پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

حوزه/ مراسم رونمایی از کتب «عرفان اهل بیتی»، «نجوای سالکان» و «مطلع معرفت نفس» به همت انتشارات انوار توحید در ششمین نمایشگاه کتاب دین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ حسین واثقی رئیس هیئت مدیره مؤسسه پویندگان انوار توحید در ابتدای مراسم رونمایی از تألیفات ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی، گفت: مؤسسۀ تحقیقاتی انوار توحید بر اساس مأموریت مهم خویش که «تبیین، ترویج و نهادینه سازی مکتب توحیدی مبتنی بر ثقلین» است، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، تربیتی همچون برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی، همایش های اخلاقی و معرفتی و نشست‌های علمی مطابق با مسائل روز جامعه اسلامی و تبلیغ امور دینی در فضای حقیقی و مجازی انجام داده است.

وی در تبیین فعالیت‌های پژوهشی گفت: تبیین و ترویج صحیح مکتب توحیدی با چاپ آثار گرانقدر استاد کمیلی خراسانی آغاز شد و در نمایشگاه کتاب دین قم از سه اثر نفیس ایشان رونمایی خواهد شد. «نجوای سالکان» شرح مناجات‌های پانزده‌گانه حضرت امام سجاد (علیه السلام) است که راه وصل و نجوای سالکان و عارفان الهی با حضرت باری‌تعالی بوده‌ و هست.

حجت‌الاسلام‌ واثقی تصریح کرد: دومین کتاب، کتاب «مطلع معرفت نفس» است که سیری مقدماتی در عالم نفس را تعلیم می‌دهد و راه‌کارهای معرفت الهی را برای تشنگان این راه نشان می‌دهد.

وی گفت: سومین کتاب، کتاب «عرفان اهل بیتی»، شرح کتاب «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» است. مصباح الشریعه سخنان گهربار حضرت امام صادق (علیه السلام) است که هجده فقیه عارف از جمله امام خمینی ‌(رحمت الله علیه) به مطالب آن استناد و اعتماد کرده‌اند. کتاب نفیس عرفان اهل بیتی در بردارندۀ سخنان ‌استاد محمد صالح کمیلی خراسانی است که در سه مجلد به چاپ رسیده است.

مدیر مسئول نشر انوار توحید در ادامه در بیان برخی از ویژگی‌های ممتاز این آثار گفت: «تبیین ساده، روان و دل ‌نشین معارف حقۀ الهی، جامعیت در بیان مسائل اخلاقی و سیر و سلوک الهی، منطبق بودن بر حالات فردی و اجتماعی سالکان الی الله، دربرداشتن نکته‌های ناب و نفیس اخلاقی ـ عرفانی با تکیه بر آیات و روایات، تبیین معارف عرفانی با مثال ‌های عینی و کاربردی، تحفّظ شارح گران ‌قدر بر صبغۀ عرفان عملی، القایی بودن معارف الهی و عرفانی بر طبق حالت‌های نفوس حاضر در جلسات سلوکی و کاربرد عملی برای تمامی علاقه ‌مندان معارف توحیدی است.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه با استناد به آیه کریمه «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» از سوره مبارکه جمعه گفت: هدف و غایت از بعثت و رسالت نبوی، انسان‌سازی بوده است.
وی با اشاره به حدیث نبوی «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» گفت: شناخت و خویشتن‌شناسی راهی برای خداشناسی است و این شناخت یک امر اکتسابی نیست که از طریق علوم اکتسابی نظیر علم کلام، علم منطق، علم صرف و نحو و امثال ذالک تحصیل شود. در مسئلۀ نفس و خودشناسی عمده همان تربیت درون و باطن است. همانند علوم ظاهری که برای یادگیری آن باید معلم، کلاس درس و کتاب داشت باید برای فراگیری علوم باطنی نیز استاد و معلم راه رفته‌ای داشت که خودش تحت تربیت استادی، منازل راه را طی کرده باشد.
استاد اخلاق و عرفان گفت: هنگام فراگیری درس لمعه آتش عشق در درون بنده شعله‌ور گشت. هنگام اقامت در نجف اشرف به منزل آیت الله شیخ عباس قوچانی می‌رفتم و در روضه هفتگی خصوصی ایشان شرکت می‌کردم. از آن‌جایی که وی، وصی مرحوم آیت الله سید علی قاضی بود در جلساتشان حاضر می‌شدم و از توصیه‌ها و مطالب اخلاقی‌شان استفاده می‌کردم.
وی افزود: به خاطر لطف و مهربانی که آیت الله قوچانی به بنده داشتند از هیچ کمکی نسبت به بنده دریغ نکردند. تا این‌که یک روز فرمودند در کربلا سیدی به نام سید هاشم حداد است و به خدمت ایشان برسید. بنده هم به توصیه ایشان به کربلا رفتم و از همان نگاه اول به نحوی مجذوب وی شدم که دیگر هیچ‌گاه نتوانستم استاد دیگری اختیار کنم. چون ایشان با تصرفات روحی، معنوی، ملکوتی و عرفانی‌اش همه وجود بنده را معطوف به خود کرد و این قضیه‌ بارها اتفاق افتاد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به مراتب نفس گفت: نفس انسانی دارای مراتبی مانند نفس اماره، نفس لوامه، نفس ملهمه ، نفس قدسیه و نفس مطمئنه است. باید توجه داشت نفس انسانی شامل چندین نفس متضاد و متخالف نیست بلکه انسان دارای یک نفس با مراتب مختلف است که باید تربیت شود. لذا این نفس به استاد و معلم نیاز دارد تا یک وقت دچار انحراف نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha