شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز پژوهش، زیرساخت همه فعالیت های فکری، تبلیغی و آموزشی حوزه های علمیه است و تا پژوهش خوبی نداشته باشیم نمی توانیم در عرصه آموزش و تبلیغ موفق عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه در هفتمین همایش جشنواره مجلات علمی مراکز حوزوی که سالن آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، در سخنانی با تقدیر و تشکراز برگزارکنندگان هفته پژوهش در حوزه های علمیه و همایش کتاب سال حوزه، اظهارکرد: به روز بودن و دست حمایت علمی و پژوهشی از ارزش های دینی و اخلاقی از امتیازات حوزه های علمیه شیعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ ۲۰۰ ساله جهان اسلام نگاه کنید، خواهید دید که با چالش های فکری متعددی مواجه بوده است و می بینیم که حوزه های علمیه شیعی همیشه در مبارزه با انحرافات پیشگام بوده اند و پژوهش هایی در تراز نظام اسلامی و متناسب با نیازهای روز جامعه ارائه کرده اند.

آیت الله اراکی به قله های علمی و معرفتی سده های گذشته و دهه های اخیر اشاره کرد و گفت: قبلا  کتابی از عباس العقاد را می خواندم، نویسنده ای خوش قلم که در عرصه های مختلف قلم فرسایی کرده است، در این کتاب که «الانسان» نام داشت، دو اندیشمند بزرگ جهان اسلام نام برده شده است یکی جمالدین اسدآبادی و دیگری علامه نجفی اصفهانی که با قلم خود مبارزاتی را داشته اند.

وی به آثار حضرت آیت الله مکارم شیرازی اشاره کرد و گفت: ایشان در کتاب «آفریدگار جهان» که بیش از ۵۵ سال پیش به نگارش درآمده است، با قلمی روان و کاملا به روز بطوریکه حتی برای امروز هم مناسب است، به رشته تحریر درآورده است. لذا باید از مقام علمی و دانشی معظم له تجلیل کرد و آثار ایشان را در بین طلاب جوان توزیع و ارائه نمود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: آنچه مسلم است، پژوهش، زیرساخت همه فعالیت های فکری و تبلیغی حوزه های علمیه است، ما تا پژوهش خوبی نداشته باشم، آموزش ما لنگ می زند و اگر پژوهش ما قوی باشد بدون تردید آموزش ما به خوبی پیش خواهد رفت. همانطور که اگر کسی پژوهش را به خوبی بشناسند می تواند در عرصه تبلیغ گام های مؤثری بردارد، لذا باید رابطه پژوهش با آموزش، پژوهش با تبلیغ و از همه مهمتر پژوهش با رسانه مشخص و تقویت گردد.

وی با گله از رسانه ملی تصریح کرد: متأسفانه رسانه ملی هیچ گاه نسبت به معرفی منتجات حوزوی اقدام نکرده است و من ندیده ام، سالهای گذشته برنامه ای با عنوان معرفی کتاب در رسانه ملی وجودداشت که هر چه کتاب سکولار بود را معرفی می کرد و من این برنامه را دنبال می کردم که آیا کتاب مناسب هم معرفی می کند یا خیر؟ که متأسفانه چنین چیزی را ندیدم.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در حوزه با چالش دیگری مواجه هستیم، افزود: متأسفانه خود حوزویان از دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه و تولیدات فاخر آن بی اطلاع هستند، آنچه امروز در حوزه علمیه قم در عرصه پژوهش رقم می خورد نه تنها در طول تاریخ حوزه های علمیه شیعی، بلکه در طول تاریخ حوزه های علمیه جهان اسلام بی نظیر است. این را با اطلاع عرض می کنم و بدانید از روی هوا نگفته ام، می دانم که فاخرترین آثار علمی جهان اسلام امروز در حوزه علمیه قم رقم می خورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به برخی از سخنان مبنی بر اینکه حوزه های علمیه چکار می کنند؟ یا حوزه علمیه خود چکار می‌کنند؟ پاسخ داد: متاسفانه آن تعدادی که این سوالات را مطرح می کنند و برخی از آنان از مقامات بالای حوزوی هستند، از غیبت کاملی در عرصه های دقیق علمی حوزه های علمیه به سر می برند، و سعی نکردند که ببنید وضعیت علمی و دانشی امروز حوزه های علمیه در چه نقطه ای از تولیدات علم ودانش است. لذا می بایست نسبت به اطلاع رسانی دقیق و منظم از تولیدات وفعالیت های علمی این معاونت مهم اهتمام جدی داشت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha