دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(ره)

حوزه/ اولین پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(ره)» با حضور یادگار حضرت امام، سوم اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر عباس مهدوی با اشاره به برگزاری همایش«بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(ره) گفت: بر کسی پوشیده نیست که امام خمینی(ره) یکی از شاخص‌ترین چهره‌های معاصر علوم عقلی در فلسفه و عرفان بوده است. امام خمینی علاوه بر فهم عمیق مباحث دقیق فلسفی چون حرکت جوهری، اتحاد عاقل به معقول، ربط حادث به قدیم و معاد جسمانی و…، در برخی از مباحث فلسفی دارای ابتکارات و سخن تازه‌ای بوده است. اما از آنجایی‌که ابتکارات امام در عرفان بیش از فلسفه بوده است، ابتکارات فلسفی او بیشتر رنگ عرفانی و اشراقی داشته است تا مشائی صرف.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: امام خمینی (ره) فلسفه را نزد مرحوم آیة اللّه رفیعی قزوینی و مرحوم حاج میرزا علی اکبر حکیم فرا گرفته است. در کتاب “حدیث بیداری، نگاهی به زندگینامۀ آرمانی، علمی، و سیاسی امام خمینی(س)” آمده است که حضرت امام خمینی(ره)تقریباً چهار سال «شرح منظومه» را نزد مرحوم رفیعی قزوینی فرا گرفت و با خواندن شرح منظومه، از حضور در درس اسفار بی نیاز شد و به مباحثۀ اسفار با حاج میرزا خلیل کمره‌ای اکتفا نمودند. همچنین حضرت امام خمینی(س) فلسفۀ غرب را نزد مرحوم آقا شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی فراگرفت و همچنین استاد آشتیانی نیز در مقدمه «مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة» می‌گوید: امام پانزده سال کتاب شرح منظومه و اسفار را تدریس نموده است.

این استاد دانشگاه در مورد تأثیر میرداماد و ملاصدرا بر آراه و نظرات امام خمینی(س) ادامه داد: حضرت امام در مطالعات فلسفی خود به مرحوم میرداماد و ملاصدرا عنایت ویژه‌ای دارد وکتاب های آنان را محور تدریس خود قرار داده است؛ مثلاً در کتاب ” شرح دعای سحر، با مقدمۀ سید احمد فهری ” میرداماد را با عنوان «السند الممجد»، « الاستاذ ذوالریاستین العلمیة و العملیة» و « استاد الکل فی الکل» یاد می‌کند. همچنین حضرت امام خمینی در کتاب “شرح دعای سحر” از ملاصدرا با عنوان «صدرالحکماء المتألهین و شیخ العرفاء الکاملین»، «شیخ العرفاءالسالکین» و «شیخ العرفاءالشامخین» یاد می‌کند.

دکتر عباس مهدوی بیان کرد: حضرت امام در مصاحبه‌ای با محمد حسنینْ هیکل، در پاسخ این سوال که: چه شخصیت‌هایی غیر از رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) و کدام کتاب به جز قرآن شما را تحت تأثیر قرار داده اند، عنوان کرده اند: شاید بتوان گفت در فلسفه: ملاصدرا، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر. (صحیفه امام، ج‏۵، ص۲۷۱)

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سئوال که آیا امام از فلسفه اشراق نیز تأثیر پذیرفته است؟گفت: با نظر به کتاب‌های حضرت امام می توان پی برد که به فلسفه اشراق توجه داشته و اصطلاحات آن را به کار برده است؛ مثلاً استاد احمد عابدی در مقاله «بررسی آرای فلسفی امام خمینی» به نقل از کتاب “شرح دعای سحر” می فرماید: که تعبیر نفوس اسفهبدیه (…و النفوس الاسفهبدیة…) از اصطلاحات خاص شیخ اشراق است و نیز تعبیر (هیأة مظلمة) به معنای اعراض مخصوص شیخ اشراق است. در مبحث علم خداوند متعال نیز حضرت امام نظر شیخ اشراق را پذیرفته است؛ یعنی علم خدا را ذاتی و مقدم بر اشیاء دانسته و به وجهی دیگر علم خدا را فعلی و عین اشیاء می داند. همچنین عناوین فصل‌ها و باب‌های کتاب “مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة” حضرت امام (مشکاة)، (مصباح)، (نور)، (مطلع) است و این کلمات آشکارا حکایت از توجه خاص حضرت امام به فلسفه اشراق دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال دیگری که آیا امام کتاب یا رساله اختصاصی در مورد فلسفه دارند؟ بیان کرد: حضرت امام خمینی کتاب یا رساله‌ای که اختصاص به فلسفه داشته باشد، تدوین ننموده است و تنها یک تعلیقه از ایشان بر مبحث (اراده) اسفار نقل شده است. آیت اللّه استادی در کتاب چهل مقاله (ص۳۰۲) و نیز در کتاب سی مقاله (ص۲۴۲) از این تعلیقه یاد کرده است. همچنین “رساله طلب و اراده” امام خمینی گرچه به عنوان بحث اصولی تألیف شده است، اما یک رساله فلسفی بوده و از مسأله اراده بحث کرده است.اما مهمترین اثر فلسفی امام تقریرات فلسفه امام خمینی (دوره سه جلدی) است که به کوشش یکی از شاگردان حضرت امام، مرحوم عبدالغنی اردبیلی (۱۲۹۹هـ.ش-۱۳۶۹هـ.ش) نوشته شده است. مرحوم سید عبدالغنی اردبیلی درس فلسفه ایشان را به دقت تقریر و تحریر نموده است. این تقریرات مربوط به سال های ۱۳۲۳- ۱۳۲۸ شمسی است که برای اولین بار توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۱، منتشر شده است. جلد اول و دوم این کتاب، یک دوره شرح منظومه است.

وی بیان کرد: در جلد اول این کتاب از امور عامه (وجود و عدم، وجوب و امکان، قدم و حدوث، قوه و وفعل، وحدت و کثرت، و علت و معلول) و جوهر و عرض (رسم جوهر و اقسام آن، رسم عرض و اقسام آن، و اقسام عرض) بحث شده است.جلد دوم نیز به الهیات (احکام ذات واجب، احکام صفات واجب، و افعال حق تعالی) و طبیعیات (حقیقت جسم طبیعی، لواحق جسم طبیعی، سایر احکام جسم طبیعی، فلکیات، عنصریات، و احوال نفس) اختصاص دارد. ضمناً از سه مقصد- نبوات و منامات، معاد و مباحث علم اخلاق- در این مجموع بحثی نیامده است. همانطور که پیداست ظاهراً امام قسمت منطق این کتاب را تدریس نکرده اند و تنها از ابتدای فلسفه، یعنی از امور عامه شروع و تا انتهای طبیعیات تدریس فرموده اند.اما جلد سوم این کتاب به بحث سفر نفس اسفار (تجرد نفس ناطقه انسانی، احوال نفس ناطقه و نسبت آن به عالم طبیعت، ابطال تناسخ نفوس و ارواح و رد ادله قائلین به تناسخ، شرح ملکات و منازل نفس انسانی، معاد روحانی و حقیقت سعادت و شقاوت، و معاد جسمانی) اختصاص دارد.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان با دعوت از تمام اندیشمندان و علاقمندان حضرت امام خمینی(ره) برای حضور درهمایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(س)» گفت: این همایش با همت دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب و مشارکت جمعی از نهادها و مراکز علمی در بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. اما اولین پیش نشست این همایش با حضور یادگار حضرت امام، سوم اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواد شد.

وی افزود: در اولین پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(ره)» که با حضور یادگار حضرت امام، سوم اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا غفوریان وحجت الاسلام والمسلمین باقر صاحبی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

گفتنی است: در این پیش همایش از کتاب تقریرات فلسفی امام خمینی(س) نیز رونمایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha