک اعلام کردند که وزارت امورخارجه ترکیه این اقدام تحریک آمیز را به اطلاع سفیر سوئد رسانده و بشدت آن را محکوم کرده است. ترکیه در مخالفت با موضع کشور سوئد در خصوص این اقدام هتاکانه، از مقامات استکهلم انتظار دارد که اجازه این اقدام را ندهند. ترکیه همچنین به هیرستروم گفته که تحت پوشش "حقوق دمکراسی" نمی توان از "اهانت به ارزش‌های مقدس " دفاع کرد. از سوی دیگر وزارت امورخارجه ترکیه به طرف سوئدی نسبت به فعالیت تبلیغاتی روز شنبه گروه پ. ک.ک که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند، هشدار داده است. ترکیه تهدید کرده است که این اقدام کارگران کردستان (پ. ک.ک) می تواند نقض آشکار توافقنامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند باشد. دولت آنکارا ۲۶ دی ماه نیز سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد و سپس مصطفی شنطوب رئیس مجلس آنکارا، سفر "آندریاس نورلین" همتای سوئدی‌اش به ترکیه را لغو کرد. مقامات ترکیه گفتند که آنکارا این "اقدام شنیع" را بشدت محکوم و اعتراض خود را به سفیر سوئد اعلام کرده است. مقامات ترکیه همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است. سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک امضا کردند.

منبع: ایرنا

تروریست ها به جان هم افتادند

درگیری دو گروه مسلح تروریست شامگاه جمعه در شمال سوریه سه تن کشته شدند.این درگیری در شهر "اعزاز" در حومه شمالی شهر "حلب" رخ داده است. براساس این گزارش در این درگیری یک مسؤول گروه تروریستی موسوم به "عاصفه الشمال" (توفان شمال) نیز کشته شده است. درگیری های داخلی میان عناصر مسلح سوری، به تضعیف مخالفان دولت سوریه انجامیده است و علت اغلب این درگیری ها، اختلاف بر سر اراضی و غنایم جنگی و تلاش برای چیرگی بر منافع و ثروت ها و قاچاق آن ها بوده است. از سوی دیگر خبرنگار المیادین مستقر در حلب گزارش داد که پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی گذرگاه "باب السلامه" در شمال شهر اعزاز با موشک گراد که منشأ آن مناطق نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (قسد) بوده، هدف قرار گرفته است. ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد. ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است. از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

منبع: ایرنا

ناسا و بوئینگ قرارداد ساخت ابر هواپیما بستند

مفهوم جدید هواپیمای مسافربری ناسا و بوئینگ، با کاهش اصطکاک حین پرواز، انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.ناسا با بوئینگ برای توسعه فناوری پروازهای تجاری سبزتر همکاری کرده است. بر اساس بیانیه ناسا، این دو سازمان روی پروژه «نمایش دهنده پرواز پایدار» با هم کار خواهند کرد که هدف آن ساخت، آزمایش و پرواز یک هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر جدید تا پایان دهه حاضر است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. ناسا تاریخ تقریبی سال ۲۰۲۸ را برای اولین پرواز آزمایشی این هواپیمای جدید موسوم به «Transonic Truss-Braced Wing» تعیین کرده است. ناسا در بلندمدت در نظر دارد که این هواپیما تقریباً ۵۰ درصد از بازار تجاری هواپیماهای باریک‌پیکر متوسط را در اختیار بگیرد.این هواپیما دارای بال‌های بلند و نازک است که توسط پایه‌های مورب که بال‌ها را به بدنه متصل می‌کنند، تثبیت می‌شوند. این طراحی، کشش و اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند، به این معنی که سوخت کمتری نیز می‌سوزاند. ناسا و بوئینگ معتقدند طراحی جدید آنها می‌تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. ناسا می‌گوید این مفهوم همچنین سایر فناوری‌های سبز را در تلاش ناسا برای کمک به صنعت هوانوردی در رسیدن به هدف خود برای رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ در خود گنجانده است. دلیل اینکه ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتند بر روی یک هواپیمای باریک‌پیکر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کار کنند تا حدی به این واقعیت مربوط می‌شود که طبق گفته ناسا، هواپیماهای باریک‌پیکر تقریباً نیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان را موجب می‌شوند و خطوط هوایی برای حمل و نقل کوتاه و متوسط به شدت به این نوع هواپیماها متکی هستند. این بدان معنا نیست که هواپیماهای پایدار بزرگتر آزمایش نمی‌شوند. به عنوان مثال، شرکت ایرباس اخیراً یکی از هواپیماهای بزرگ A۳۸۰ خود را با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار به پرواز درآورد. با این حال، شایان ذکر است که هر دو هواپیمای ایرباس A۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ که هواپیماهای بزرگ و دو طبقه هستند، دیگر به دلیل تقاضای کمتر و هزینه‌های عملیاتی بالا تولید نمی‌شوند. شرکت بوئینگ تخمین می‌زند که تقاضا برای هواپیماهای باریک‌پیکر جدید بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ تا ۴۰ هزار هواپیما افزایش خواهد یافت. در بیانیه ناسا، بیل نلسون مدیر ناسا به کمک این آژانس فضایی به سفرهای هوایی ایمن‌تر و پاک‌تر طی سال‌های آتی اشاره می‌کند. در چند سال گذشته، ناسا به سختی کار کرده است تا تخصص خود را به فناوری‌های سفر هوایی سبزتر بیاورد که یک نمونه آن هواپیمای الکتریکی آزمایشی X-۵۷ Maxwell است. نلسون گفت: از ابتدا، ناسا هنگام پرواز همراه شما بوده است. ناسا جرأت کرده است دورتر، سریع‌تر و بالاتر برود و با انجام این کار، هوانوردی را پایدارتر و قابل اعتمادتر کرده است. این در DNA ما وجود دارد. وی افزود: هدف ما این است که همکاری ناسا با بوئینگ برای تولید و آزمایش یک نمونه اولیه در مقیاس کامل، به ساخت هواپیماهای تجاری در آینده کمک کند که مصرف سوخت کمتر و مزایایی برای محیط زیست، صنعت هوانوردی تجاری و مسافران در سراسر جهان داشته باشند و اگر موفق شویم، می‌توانیم این فناوری‌ها را در هواپیماهایی ببینیم که مردم در دهه ۲۰۳۰ با آنها به آسمان خواهند رفت. در نهایت، کاهش ۳۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای که با مفهوم Transonic Truss-Braced Wing صورت خواهد پذیرفت، یک گام در سفر صنعت هوانوردی به سمت انتشار خالص کربن صفر خواهد بود. طرح‌ها و فناوری‌های دیگر آمار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بلندپروازانه‌تری ارائه می‌دهند، اما ناسا قصد دارد این هواپیما را زودتر از باقی پروژه‌های مشابه وارد بازار کند. با این حال، ناسا تاکید می‌کند که این یک فناوری آزمایشی و پرخطر است که قبل از اینکه مسافران بتوانند از آن بهره‌مند شوند، باید یک فرآیند اعتبارسنجی طولانی را طی کند. ناسا اعلام کرده است که برای این پروژه از طرف خود ۴۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته و شرکت بوئینگ و شرکای آن نیز ۷۲۵ میلیون دلار برای آن هزینه خواهند کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha