دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گیل دخت

تولید آثاری همچون گیل‌دخت، اقدامی ارزنده اما ناکافی از سوی صداوسیما به شمار می آید و لذا در بحث رقابت با آثار شبکه نمایش خانگی نیاز است که حمایت بیشتری از تولید این گونه سریال های نسبتاً باکیفیت به عمل آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در شرایطی که شبکه نمایش خانگی به طور متوسط در طول هفته ۵ سریال در ژانرهای مختلف عرضه می کند، رسانه ملی هنوز نتوانسته به جز معدود سریال هایی در جذب مخاطب انبوه خود، توفیق لازم را به دست آورد.

جدای از مباحث مرتبط با قصه و محتوا، از حیث فرمی، سریال های شبکه نمایش خانگی جذابیت های بسیاری داشته اند و این در حالی است که بسیاری از سریال های تلویزیونی در سال های اخیر، چه از حیث محتوا و چه به خصوص از منظر فرمی، فاقد قابلیت ها و درخشش های لازم بوده اند و این نکته ای است که بارها و بارها از سوی منتقدین و کارشناسان به شکل های مختلف بدان اشاره شده است.

قبل از هر چیزی باید توجه داشت که مخاطب امروز سینما و تلویزیون، انتخاب های متعددی دارد و بی شک میل و رغبت او به سمت و سوی آثاری منعطف می شود که از حیث کیفی و کمی بالاتر از دیگر آثار باشد.

البته ناگفته نماند که ضعف نسبی صداوسیما در حوزه سریال سازی باعث شده تا حدودی مدیران رسانه ملی در ماه های اخیر به فکر جبران بیفتد و از این منظر شاید بتوان تولید و پخش سریال"گیل‌دخت" را تلاشی در همین راستا توصیف کرد؛ تلاشی که البته در قیاس با سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی و به تعبیر صحیح تر شبکه نمایش اینترنتی، اندک است.

"گیل‌دخت" به کارگردانی مجید اسماعیلی و نویسندگی مجید آسودگان، سریالی است در ژانر تاریخی- درام که شب های پنج شنبه و جمعه از شبکه اول سیما پخش می شود و تاکنون نیز با وجود ریتم نسبتاً کند آن در برخی قسمت ها، توانسته به طور نسبی اقبال و توجه مخاطبان را با خود همراه سازد.

ترکیب بازیگران باتجربه و کاربلد با جوانان مستعد و تازه کار در این سریال باعث شده تا در هفته های اخیر اثری قابل قبول از جعبه جادوی وطنی را نظاره گر باشیم.

از سویی نیز باید توجه داشت که قصه ی گیل‌دخت در خطه سرسبز گیلان می گذرد که همین امر نیز موجب جلوه های بصری زیبایی شده است. همچنین از دیگر عوامل مهمی که باعث شده مخاطب تماشای سریال را از دست ندهد، گریز نویسنده به اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوره قاجار است و لذا برخلاف سریال "جیران" صرفاً به روایت یک داستان عاشقانه بسنده نشده است.

به هر صورت آن چه قابل توجه است این که تولید آثاری همچون گیل‌دخت، اقدامی ارزنده اما ناکافی از سوی صداوسیما به شمار می آید و لذا در بحث رقابت با آثار شبکه نمایش خانگی نیاز است که حمایت بیشتری از تولید این گونه سریال های نسبتاً باکیفیت به عمل آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha