یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم حیدری استاد مرکز مهدویت خراسان رضوی

حوزه/ استاد جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه تربیت نسل انقلابی بر عهده بانوان است، گفت: هسته اصلی در ایجاد الگو مادران هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حلیمه حیدری، روز گذشته در نشست علمی بانوان تمدن ساز، به نقش زنان منتظر از ابتدای تاریخ اسلام تا جهانی‌شدن حکومت حضرت مهدی (عج)، در جمع بانوان و پژوهشگران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خراسان رضوی پرداخت و با طرح این سؤال که زن تمدن‌ساز در هر برهه‌ای از زمان چه نقشی ایفا کرده است، اظهار داشت: زمانی که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، میشل فوکو در کتاب «ایران، روح در یک جهان بی‌روح» پیرامون تحولی که امام خمینی(ره) در ایران ایجاد کردند، نوشته است، امام خمینی(ره) یک روح جدید به جهان بی‌روح آن زمان دمید.

انقلاب اسلامی ایران الگوی نهضت‌های اجتماعی جهان در مبارزه با ظلم

فعال فرهنگی بابیان اینکه از سال ۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، آثار آن به خارج از مرزها کشیده شد، افزود: در این ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی یک الگو برای مردم جهان شده تا جایی که هسته‌ها، احزاب، انقلاب‌های اجتماعی مختلفی را در جهان ایجاد کرده که در همه آن‌ها، هدف مبارزه با ظلم بوده است.

انقلاب اسلامی، انقلاب پویاست

وی ادامه داد: هم‌زمان با انقلاب اسلامی، انقلاب شیلی، انقلاب اکوادور در کشورهای آمریکایی جنوبی اتفاق افتاد، ولی آنچه در این میان ماند، انقلاب اسلامی ایران بود، زیرا این انقلاب سه ویژگی دارد، پویا، زنده و تولیدکننده است.

استاد جامعة المصطفی العالمیه در توضیح این مطلب ادامه داد: این انقلاب زنده است، زیرا نسل بعدی نسبت به آرمان‌های آن پایبند بوده است و تولیدکننده است زیرا نمونه‌های کوچک و بزرگ در دنیا با الگو از انقلاب اسلامی در جهان در حال گسترش است.

وی هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان کرد و افزود: در دوره‌ای که انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، نگاه به اسلام تک بٌعدی بود، امام خمینی(ره) این نگاه را تغییر دادند که اسلام می‌تواند نظام سازی کند و تمدن ساز باشد.

خروجی فعالیت اجتماعی در جامعه اسلامی تمدن سازی است

حیدری اظهار داشت: مسلمانان علاوه بر وظایف عبادی، وظایف اجتماعی نیز دارند، خروجی فعالیت اجتماعی در جامعه اسلامی باید تمدن سازی باشد.

وی با بیان اینکه تربیت نسل انقلابی بر عهده بانوان است و هسته اصلی در ایجاد الگو، مادران هستند، تصریح کرد: نمونه این تربیت را می‌توان در سرود سلام فرمانده مشاهده کرد، سرودی که به فارسی بود، آن‌چنان تأثیری در جهان داشت که به زبان‌های مختلف ترجمه شد، حتی تا نزدیکی دیوار چین این سرود خوانده شد و این ثمره مادر انقلابی است، زیرا مادران الگو می‌دهند.

وی در ادامه در تعریف نسل انقلابی و جوان انقلابی، گفت: منظور از انقلابی بودن عضویت در گروه یا حزبی خاص نیست، بلکه یعنی فرد نسبت به رخدادهای پیرامون خود بی‌تفاوت نباشد، نترسد شجاع، خودباور باشد، امید به آینده داشته باشد، متعهد باشد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مادر انقلابی و زن تمدن ساز می‌تواند جوان انقلابی را تربیت کند.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، با اشاره به جایگاه بانوان درگذشته، خاطرنشان کرد: دو نگاه به زن در قدیم وجود داشت، زن را ضعیف می‌دانستند یعنی کسی که کار زیادی از او برنمی‌آید و زن مدرن زنی که به‌ظاهر وارد اجتماع شده ولی این زن با آرایش و پوششی که برای او انتخاب کرده‌اند یا خود او به‌عنوان زن مدرن انتخاب کرده است، نه‌تنها از دانش او استفاده نمی‌شود بلکه صرفاً زیبایی و طنازی او مورد استفاده دیگران قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به نگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای به جایگاه زن اشاره کرد و اضافه کرد: امام خمینی(ره)، جمله‌ای ماندگار پیرامون جایگاه زنان فرمودند، "مرد از دامن زن به معراج می‌رسد" و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نگاهشان به نقش بانوان و جایگاه آن‌ها این بوده است که، "زن به‌عنوان یک موجود زنده و یک انسان است که می‌تواند در جایگاه مادر بودن، دختر بودن در کنار این مقامات جامعه خود را متحول کند".

نگاه قرآن کریم به جایگاه زنان در تمدن سازی

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در بخشی دیگر، به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد که به معرفی زنان تاریخ‌ساز و تمدن ساز اشاره‌ شده است و ادامه داد: در داستان حضرت موسی(ع)، حضرت آسیه همسر فرعون، نام کودکی را که از آب می‌گیرد موسی می‌گذارد؛ این بانو برای انقلاب پیامبر زمان خود، در سخت‌ترین شرایط شکنجه می‌شود و در لحظاتی که نزدیک به شهادتش است نگاه بلندی دارد که قرآن به آن اشاره‌کرده و از خداوند می‌خواهد خانه‌ای را در بهشت برای او قرار دهد.

حیدری افزود: قرآن کریم همان‌طور که به سرنوشت زنانی مانند همسران نوح و لوط می‌پردازد، در ادامه به زنانی اشاره می‌کند که عبد خداوند بودند، بانویی که در کاخ فرعون بندگی خدا را می‌کند و نبی در دامن او تربیت می‌شود و نمونه دیگر حضرت مریم(س) در زمانی زندگی می‌کردند که زن در آنجا هیچ جایگاهی نداشت، در انقلاب حضرت عیسی(ع) حضرت مریم(س) نقش عمده‌ای دارد، این معنای تمدن سازی زنان است.

وی در ادامه به جایگاه زنان در اسلام اشاره کرد و اظهار کرد: تاریخ اسلام منحصر به یک جنسیت نبوده، بلکه زن و مرد در کنار هم، در تحولات اجتماعی نقش داشته‌اند.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد خاطرنشان کرد: اسلام برای حضور زنان در اجتماع آن‌ها را به حجاب و پوشش کامل سفارش کرده، در صورتی‌ که اگر زن بخواهد با پوشش نامناسب یا عریان و آنچه غرب به نمایش می‌گذارد حاضر شود، باید اول مراقب خود باشد.

جایگاه زن در اسلام

وی با اشاره به اهمیت جایگاه زن در تاریخ اسلام و تحولات آن از آغاز تأکید کرد: اگر زن را از تاریخ اسلام حذف کنیم، آن تاریخ جعلی است، از آغاز اسلام، در پیمان عقبه اولی زنان حضور داشتند، حق رأی داشتند، زن مسلمان می‌توانست در سرنوشت سیاسی تأثیرگذار باشد حق اعتراض، اجتماع و تجمع داشت، در صورتی‌که در غرب شاید این اهمیت به حضور زنان تاریخ ۸۰ یا ۷۰ ساله دارد.

حیدری افزود: ۱۴۰۰ سال قبل زنان حق تجارت، حق اعتراض به ولی خدا را داشتند، می‌توانستند به نزد حجت خدا بیایند و نسبت به حقوق خود اعتراض کنند، زن حق اعتراض سیاسی پیدا می‌کند، نمونه آن سوده همدانی است که به‌عنوان نماینده شهر خود، نزد امام علی (ع) می‌آید و نسبت به حاکم زادگاه خود، اعتراض می‌کند و امام علی (ع) به‌عنوان نماینده خود به این خانم حکم عزل حاکم را می‌دهد.

نقش زنان ایرانی در انقلاب اسلامی

وی در ادامه به نقش زنان ایرانی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و تحولات پس‌ازآن اشاره کرد و گفت: وقتی رضاخان قانون منع حجاب را مطرح کرد، قبل از حضور مردان در اجتماع برای مقابله با این قانون زنان به خیابان آمدند و اعتراض کردند، مشارکت در راهپیمایی‌ها، زنان در جبهه از همان روزهای اول جنگ در مناطق مختلف حضور داشتند، در قبل از انقلاب خانم مجتهده امینی که طلبه تربیت می‌کردند و حوزه علمیه برای بانوان ساختند، این گواه نقش بانوی تمدن ساز ایرانی برای ادامه این انقلاب است.

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد خاطرنشان کرد: در قرون‌وسطی حاکمان بحث می‌کردند، که آیا زنان شهروند هستند یا خیر، در صورتی‌که در تاریخ اسلام زنانی داریم که جراح، محدث بودند.

نقش زنان در انقلاب مهدوی

حیدری به نقش زنان در ظهور، حکومت حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و ادامه داد: نگاه امام زمان(عج) به زنان، همان نگاه پیامبر (ص) است، در زمان ظهور در مسجدالحرام زنان نیز در کنار مردان با امام مهدی (عج) بیعت می‌کنند و لذا زنان نقش عمده‌ای در انقلاب مهدوی دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha